• Äldre 29 Dec 23:40
    3192 visningar
    22 svar
    22
    3192

    Jag misstänker att någon rekar inför inbrott. Hur ska jag skydda min lägenhet?

    Jag vet inte om det är jag själv som börjar bli knäpp, men nu i mellandagarna började jag misstänka att någon rekade för inbrott.


    Förra hösten flyttade jag till en lägenhet i markplan där jag har den enda ytterdörren mot en väldigt liten innergård. I mellandagarna förra året hittade jag en och en halv apelsin på dörrmattan. Jag ringde min mamma för att berätta om mina konstiga grannar, men min mamma misstänkte istället att någon rekade för inbrott, vilket jag tyckte lät tramsigt.


    I somras hade jag fönstren öppna på glänt mot innergården och då ringde hyresvärden och bad mig hålla fönstren mot innergården stängda, eftersom det uppmanade till inbrott. Fånigt tänkte jag då med, men NU börjar jag bli rädd på allvar.


    Jag hade varit borta i fyra dagar och kom hem sent igår kväll och nattade då direkt min son, utan att tända upp i lägenheten. Det ringde på porttelefonen under tiden men jag kände inte igen ljudet eftersom det aldrig har hänt att någon har ringt på porttelefonen. 10 minuter senare ringde det igen. När det ringde för tredje gången så förstod jag att det var porttelefonen så jag svarade. I andra änden var det någon som pratade engelska med fransk brytning och frågade efter någon som inte bor i huset. Jag sa bara att han hade ringt fel och la på.


    Nu är jag jätterädd för inbrott. Jag kunde knappt sova igår natt och jag skulle egentligen sova borta i natt igen men nu vågar jag inte lämna lägenheten, så jag fick ställa in.


    Jag kollade upp vad hemlarm kostar, men det verkar jättedyrt och komplicerat.


    Har någon tips på hur jag kan göra för att skydda lägenheten mot inbrott? Och kanske också vad jag ska göra så att jag slipper känna mig så rädd?

  • Svar på tråden Jag misstänker att någon rekar inför inbrott. Hur ska jag skydda min lägenhet?
  • Äldre 30 Dec 00:01
    #2

    Du var bortrest i fyra dagar över julen, då inbrottstjuvar vet att många är bortresta, ändå kom du hem till en orörd lägenhet. Det ger ju en liten fingervisning om att inbrottsrisken kanske inte är så stor ändå. Men visst är det mer otryggt på markplan än högre upp i huset. En lampa med rörelsedetektor utanför din lägenhet är nog inte så dumt.

  • Anonym (Tg)
    Äldre 30 Dec 00:42
    #3

    Det är väl inte så vanligt med inbrott i lägenheter eller radhus var det bor många och kan finnas många vittnen? Tror inte du behöver oroa dig.hade du bott i ett fristående hus, dold från grannar, då hade du behövt oroa dig.

  • Äldre 30 Dec 00:52
    #4
    Anonym (Tg) skrev 2018-12-30 00:42:25 följande:

    Det är väl inte så vanligt med inbrott i lägenheter eller radhus var det bor många och kan finnas många vittnen? Tror inte du behöver oroa dig.hade du bott i ett fristående hus, dold från grannar, då hade du behövt oroa dig.


    Även om det inte är jättevanligt så förekommer det ju. Det som också bidrar till min oro, är att det för några veckor sedan satt en lapp från polisen på porten till ett hus längre ner på gatan, där man uppmanade de boende att inte släppa in obehöriga i trappen just på grund av att lägenhetsinbrott och källarinbrott hade skett i huset den senaste tiden.


    I det här fallet är innergården till mitt hus ganska dolt för grannar. Det är i stort sett bara jag som vistas där (eftersom jag har min ytterdörr där) och den är liten, trång och mörk med buskage precis utanför mina fönster.


    Tipsen om lampa med rörelsedetektor ska jag verkligen ta till mig i alla fall!

  • Anonym (psyko­log)
    Äldre 30 Dec 01:07
    #5
    -1

    Du är jätterädd för inbrott över en apelsin och någon utländsk människa som ringde på fel porttelefon? Ja psykologhjälp vore nog rätt sak att spendera pengarna på. Visst kan du köpa prylar men på grund av din extrema ogrundade fobi som mest har med din hjärna att göra lär inte dessa saker stilla din fobi. 

