• Äldre 29 Dec 20:29
    1189 visningar
    16 svar
    16
    1189

    Svårsövd 5 månaders bebis, hjälp!

    Hej, min bebis har alltid vart lite svårnattad.. vill helst bli gungad i min famn ända tills han somnar. Börjar dock bli tungt nu för min kropp! Dessutom tar det väldigt lång tid innan han somnar och ofta vaknar han och blir "pigg" när jag lägger han i sängen. Så då måste jag börja om hela nattningen.. vet inte hur man ska få han att somna lättare??

    Vi har provat med kvällsbad, gröt, att jag sjunger åt han, att jag kliar han på ryggen medans han ligger i sängen osv... Inget har underlättat ... Tips? ???? Med hans pappa går det definitivt inte, han har aldrig lyckats söva inför natt.

  • Svar på tråden Svårsövd 5 månaders bebis, hjälp!
  • Äldre 30 Dec 23:55
    #8
    Alexi skrev 2018-12-29 21:50:52 följande:

    Måste ni lägga honom så där aktivt? Kan han inte bara vara med er i soffan på kvällen tills ni går och lägger er och sova och vara vaken som passar honom.

    För oss blev livet med bebis mycket lättare med barn nr två än med barn nr 1 då vi slutade hålla på med läggningar halva kvällarna.


    Vi har ingen fast tid när vi lägger han, utan vi börjar natta honom när vi märker att han är trött.. ändå kommer han inte till ro ..
  • Äldre 30 Dec 23:57
    #9
    pyret013 skrev 2018-12-29 22:01:34 följande:

    Bebisen verkar gilla gung. Då kan du testa att lägga honom på sidan och buffa honom i rumpan tills han somnar. Om han inte klarar att vända sig själv än så får ni lägga honom på rygg när han somnat.

    Min son var likadan och vi hade en lång period med somna i sele som övergick till buffning och gungning i säng. Vi blev så trötta på att försöka lägga honom att vi testade att hålla honom vaken. Det blev bara värre och inte somnade han snabbare för det. Nuförtiden somnar han inom 10 min med hjälp av lite buff samt att hålla handen på hans rygg. Så det blir bättre!!


    Har försökt sååå många gånger att ha han på sidan & buffa han på rumpan.. men han snurrar runt och runt och vill absolut inte ligga stilla hur mycket man än försöker.. han har så svårt att slappna av..
  • Äldre 31 Dec 23:54
    #12
    Alexi skrev 2018-12-31 13:58:53 följande:

    Fast kan han inte somna i er famn, när ni sitter i soffan bara. Buffa på rumpan, prata och gör ljud som vanligt.


    Jo ibland somnar han i famnen på kvällen då vi bara sitter i soffan.. men inte så ofta . Kanske inte ska försöka anstränga mig så mycket, utan bara vara som vanligt lite mer . Idag somnade han klockrent redan kl 21, även fast vi har lite främmande hos oss just nu :)
Svar på tråden Svårsövd 5 månaders bebis, hjälp!