• JustJulia

    Viktuppgång vid hormonspiral, blir det bättre?

    Jag satte in en kyleena i slutet av oktober men överväger starkt att ta ut den redan. Jag har gått upp flera kilon på dessa 2 månader. Dels är jag fruktansvärt sugen på godis hela tiden och jag har definitivt märkt av en rejält ökad aptit. Dels har jag samlat på mig en hel del vätska också. Jag misstänker att kroppen tror den är gravid, då jag hade samma "problem" under mina 2 graviditeter.

    Jag trivs inte alls med min kropp just nu och känner mig väldigt nere över hur fort jag går upp i vikt även om jag anstränger mig att stå emot sug och ha koll över vad jag stoppar i mig. Det sägs ju att biverkningarna är värst de 3 månaderna för att sedan försvinna. Är det någon som gick upp i vikt i början och gick ner till sin normalvikt efter ett tag? Eller för all del någon annan som upplevt biverkningar som blivit bättre efter ett tag?

    Tycker annars det fungerar bra. Jag har lite blodstänk emellanåt, haft en sparsam mens, inte upplevt problem med hyn, humörsvängningar eller liknande (förutom att jag tycker det är jättejobbigt att vågen skenar). Minskad sexlust har jag iofs också.

    Så! Någon som upplevt att allt blir bättre efter några månader, eller är det bättre att skita i den för det är slöseri med tid att försöka stå ut mer än nödvändigt?

  • Svar på tråden Viktuppgång vid hormonspiral, blir det bättre?
  • Anonym (ssk)

    Det är så små halter av hormon i den spiralen så jag tror inte det är den som är orsaken till din vikt.

  • Anonym (Hur?)

    Hur kan man välja att sätta in en spiral? Vill ni ha fler barn? Måste din man komma i dig? Förstår inte?

  • Anonym (Z)
    Anonym (Hur?) skrev 2018-12-30 17:26:38 följande:
    Hur kan man välja att sätta in en spiral? Vill ni ha fler barn? Måste din man komma i dig? Förstår inte?
    Hur kan man välja att äta p-piller, kondom, p-stav, minipiller, pessar eller preventivmedel överhuvudtaget?
  • Anonym (Hur?)
    Anonym (Z) skrev 2018-12-30 17:36:40 följande:

    Hur kan man välja att äta p-piller, kondom, p-stav, minipiller, pessar eller preventivmedel överhuvudtaget?


    Eh va? Jag skulle aldrig välja spiral eller piller pga massa biverkningar. Kondom ger inga biverkningar
  • JustJulia
    Anonym (ssk) skrev 2018-12-30 16:12:46 följande:

    Det är så små halter av hormon i den spiralen så jag tror inte det är den som är orsaken till din vikt.


    Med tanke på att det står som biverkan i fass är det väl rätt rimligt att en ökad aptit och ökat sug kan bero på en hormonspiral.
  • JustJulia
    Anonym (Hur?) skrev 2018-12-30 17:26:38 följande:

    Hur kan man välja att sätta in en spiral? Vill ni ha fler barn? Måste din man komma i dig? Förstår inte?


    FYI så har jag under mitt 34 åriga liv ätit p-piller ca 6 månader för typ 15 år sen. Nej jag vill inte ha fler barn, nej min eventuella man får vackert använda kondom och det har aldrig varit några problem. Anledningen till att jag ville sätta in en spiral var att minska på mensen eller om jag skulle ha tur slippa den helt och hållet. Hoppas du förstår bättre! Jag förstår dock inte riktigt vad det har med min ursprungliga fråga att göra.
  • Anonym (Z)
    Anonym (Hur?) skrev 2018-12-30 17:43:19 följande:
    Eh va? Jag skulle aldrig välja spiral eller piller pga massa biverkningar. Kondom ger inga biverkningar
    Det är ju du men miljontals andra väljer hormonbaserade preventivmedel för att det passar dem bäst, ingenting som angår någon annan en en själv. . Allt handlar heller inte om att undvika graviditet. Ibland kan hormonerna i just spiral och p-piller behövas i annat syfte, vilket är väldigt vanligt. Är man lite påläst så vet man det. Kondom passar inte alla heller för den delen.  
     