    Är du i förnekelse över ditt mentala tillstånd och vill slösa bort pengar finns det rätt billiga kameror du kan sätta upp hemma som skickar en feed till din mobil. Men som sagt, inga prylar i världen hjälper när felet ligger i hjärnan. 

  • Äldre 30 Dec 01:08
    #6

    Kan du be någon titta till lägenheten en gång om dagen eller åtminstone varannan dag när du är bortrest flera dagar?

    Köp ett gäng timers som du kopplar radio och några lampor på, gärna digitala som kan ställas på olika tider varje dag.

  • Pentra
    Äldre 30 Dec 01:20
    #7
    Anonym (psykolog) skrev 2018-12-30 01:07:24 följande:
    Du är jätterädd för inbrott över en apelsin och någon utländsk människa som ringde på fel porttelefon? Ja psykologhjälp vore nog rätt sak att spendera pengarna på. Visst kan du köpa prylar men på grund av din extrema ogrundade fobi som mest har med din hjärna att göra lär inte dessa saker stilla din fobi.  Är du i förnekelse över ditt mentala tillstånd och vill slösa bort pengar finns det rätt billiga kameror du kan sätta upp hemma som skickar en feed till din mobil. Men som sagt, inga prylar i världen hjälper när felet ligger i hjärnan. 

    Det där med apelsinen (att lägga/ställa något framför dörren för att se om det flyttas på eller ej), och att upprepat ringa på, är ju kända tillvägagångssätt för folk som rekar och inte kommer i goda avsikter. ... /Pentra
  • Anonym (psyko­log)
    Äldre 30 Dec 01:48
    #8
    Pentra skrev 2018-12-30 01:20:49 följande:

    Det där med apelsinen (att lägga/ställa något framför dörren för att se om det flyttas på eller ej), och att upprepat ringa på, är ju kända tillvägagångssätt för folk som rekar och inte kommer i goda avsikter. ... /Pentra
    Eller hur inbrottstjuvarna gick och köpte massa apelsiner och tvingades sedan dela några av dom på hälften så dom skulle räcka haha. 
  • Äldre 30 Dec 02:21
    #9
    Anonym (psykolog) skrev 2018-12-30 01:48:04 följande:
    Eller hur inbrottstjuvarna gick och köpte massa apelsiner och tvingades sedan dela några av dom på hälften så dom skulle räcka haha. 

    Det här är tramsigt. Upplysningsvis var apelsinen inte delad med kniv. Det kan lika gärna vara en råtta som har ätit hälften av den.


    Dessutom, om det är så att någon har ringt "fel" på porttelefonen så är det inte då väldigt konstigt att man väntar 10-20 minuter mellan varje gång man ringer på porttelefonen?


    Det finns fler anledningar än de jag har skrivit i TS som gör att jag misstänker att man har rekat inför inbrott till just min lägenhet men jag ser ingen anledning till att lista de anledningarna här. Hade jag bott på 2:a våningen hade jag inte varit ett dugg orolig, men nu bor jag på ett vis som gör att det faktiskt inte är omöjligt att med små medel ta sig in i lägenheten osedd.


    Förhoppningsvis har jag fel, men det skadar ändå inte att försöka öka säkerheten, nu när jag faktiskt plötsligt har börjat känna mig rädd. Det är efter de här händelserna också svårt att blunda för det faktum att lägenhetsinbrott hela tiden ökar i storstäderna och att det har varit lägenhetsinbrott i ett flerfamiljshus längre ner på samma gata.


     

  • Äldre 30 Dec 02:22
    #10
    Tom Araya skrev 2018-12-30 01:08:15 följande:

    Kan du be någon titta till lägenheten en gång om dagen eller åtminstone varannan dag när du är bortrest flera dagar?

    Köp ett gäng timers som du kopplar radio och några lampor på, gärna digitala som kan ställas på olika tider varje dag.


    Bra tips! Jag visste inte att det finns timers som man kan ställa på olika tider varje dag. Det kan absolut vara något.
  • Anonym (A)
    Äldre 30 Dec 08:45
    #11

    Kolla på " Stoppa tjuven" youtube..

