• Äldre 30 Dec 01:04
    345 visningar
    13 svar
    13
    345

    Havandeskapsförgiftning, Ringa förlossning?

    Ringde 1177 för ett synbortfall som vara i en halvtimma. Dem sa att de ev kan vara havandeskapsförgiftning att jag ska ringa förlossningen.Men undrar om jag kan prata med barnmorskan om detta istället, eller är det mer akut? försökt googla men hittar inget om på vilket sätt och hur farligt det är (eller så är jag bara seg i huvudet)

  • Svar på tråden Havandeskapsförgiftning, Ringa förlossning?
  • Äldre 30 Dec 01:10
    #1

    Skulle det vara havandeskapsförgiftning så kan det bli akut snabbt, så lyssna på 1177 och ring förlossningen!

  • Äldre 30 Dec 07:31
    #2

    Du och barnet kan dö. Det kan gå väldigt snabbt. (Googla på hellp om du inte tror mig). Du ska förstås åka till förlossningen som de sa åt dig. Din barnmorska kan inte göra mycket annat än skicka dig till förlossningen med akut havandeskapsförgiftning.

  • Äldre 30 Dec 08:02
    #3

    Ring förlossningen. Det är dem som har kunskapen!

  • Äldre 30 Dec 08:20
    #4

    Det är definitivt mer akut än att vänta på bm. Jag väntade då jag trodde det va omöjligt att det skulle kunna vara havandeskapsförgiftning så tidigt i graviditeten. Det blev därför inte uppmärksammat förens på rutinkontrollen i v 25 och jag är snittad dagen efter då vi var nästa på att förlora både barnet och mig :( så kontakta förlossningen!

    Har du svullnat mycket på sista tiden? Stor viktuppgång på kort tid? Ont runt levern? Huvudvärk? Kissat mindre? Allt detta kan vara tecken på havandeskapsförgiftning men man kan också vara utan de klassiska symtomen! Bättre med en kontroll mer än en för lite <3

  • Äldre 30 Dec 08:30
    #5

    Beror ju helt på vilken vecka du är i. Är du fortfarande enväldigt tidigt så är det sannolikt inte akut.


    ~ Sjuksköterska ~
  • Äldre 30 Dec 10:14
    #6
    EpicNurse skrev 2018-12-30 08:30:31 följande:

    Beror ju helt på vilken vecka du är i. Är du fortfarande enväldigt tidigt så är det sannolikt inte akut.


    Havandeskapsförgiftning är alltid akut och ska alltid hållas under uppsikt. Det kan gå fort! Förlossningsavdelningen ska veta om att man har det eller att symptomen finns så de kan göra kontroller vid behov.


     


    Mina urintester gick på 6 dagar från att ligga på lägstanivå till att vara så höga att de inte gick att avläsa ens.

  • Äldre 30 Dec 11:12
    #7
    tjockobbe skrev 2018-12-30 10:14:11 följande:

    Havandeskapsförgiftning är alltid akut och ska alltid hållas under uppsikt. Det kan gå fort! Förlossningsavdelningen ska veta om att man har det eller att symptomen finns så de kan göra kontroller vid behov.

     

    Mina urintester gick på 6 dagar från att ligga på lägstanivå till att vara så höga att de inte gick att avläsa ens.


    Ja självklart är det akut, men innan en viss vecka så förekommer inte havandeskapsförgiftning och då beror symtomen på något annat. Är man tex i v 15 så är det inte havandeskapsförgiftning.
    ~ Sjuksköterska ~
  • Äldre 30 Dec 11:40
    #8

    Jo, men det får man väl förutsätta att de har koll på, på 1177 i så fall.


    EpicNurse skrev 2018-12-30 11:12:08 följande:

    Ja självklart är det akut, men innan en viss vecka så förekommer inte havandeskapsförgiftning och då beror symtomen på något annat. Är man tex i v 15 så är det inte havandeskapsförgiftning.