  • Anonym (Z)
    JustJulia skrev 2018-12-30 15:05:08 följande:
    Jag satte in en kyleena i slutet av oktober men överväger starkt att ta ut den redan. Jag har gått upp flera kilon på dessa 2 månader. Dels är jag fruktansvärt sugen på godis hela tiden och jag har definitivt märkt av en rejält ökad aptit. Dels har jag samlat på mig en hel del vätska också. Jag misstänker att kroppen tror den är gravid, då jag hade samma "problem" under mina 2 graviditeter.
    Jag trivs inte alls med min kropp just nu och känner mig väldigt nere över hur fort jag går upp i vikt även om jag anstränger mig att stå emot sug och ha koll över vad jag stoppar i mig. Det sägs ju att biverkningarna är värst de 3 månaderna för att sedan försvinna. Är det någon som gick upp i vikt i början och gick ner till sin normalvikt efter ett tag? Eller för all del någon annan som upplevt biverkningar som blivit bättre efter ett tag?

    Tycker annars det fungerar bra. Jag har lite blodstänk emellanåt, haft en sparsam mens, inte upplevt problem med hyn, humörsvängningar eller liknande (förutom att jag tycker det är jättejobbigt att vågen skenar). Minskad sexlust har jag iofs också.

    Så! Någon som upplevt att allt blir bättre efter några månader, eller är det bättre att skita i den för det är slöseri med tid att försöka stå ut mer än nödvändigt?
     Och för att svara på ditt inlägg. Jag har en mirena. Jag satte in min första för 5 år sedan och gick upp mycket och fort i vikt, fick problem att gå ned dem kilona också men så bytte jag till en ny mirena i våras och då började jag gå neråt igen. Att gå upp i vikt av en hormonspiral är inget ovanligt, det är bara att googla så får man upp många personers berättelser om detta. Dock vill gärna barnmorskor osv gärna påtala att det är så extremt lite hormon i att de inte påverkar vikten eller ens ger några större biverkningar alls, för min del har det inte stämt dock har de vägt upp nackdelarna med att inte ha någon spiral alls. (mens från helvetet och mensvärk, blir sängliggandes två veckor, bara spiral har hjälpt). Jag gav min första spiral ett halvår innan jag bestämde om den skulle ut eller inte pga av viktuppgången och andra besvär men det blev bättre efter, vet inte om det va så att kroppen behövde vänja sig. Man stoppar ju ändå in något i livmodern som inte hör hemma där. 
  • JustJulia
    Anonym (Z) skrev 2018-12-30 20:19:28 följande:

     Och för att svara på ditt inlägg. Jag har en mirena. Jag satte in min första för 5 år sedan och gick upp mycket och fort i vikt, fick problem att gå ned dem kilona också men så bytte jag till en ny mirena i våras och då började jag gå neråt igen. Att gå upp i vikt av en hormonspiral är inget ovanligt, det är bara att googla så får man upp många personers berättelser om detta. Dock vill gärna barnmorskor osv gärna påtala att det är så extremt lite hormon i att de inte påverkar vikten eller ens ger några större biverkningar alls, för min del har det inte stämt dock har de vägt upp nackdelarna med att inte ha någon spiral alls. (mens från helvetet och mensvärk, blir sängliggandes två veckor, bara spiral har hjälpt). Jag gav min första spiral ett halvår innan jag bestämde om den skulle ut eller inte pga av viktuppgången och andra besvär men det blev bättre efter, vet inte om det va så att kroppen behövde vänja sig. Man stoppar ju ändå in något i livmodern som inte hör hemma där. 


    Tack för att du delar din erfarenhet! Jag har ingen direkt mensvärk, inte så att jag blir handikappad i vardagen åtminstone. Pms har jag, men av varierande grad. Jag tycker jag har mens så ofta de senaste åren, typ var 24 dag med 3 blödningsdagar varav den sista är så kraftig att jag alltid blöder igenom. Att jag går upp i vikt tycker jag som sagt är skitjobbigt, men att hela tiden gå och vara sugen på att stoppa nåt i munnen och vilja äta hela tiden är också väldigt påfrestande. Blir nästan tortyr att hela tiden lägga band på sig och stå emot. Jag var precis likadan när jag var gravid och gick upp 35 resp 40 kg då (naturligtvis massvis av vätska också) vilket jag gick ner väldigt fort igen. Vi har ju alla olika kroppar och min kan jag tänka mig är "lurad" och tror den är gravid. Hade hoppats att spiral skulle vara lyckat med tanke på den låga dosen hormon men efter googlingar så känner jag just nu att fördelen med spiral inte väger upp. Förmodligen hade jag tyckt annorlunda om jag haft lika jobbiga menstruationer som du.
Svar på tråden Viktuppgång vid hormonspiral, blir det bättre?