  • Anonym (Britt­)
    Äldre 30 Dec 08:53
    #12

    Låna en vakthund några dagar av nån eller köp en hund. Man är inte rädd om man har en hund. Behöver egentligen inte vara en vakthund. Små hundar skäller ju som bara den när de hör nåt ljud och de sista en inbrottstjuv vill ha så är det uppmärksamhet

  • Anonym (Britt­)
    Äldre 30 Dec 09:10
    #13
    Anonym (psykolog) skrev 2018-12-30 01:07:24 följande:

    Du är jätterädd för inbrott över en apelsin och någon utländsk människa som ringde på fel porttelefon? Ja psykologhjälp vore nog rätt sak att spendera pengarna på. Visst kan du köpa prylar men på grund av din extrema ogrundade fobi som mest har med din hjärna att göra lär inte dessa saker stilla din fobi. 

    Är du i förnekelse över ditt mentala tillstånd och vill slösa bort pengar finns det rätt billiga kameror du kan sätta upp hemma som skickar en feed till din mobil. Men som sagt, inga prylar i världen hjälper när felet ligger i hjärnan. 


    Varför sitter du här på FL och svarar överhuvudtaget ? Har du tråkigt? Lägg ner attityden
  • Anonym (Tg)
    Äldre 30 Dec 11:47
    #15

    Det känns som att du hittar på saker efterhand då du inte blir trodd. . Varför skriver du inte i ts om lappen från polisen och att de ringde med 20 minuters mellanrum? Det känns ju som högt relevanta saker..

  • Anonym (dumhe­terärd­umhete­r)
    Äldre 31 Dec 00:29
    #16
    Anonym (Tg) skrev 2018-12-30 11:47:20 följande:

    Det känns som att du hittar på saker efterhand då du inte blir trodd. . Varför skriver du inte i ts om lappen från polisen och att de ringde med 20 minuters mellanrum? Det känns ju som högt relevanta saker..


    Fjärde stycket i trådstarten "10 minuter senare ringde det igen". Om du skall kommentera så är det oftast en god ide att läsa igen vad som skrivits innan du kommenterar..
  • Anonym (först­aandra­tredje­)
    Äldre 31 Dec 01:05
    #17
    Anonym (psykolog) skrev 2018-12-30 01:07:24 följande:

    Du är jätterädd för inbrott över en apelsin och någon utländsk människa som ringde på fel porttelefon? Ja psykologhjälp vore nog rätt sak att spendera pengarna på. Visst kan du köpa prylar men på grund av din extrema ogrundade fobi som mest har med din hjärna att göra lär inte dessa saker stilla din fobi. 

    Är du i förnekelse över ditt mentala tillstånd och vill slösa bort pengar finns det rätt billiga kameror du kan sätta upp hemma som skickar en feed till din mobil. Men som sagt, inga prylar i världen hjälper när felet ligger i hjärnan. 


    För det första bör man inte kalla sig psykolog när man inte är psykolog.

    För det andra är det väldigt naturligt att man blir rädd för saker när man faktiskt råkar ut för saker.

    För det tredje är det precis så inbrottstjuvar rekar, genom att lägga saker utanför dörren. Det kan vara stenar, frukter, potatisar etc, de kollar efter om någon flyttar på dem eller ej, och jag kan inte förstå hur någon kan ha missat detta eller inte är intelligent nog att förstå vad anledningen är.

    För det fjärde är det heller inte konstigt att de rekar genom att ringa på porttelefonen på just bottenvåningslägenheten. Man ringer inte fel 3 ggr.

    För det femte ligger inte problemet i ts hjärna utan problemet ligger i att det faktiskt - tro det eller ej - finns människor som har så lite respekt för lagar och andra människors egendom att de faktiskt gör inbrott.

    till ts.

    Känner du dina grannar? Isåfall kan du prata med dem om att gemensamt ha lite uppsikt. Du kan också sätta upp en egen lapp om att det rekats för inbrott osv, sätt upp tydligt så att ev tjuvar märker att ni är uppmärksamma på vad de håller på med.
    Lampa som tänds och ev en skylt med en hund på dörren där det står "här vaktar jag" och så låna en hund lite då och då så folk tror att du har hund + kanske hundskallslarm? Om du inte har råd med hemlarm. Annars hade jag skaffat hemlarm om jag var du.
  • Anonym (psyko­log)
    Äldre 31 Dec 03:09
    #18
    Anonym (förstaandratredje) skrev 2018-12-31 01:05:09 följande:
    För det första bör man inte kalla sig psykolog när man inte är psykolog.

    För det andra är det väldigt naturligt att man blir rädd för saker när man faktiskt råkar ut för saker.