  • Äldre 30 Dec 11:49
    #9
    Saffranskaka skrev 2018-12-30 01:04:36 följande:

    Ringde 1177 för ett synbortfall som vara i en halvtimma. Dem sa att de ev kan vara havandeskapsförgiftning att jag ska ringa förlossningen.Men undrar om jag kan prata med barnmorskan om detta istället, eller är det mer akut? försökt googla men hittar inget om på vilket sätt och hur farligt det är (eller så är jag bara seg i huvudet)


    Hur har det gått? Har du varit inne?
  • Äldre 30 Dec 11:52
    #10
    Trippelmamma76 skrev 2018-12-30 11:40:12 följande:

    Jo, men det får man väl förutsätta att de har koll på, på 1177 i så fall.


    1177 är riktigt dåliga på gynekologi och obstetrik, så nej det kan man absolut inte förutsätta. Vi får säkert 5 patienter varje dag som blivit hänvisade av 1177 på helt felaktiga grunder eftersom dom inte har något vettigt underlag för att bedöma gravida/gynekologiska besvär, och lååångt fler som ringer och berättar helt sjuka grejer som 1177 sagt. Även 1177 själva ringer dagligen för att rådfråga oss eftersom deras kunskap brister.

    Man tycker att dom borde kunna detta lika bra som resten av kroppen, men nej. Så är man osäker ska man alltid ringa kvinnokliniken istället för 1177 är inte bra på åkommor som hör till graviditet eller gynekologi.
    ~ Sjuksköterska ~
  • Äldre 30 Dec 11:55
    #11
    EpicNurse skrev 2018-12-30 11:52:12 följande:

    1177 är riktigt dåliga på gynekologi och obstetrik, så nej det kan man absolut inte förutsätta. Vi får säkert 5 patienter varje dag som blivit hänvisade av 1177 på helt felaktiga grunder eftersom dom inte har något vettigt underlag för att bedöma gravida/gynekologiska besvär, och lååångt fler som ringer och berättar helt sjuka grejer som 1177 sagt. Även 1177 själva ringer dagligen för att rådfråga oss eftersom deras kunskap brister.

    Man tycker att dom borde kunna detta lika bra som resten av kroppen, men nej. Så är man osäker ska man alltid ringa kvinnokliniken istället för 1177 är inte bra på åkommor som hör till graviditet eller gynekologi.


    Problemet är väl om man har hyfsat akut fråga efter kl 10... Här tar nämligen kvinnoklinikens telefontider slut senast vid 10 varje dag. Händer något vid lunch kanske jag inte känner det kan vänta 24-28 timmar.
    Bunnies, it must be bunnies!
  • Äldre 30 Dec 12:03
    #12
    Bunny on speed skrev 2018-12-30 11:55:28 följande:

    Problemet är väl om man har hyfsat akut fråga efter kl 10... Här tar nämligen kvinnoklinikens telefontider slut senast vid 10 varje dag. Händer något vid lunch kanske jag inte känner det kan vänta 24-28 timmar.


    Ajdå. Nej man ska givetvis ringa 1177! Men dom brukar få allt att låta mer akut än vad det är, eftersom dom tar det säkra före det osäkra. Och i ts fall kanske bedömningen var rätt! Det vet man ju inte än.
    ~ Sjuksköterska ~
  • Sommar­skugga­n
    Äldre 30 Dec 12:18
    #13

    Havandeskapsförgiftning är allvarligt. Hoppas du har sökt och är inne på förlossningen nu! I vissa fall kan du gå med HF länge utan symptom och utan att du blir värre. Men som i mitt fall så fick jag symptom i form av ögonflimmer, åkte in och blev inlagd och väntade på igångsättning. 12 timmar senare var jag uppsvälld som en ballong, armarna var dubbel så stora och nacken/ansiktet var så svullet att jag inte kunde titta ner mot min mage. och huvudet värkte och jag blev sämre och sämre. Men direkt bebisen kom ut så blev jag bättre.

    SÅ ÅK IN!!!

Svar på tråden Havandeskapsförgiftning, Ringa förlossning?