• Äldre 30 Dec 13:07
    1262 visningar
    14 svar
    14
    1262

    Bråk om förlovning

    Hej! Hoppas kunna få lite tankar och råd om denna situationen.

    Jag och min man är särbos 29 år. Vi har hängt ihop i flera år. Jag har länge känt att jag är redo att förlova mig, gifta mig, flytta ihop, skaffa barn osv, ta nästa steg i relationen. Jag har känt mig redo i ca 3 år. Har prata med min man om detta många gånger. I perioder har vi bott ihop (vid lägenhetsbyte osv) det har funkat fint och vi har trivts med det.

    Vi har olika syn i vissa moraliska frågor vilket lett till att en av oss blivit sårade och vi har bråkat om det. (Oftast så tycker han saker är ok att göra i ett förhållande som jag inte tycker är ok så blir jag sårad)

    I somras kände jag att vi stagnerat i vår relation och kände mig frustrerad över att vi inte kommer framåt. Tog upp det med honom, främst det här med att bo ihop och att förlova oss.

    Han sa då att han vill samma sak som mig men att det känns krystat att fria nu när vi pratat om det och sa att han ville vänta. Vi kom fram till att vi skulle vänta som längst till nyår. -Alltså han skulle fria ngn gång på hösten eller iaf innan årets slut.

    Jag har gått på nålar fram till årets slut och tänkt 100 ggr att Nu händer det. Det har inte hänt så igår den 29/12 när det bara är en dag typ kvar och han hade andra planer sista dagen så blev jag lite nervös för jag vill lixom veta lite hur planen är så jag frågade hur han tänker om oss och framtiden osv.

    Då kommer det fram att han under denna tid inte tänkt förlova sig med mig och inte tänkt fråga detta året (fast han lovat mig) eftersom vi hade ett bråk för ca 1,5 månader sen. Som jag trode var löst och glömt eftersom vi haft det jätte bra efter det,, allt har lixom varit som vanligt. Så vi har ett jätte bråk om detta.

    Nu känns relationen hopplös och jag vet inte hur jag skall tänka. Jag känner mig sviken att han lovat mig ngt och sen inte tänkt göra det.

    Känner ofta att jag älskar honom mer än vad han älskar mig och kanske är jag den enda som tar relationen seriöst. Jag har sagt till honom flera gånger att om han inte vill samma sak med relationen som mig så kan vi inte vara tillsammans.

  • Svar på tråden Bråk om förlovning
  • Anonym (Tjeje­r kan)
    Äldre 30 Dec 13:16
    #1

    Varför måste han fria? Om det är dig det är viktigt för kanske du borde göra det?

  • Äldre 30 Dec 13:25
    #2
    Anonym (Tjejer kan) skrev 2018-12-30 13:16:51 följande:

    Varför måste han fria? Om det är dig det är viktigt för kanske du borde göra det?


    Vi kom överens om det, han lovade mig det. För mig känns löften viktiga.
  • Anonym (Solen­)
    Äldre 30 Dec 13:58
    #3
    +2

    Men snälla någon. Han vill uppenbarligen inte förlova sig och flytta ihop. Du har 2 val, acceptera eller gå vidare.

  • Äldre 30 Dec 14:07
    #4

    Han är inte redo, då hade han inte kommit med krystade bortförklaringar!

    * Han vill inte förlova sig för att ni pratat om det? Är det normalt? Ska det vara samma sak med annat? Tex att du blir gravid utan att ni pratat om det, för om ni pratat om barn så vill inte du skaffa utan du vill överraska honom med det när han inte är beredd? Eller sambo - du har plötsligt överraskat honom genom att flytta in till honom, sagt upp ditt boende osv. För du vill ju inte flytta in om ni pratat om det, det är ju bättre att överraska honom?
    Låter lite sjukt faktiskt, att ta livsavgörande beslut ensam, överraskande för den andre!

    * Det ni kommit överens om är plötsligt borta för att ni bråkade för 1,5 månader sedan. Utan att han berättat att det tog så hårt att han inte kommer kunna fria som ni varit överens om.
    Ska du köra med det med? Rätt som det är så har du flyttat minst 50 mil bort, för han var sen till en dejt för 3 månader sen och det tog dej så hårt att du kände att du behövde göra stora livsavgörande val, utan honom, utan att berätta det för honom...
    Låter också sjukt...

    Vad säger han om du konfronterar honom?
    Låtsas att du sagt upp lägenheten och flyttat in som överraskning och just det - du är gravid med, surprice! Det är ju inget kul att göra sådant om man först pratat om det...
    Eller kommer han gå i baklås då? Kanske lika bra! Så vet du vad han tycker...

    Eller är det enbart hans rättighet - att ta stora beslut om ditt/ert gemensamma liv, utan att blanda in dej, utan diskussioner?
    Blir i så fall lite märkligt att leva tillsammans, rätt som det är så har han bokat vigsel eller ansökt om adoption eller beslutat att ni ska flytta till Grönland eller....

  • Äldre 30 Dec 15:42
    #5
    Anonym (Solen) skrev 2018-12-30 13:58:37 följande:

    Men snälla någon. Han vill uppenbarligen inte förlova sig och flytta ihop. Du har 2 val, acceptera eller gå vidare.


    Tack, tror att du har rätt. -behövde nog lite hjälp att se det.
  • Äldre 30 Dec 15:46
    #6
    nnnnnnnn skrev 2018-12-30 14:07:59 följande:

    Han är inte redo, då hade han inte kommit med krystade bortförklaringar!