    För det tredje är det precis så inbrottstjuvar rekar, genom att lägga saker utanför dörren. Det kan vara stenar, frukter, potatisar etc, de kollar efter om någon flyttar på dem eller ej, och jag kan inte förstå hur någon kan ha missat detta eller inte är intelligent nog att förstå vad anledningen är.
    Ingen har kallat sig för psykolog, inbillar du också dig saker och det kanske är därför du sympatiserar så mycket med ts? Var det därför du kände dig så provocerad?

    Råkat ut för? Vad har ts råkat ut för? Apelsiner hahah? Eller var det den läskiga utlänningen hon råkade ut för?

    Lägger stenar och skit ja, går och köper massa apelsiner för att lägga nej lol. Det finns inget normalt eller hälsosamt i att inte kunna sova eller begränsa sitt sociala liv över apelsiner och utlänningar som ringer på porttelefonen. Varav en hände för ett år sen. Inbrott, precis som alla miljontals andra brott och olyckor, sker men det betyder inte att ts reaktion är normal eller hälsosam. 
  • Äldre 31 Dec 03:58
    #19

    Att reka med hjälp av frukter verkar ju ganska korkat, eftersom de snabbt kan bli uppätna av djur.

  • Anonym (dumhe­terärd­umhete­r)
    Äldre 31 Dec 09:25
    #20
    Anonym (psykolog) skrev 2018-12-31 03:09:11 följande:
    Lägger stenar och skit ja, går och köper massa apelsiner för att lägga nej lol. Det finns inget normalt eller hälsosamt i att inte kunna sova eller begränsa sitt sociala liv över apelsiner och utlänningar som ringer på porttelefonen. Varav en hände för ett år sen. Inbrott, precis som alla miljontals andra brott och olyckor, sker men det betyder inte att ts reaktion är normal eller hälsosam. 
    Apelsiner: www.expressen.se/gt/tjuvarna-tommer-ditt-hus-med-apelsinmetoden/
    Makaroner: www.expressen.se/leva-och-bo/inbrottstjuvarnas-nya-trick-okokta-makaroner/
  • Anonym (Annik­a)
    Äldre 31 Dec 10:08
    #21

    Jag tror också att det var inbrottstjuvar som rekade. Men tänk på att de inte vill råka göra inbrott när någon är hemma, så när du själv är hemma behöver du inte oroa dig. 

    Bra saker att göra: timer på lampor/radio, ta bort växter utanför, utebelysning, kamera ute, skyltar om kamera/larm, 

  • Anonym (först­aandra­tredje­)
    Äldre 31 Dec 14:25
    #22
    Anonym (psykolog) skrev 2018-12-31 03:09:11 följande:
    Ingen har kallat sig för psykolog, inbillar du också dig saker och det kanske är därför du sympatiserar så mycket med ts? Var det därför du kände dig så provocerad?

    Råkat ut för? Vad har ts råkat ut för? Apelsiner hahah? Eller var det den läskiga utlänningen hon råkade ut för?

    Lägger stenar och skit ja, går och köper massa apelsiner för att lägga nej lol. Det finns inget normalt eller hälsosamt i att inte kunna sova eller begränsa sitt sociala liv över apelsiner och utlänningar som ringer på porttelefonen. Varav en hände för ett år sen. Inbrott, precis som alla miljontals andra brott och olyckor, sker men det betyder inte att ts reaktion är normal eller hälsosam. 
    Du kallar dig psykolog i ditt alias, men det glömde du kanske bort.

    Ts har råkat ut för att folk rekar för inbrott. Är det då konstigt att man blir rädd för inbrott?

    De lägger bl a stenar, potatisar, bollar, sopborstar eller apelsiner www.expressen.se/gt/tjuvarna-tommer-ditt-hus-med-apelsinmetoden/

    En apelsin hamnar inte bara utanför ett hus, någon måste ju ha lagt dit den, det förstår ju du också. Och det är knappast så att någon bara ville bjuda ts på en apelsin. Den låg där av en anledning och anledningen är rekning.

    Ts reaktion är givetvis normal eftersom hon vill kunna känna trygghet i sitt hem. Jag tror att även du låser dörren om dig om natten, varför gör du det, om inte för att känna trygghet?
Svar på tråden Jag misstänker att någon rekar inför inbrott. Hur ska jag skydda min lägenhet?