• Eleonoraaa

    Ätit P-piller i 15år, utebliven mens eller gravid?

    Hej!

    Jag har ätit p-piller sedan 15års åldern och slutade nu efter ca 15års användning den 15/11. Med vetskapen om att den högst troligt skulle vara orgelbunden så laddade jag ner en app som heter Flo- vilket ger mig en chans att ha koll på cykeln, ägglossning och mens mm. Mensen kom igång ca 1 vecka efter att jag tog sista pillret och höll i sig som en mens i ca 4 dagar (alltid haft lite mens och bara i några dagar).

    Jag och min partner har haft sex dagligen sen jag slutade- och även under ägglossnning (enligt appen). Nu är mensen 11 dagar försenad (fortfarande enligt appen) och jag har haft en del förändringar, som ovanligt mycket flytningar (friska) samt de senaste 2-3 dagarna fått en ömmande och obehaglig känsla vid sex i livmodern/tappen, en känsla som jag inte är bekant vid.

    Graviditetstest som jag tog häromdagen visade negativt.

    Och eftersom jag ätit p-piller så länge så har jag svårt att få en känsla för kroppen utan hormoner och vad som är ?normalt? eller ej. Eftersom mensen kom igång direkt efter upphörandet av p-pillerna så bör den väl fortsätta så?

    Någon som har haft en liknande situation, erfarenhet och känner igen sig? ????????????

    Tack på förhand/Eleonora

  • Svar på tråden Ätit P-piller i 15år, utebliven mens eller gravid?
  • katrinp

    Jag fick på ppiller och slutade edter ca 10 år, fick en mellanblödning ca 2 v efter ppillemensen. Ytterligare tre veckor senare plussade jag. Efter barnet så började jag med ppiller igen. När vi ville ha ett till så hade jag väldigt oregelbundna blödningar till och från men fick negativt på gravtest. Gick sen ca 2 månader utan mens alls innan jag fick positivt. Så tyvärr kan det vara båda delarn men håller tummarn för dig!

  • Vejden

    Du har ju antagligen inte haft ägglossning. I alla fall inte när du tror. Vad appen säger kan du inte gå på innan dina cykler har blivit helt regelbundna och appen lärt sig ditt personliga mönster, och inte ens då är det ett säkert sätt att veta. 

  • EpicNurse

    Första blödningen efter p-piller är inte mens. Det är en bortfallsblödning (ppillermens). Den har inget med ens cykel att göra. Efter den blödningen kan det ta allt ifrån en månad till 6 månader innan ägglossning och mens kommer igång. Så oroa dig inte. Mensen är inte sen.


    ~ Sjuksköterska ~
  • EpicNurse

    Du har ju inte haft ägglossning på 15 år, så det är inte konstigt att du inte vet hur det känner eller vilka symtom det kan ge! Men blödning med p-piller är inte mens eftersom man inte har ägglossning. Och blödningen med p-piller styrs inte av cykeln utsn av ppillerna, därför lan du inte utgå ifrån den första blödningen som en mens, för det är det inte.


    ~ Sjuksköterska ~
  • Omstart2019

    Skulle ju kunna vara ägglossning du har nu. Ökade flytningar och ömhet vid sex brukar jag också ha då. Du kanske ska testa med ägglossningstest?

  • Eleonoraaa
    katrinp skrev 2018-12-29 22:41:11 följande:

    Jag fick på ppiller och slutade edter ca 10 år, fick en mellanblödning ca 2 v efter ppillemensen. Ytterligare tre veckor senare plussade jag. Efter barnet så började jag med ppiller igen. När vi ville ha ett till så hade jag väldigt oregelbundna blödningar till och från men fick negativt på gravtest. Gick sen ca 2 månader utan mens alls innan jag fick positivt. Så tyvärr kan det vara båda delarn men håller tummarn för dig!


    Tack! Ja vi får helt enkelt se hur det här tar sig och det är intressant hur dålig koll man har efter så många år med p-piller :)
  • Eleonoraaa
    EpicNurse skrev 2018-12-29 23:19:27 följande:

    Du har ju inte haft ägglossning på 15 år, så det är inte konstigt att du inte vet hur det känner eller vilka symtom det kan ge! Men blödning med p-piller är inte mens eftersom man inte har ägglossning. Och blödningen med p-piller styrs inte av cykeln utsn av ppillerna, därför lan du inte utgå ifrån den första blödningen som en mens, för det är det inte.


    Tack och helt klart kommer det nog ta ett tag innan kroppen kommer tillbaka till en naturlig cykel. Att blödningen med p-piller inte är mens har jag koll på men har inte tänkt på bortfallsblödningen efter upphörandet. Ska bli spännande att se hur lång tid det tar innan kroppen börjar återfå en normal cykel.
  • Eleonoraaa
    Omstart2019 skrev 2018-12-30 07:45:19 följande:

    Skulle ju kunna vara ägglossning du har nu. Ökade flytningar och ömhet vid sex brukar jag också ha då. Du kanske ska testa med ägglossningstest?


    Ja det kanske det kan vara!? Spännande att försöka ha koll när man egentligen har noll koll :)
Svar på tråden Ätit P-piller i 15år, utebliven mens eller gravid?