    * Han vill inte förlova sig för att ni pratat om det? Är det normalt?


    Jag vet inte, jag har lixom köpt alla hanns bortförklaringar för jag hoppades att han tänkt ngt romantiskt frieri som skulle vara ngn form av vacker överraskning.

    Känner mig väldigt naiv och dum nu.
  • Anonym (Noway­)
    Äldre 30 Dec 16:25
    #7
    +2

    Inte behöver du känna dig naiv och dum. Det är du bara om du hädanefter stannar kvar i förhoppningen att han kommer ändra sig snart.

    Men att han på eget bevåg tog tillbaka sitt löfte om förlovning med hänvisning till ett bråk långt tidigare, utan att ens berätta det för dig, det gör inte dig naiv. Det gör däremot honom till en omogen drummel med usel kommunikationsförmåga.

    Jag är rädd att du har fått en konflikträdd, bekväm egoist på halsen. En som kallt utgår från att du kommer anpassa dig efter hans bristande intresse och nöja dig med det. Försök bli av med honom medan tid är.

  • Anonym (H)
    Äldre 30 Dec 17:15
    #8

    Jag hade inte heller velat fria till någon som tjatar och pressar.. Blir ju inte ett dugg speciellt då. Jag skulle fått känslan av att du om förlova dig bara för att få den där ringen på fingret för att kunna visa upp för allmänheten, snarare än att du vill förlova dig för kärleken och som en symbol för att det kommer vara ni för evigt. Du ser ringen istället för personen du ska dela den med.. Tragiskt.

  • Anonym (Jill)
    Äldre 30 Dec 17:18
    #9

    Men guuuuud vad töntigt!! Varför fria ens om ni har bestämt att ni ska gifta er??

    DU får väl fria om du vill ha ett romantiskt frieri.

  • Anonym (E)
    Äldre 30 Dec 17:18
    #9

    Men kära hjärtanes, han vill inte samma som du, och för din egen skull borde du bryta upp. Snart har tio år till av ditt liv passerat och du väntar på ett frieri som aldrig kommer. Hitta nån ny innan du blir för gammal!!

  • Äldre 30 Dec 18:19
    #10
    Anonym (Noway) skrev 2018-12-30 16:25:31 följande:

    Inte behöver du känna dig naiv och dum. Det är du bara om du hädanefter stannar kvar i förhoppningen att han kommer ändra sig snart.

    Men att han på eget bevåg tog tillbaka sitt löfte om förlovning med hänvisning till ett bråk långt tidigare, utan att ens berätta det för dig, det gör inte dig naiv. Det gör däremot honom till en omogen drummel med usel kommunikationsförmåga.

    Jag är rädd att du har fått en konflikträdd, bekväm egoist på halsen. En som kallt utgår från att du kommer anpassa dig efter hans bristande intresse och nöja dig med det. Försök bli av med honom medan tid är.


    Hej! Du har helt rätt igen! Nu har han iaf avslutat vår relation. Vilket kanske är det bästa i längden men han är min bästa vän och jag älskar honom och det känns lite som att jag kommer dö.

    Han smsade och skrev att jag skulle plocka ihop alla hans saker och ställa i trappuppgången för han hämtar dem och lämnar min nyckel om 30 minuter
  • Äldre 30 Dec 18:20
    #11
    Anonym (E) skrev 2018-12-30 17:18:32 följande:

    Men kära hjärtanes, han vill inte samma som du, och för din egen skull borde du bryta upp. Snart har tio år till av ditt liv passerat och du väntar på ett frieri som aldrig kommer. Hitta nån ny innan du blir för gammal!!


    Du har rätt, han vill inte längre vara med mig och har avslutat relationen. Han är påväg att hämta sina saker och lämna sin nyckel. Han bad mig ställa sakerna i trappuppgången.
  • Anonym (Milly­)
    Äldre 30 Dec 18:33
    #12
    Falcon89 skrev 2018-12-30 18:20:55 följande:
    Du har rätt, han vill inte längre vara med mig och har avslutat relationen. Han är påväg att hämta sina saker och lämna sin nyckel. Han bad mig ställa sakerna i trappuppgången.
    Låt honom plocka ihop sina egna saker. Under tiden han gör det så kan han få förklara hur han tänkte när han inte sa något till dig tidigare om sina ändrade planer kring er gemensamma framtid. Hur länge hade han tänkt vänta med den diskussionen om inte du tagit upp saken? 
  • Anonym (Noway­)
    Äldre 30 Dec 19:01
    #13
    Falcon89 skrev 2018-12-30 18:19:17 följande:
    Han smsade och skrev att jag skulle plocka ihop alla hans saker och ställa i trappuppgången 
    Konflikträdd var ordet. 

    Han flyttar ut, men är inte ens man nog att säga det öga mot öga. Och för att slippa bli ifrågasatt, krävas på någon sorts avslut eller behöva konfrontera dig över huvud taget, skickar han ett sms och hoppas få sakerna färdigpackade så att det inte blir stelt och jobbigt för honom om han måste går runt och plocka själv.

    Jag ser en tydlig vinnare i det här uppbrottet, och det är du. Även om du är chockad och ledsen just nu. Det blir man ju. Men du blir av med Manetmannen. Hal, undanglidande och ryggradslös. Sorry. Ta hand om dig. 
  • Anonym (Ml)
    Äldre 30 Dec 20:04
    #14

    Skönt att du blev av med idioten. Kram och gott nytt år

Svar på tråden Bråk om förlovning