• EbbaStina

    Läkare som dröjer med att skriva läkarintyg

    Försöker hjälpa en anhörig att få läkare att skriva intyg till henne. Att det ska vara så förbannat svårt för läkare att skriva! Både hon och jag har tjatat på personal att framföra till läkaren att intyg måste skrivas, min släkting har varit inlagd på psyk under flera omgångar de senaste månaderna, och efter mycket tjat skrev läkaren ETT intyg på EN dag (!) få hon var inlagd. Den senaste veckan hon legat inlagd då? Vad är det som är så svårt?? Vem ska man ta kontakt med för att det ska bli rätt?

  • Svar på tråden Läkare som dröjer med att skriva läkarintyg
  • Anonym (...)

    Fatta hinten. Läkaren tycker uppenbarligen att personen inte ska vara sjukskriven

  • Anonym (Fia)

    Jag tror det beror på att regeringen(S) har ställt högre krav på försäkringskassan som i sin tur ställer högre krav på läkarna att man helst inte sjukskriver mer än nödvändigt.

    Tror även det spelar roll vilken komun man bor i och vilken läkare man får.

    De som inte har eller har haft psykisk ohälsa vet inte hur det är men vart är empatin och omtanken att personen ändå ska få må så bra den kan utan att oroa sig för ekonomin som i sin tur ökar på det ännu mera.

    Det tar tid att få läkarbesök och den tiden kan inte räkningar, mat,mediciner vänta.

    Nekar läkaren skriva intyg gå vidare och sök till nästa läkare bästa är att personen det gäller är med så de får se och bedöma med egna ögon.

    Man måste vara frisk för att orka vara sjuk som det heter och det stämmer bra i dagens samhälle tyvärr.

Svar på tråden Läkare som dröjer med att skriva läkarintyg