• Sussies

    Ont i huvudet av nya glasögon.

    Hej!

    Nån kunnig inom glasögon/syn osv?

    Har glasögon sedan länge, och köpte ny båge nyligen dock samma styrkor. Har haft dessa i en månad ca och får emellanåt väldigt ont i huvudet, som spänningshuvudvärk. Hade plastbågar o har nu en i stål. Byter jag till min gamla avtar huvudvärken ganska fort. Nån som har nån kunskap o tycker det låter som om det är båge/skalm som trycker eller om det är fel på slipning/glas?

    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Ont i huvudet av nya glasögon.
  • Mortiscia

    För det första lär de väga olika men det stora är att de antagligen trycker på olika punkter på huvudet. Eftersom det inte blivit bättre på en månad borde du byta bågar igen.

  • Fontana

    Om det verkligen är samma styrkor på glasen så låter det för mig som om de nya glasen är felslipade, eller kanske har fel centrering. 

    Det första du ska göra är att gå tillbaka till din optiker/glasögonbutik och fråga dem. Ta med dig både gamla och nya glasögon. De flesta optiker brukar ha någon slags "nöjd kund"-garanti, förutom vanlig garanti om de verkligen har gjort något fel.

    Har du handlat på nätet blir det kanske lite omständigare, men kontakta dem ändå och hör vad de säger.

  • myskmalva

    Du kan ju kolla själv om de trycker hårt någonstans. Gör de det så se till att få det åtgärdat (jag gör ofta sånt själv men man brukar kunna få hjälp med det hos optikern). Om de sitter bekvämt men du ändå får huvudvärk så kan det vara något med glasen.

Svar på tråden Ont i huvudet av nya glasögon.