• Äldre 30 Dec 17:42
    1698 visningar
    29 svar
    29
    1698

    Singelkvinna, 35, som gärna vill prata med andra kvinnor som gjort IVF på egen hand

    Hej hej!

    Jag fyllde 35 häromdagen och skilde mig för ett år sen och har tröttnat på att vänta på att den perfekta livssituationen ska dyka upp, den biologiska klockan pausar inte och jag vill ha ett barn i mitt liv.

    Har börjat googla lite och förstått att jag behöver åka till Danmark och göra detta. Finns det någon här som gjort eller planerar göra samma sak? Vill GÄRNA lära mig så mycket som möjligt om hur det går till.

  • Svar på tråden Singelkvinna, 35, som gärna vill prata med andra kvinnor som gjort IVF på egen hand
  • Äldre 28 Jan 09:33
    #10

    MinaBert, många av de privata donatorena har tidigare lämnat på något av de universitetssjukhus som finns i Sverige eller kanske även utomlands och blivit screenade där. Så risken för ärftliga sjukdomar borde vara liten. Dessutom om du träffar en parter i riktiga livet, ber du då han redogöra och testa sig för alla tänkbara ärftliga sjukdomar?

    Väljer man själv en donator kan man ju fråga honom om detta.

    Vist finns det inget kvitto att visa upp att man varit på någon klinik om man använder en privat donator, men de flesta hittar på en historia för att få faderskapsutredningen att bli nedlagd. Kan mamman leva med detta är det ok, tycker hon inte det då är nog inte detta rätt väg för henne.

    Tänk på att oavsett som mamma hur man väljer att skaffa sitt barn skall man inte klandra mamman eller barnet. Alla har inte råd eller möjlighet att ta sig till någon klinik för att göra försöken.

    Att gå ut på krogen och skaffa ett engångsligg för att bli gravid passar inte alla heller (och är inte snällt mot den som blir pappan). I dessa lägen kan det faktiskt vara passande med en privat donator som vet vad han gör och mamman vet vem hon väljer.

  • Äldre 28 Jan 11:06
    #11

    Biet. Absolut har du rätt. Min vän har ju ett underbart friskt barn och har fått faderskapsutredningen nedlagd, även om det tog lite längre tid än för mig som kunde visa upp papper från en klinik. Jag vet å andra sidan ingenting om mitt barns donator, förutom att han är godkänd av spermabanken...

    Jag tycker absolut att du ska välja det sätt som passar dig bäst. Jag övervägde båda alternativen.

  • Äldre 31 Jan 13:21
    #12

    Hej alla! Jag hoppar in här. Har nyligen tagit kontakt med Sellmwrs och betalt in allt och väntar nu in ägglossning för att kunna komma dit. Har aldrig behövt använda ägglossningstester innan och jag tycker att de är lite svårtolkade. Är ju så rädd att missa ägglossningen nu!

    Jag har två barn sedan tidigare 8 och 7 år. Men har levt som singel 3,5 år och längtan efter syskon Hr varit så stor i flera år! Så nu gör jag det själv ???? Har ändå mina andra själv på heltid, utom varannan helg då stora är hos deras pappa.

  • Äldre 31 Jan 18:52
    #13
    Nikkilijo skrev 2019-01-31 13:21:13 följande:

    Hej alla! Jag hoppar in här. Har nyligen tagit kontakt med Sellmwrs och betalt in allt och väntar nu in ägglossning för att kunna komma dit. Har aldrig behövt använda ägglossningstester innan och jag tycker att de är lite svårtolkade. Är ju så rädd att missa ägglossningen nu!

    Jag har två barn sedan tidigare 8 och 7 år. Men har levt som singel 3,5 år och längtan efter syskon Hr varit så stor i flera år! Så nu gör jag det själv ???? Har ändå mina andra själv på heltid, utom varannan helg då stora är hos deras pappa.


    Jag blev rekommenderad, från kliniken, att använda Clearblues digitala ägglossningstest och endast testa på morgonen. Vilket test använder du?
  • Äldre 31 Jan 19:53
    #14
    MinaBernt skrev 2019-01-31 18:52:14 följande:

    Jag blev rekommenderad, från kliniken, att använda Clearblues digitala ägglossningstest och endast testa på morgonen. Vilket test använder du?


    Använder clearblues digitala och sticka från babyplan! Blinkande gubbe idag och stegrande på babyplan så får se om det är dags att åka imorgon! De sa till mig att testa två ggr om dagen.
  • Äldre 31 Jan 19:56
    #15

    Vad tror ni? Är det på g? Längst upp från igår. De idag är morgon, lunch och kväll.

  • Äldre 26 Feb 13:19
    #16
    MinaBernt skrev 2019-01-28 11:06:38 följande:

    Biet. Absolut har du rätt. Min vän har ju ett underbart friskt barn och har fått faderskapsutredningen nedlagd, även om det tog lite längre tid än för mig som kunde visa upp papper från en klinik. Jag vet å andra sidan ingenting om mitt barns donator, förutom att han är godkänd av spermabanken...

    Jag tycker absolut att du ska välja det sätt som passar dig bäst. Jag övervägde båda alternativen.


    Hej! Jag kommer med all sannolikhet att göra IVF eller insemination via klinik men är ändå lite nyfiken på hur faderskapsutredningen går till vid de olika tillvägagångssätten. Hur får man den nerlagd? Innebär det att det registreras ?fader okänd?? Och när man har blivit inseminerad via klinik, blir det ?fader okänd? då också även om barnet kan få reda på identiteten vid 18?
  • Äldre 26 Feb 13:25
    #17
    SFal skrev 2018-12-30 17:42:33 följande:

    Hej hej!

    Jag fyllde 35 häromdagen och skilde mig för ett år sen och har tröttnat på att vänta på att den perfekta livssituationen ska dyka upp, den biologiska klockan pausar inte och jag vill ha ett barn i mitt liv.

    Har börjat googla lite och förstått att jag behöver åka till Danmark och göra detta. Finns det någon här som gjort eller planerar göra samma sak? Vill GÄRNA lära mig så mycket som möjligt om hur det går till.


    Hejsan!

    Jag har ett barn med mitt ex men har bestämt mig för att skaffa ett syskon på egen hand. I första hand vill jag testa insemination eller IVF (beroende på vad läkaren rekommenderar) på en privat klinik och det är ju möjligt i både Sverige och Danmark som jag har förstått det. Eller? Får jag fråga vad som gör att du behöver åka till Danmark? När jag jämför priser för behandling med donerade spermier ligger de i samma klass tycker jag. Är det någon annan fördel med att åka till Danmark som jag har missat? :)
  • Äldre 26 Feb 15:05
    #18
    Barbados skrev 2019-02-26 13:19:50 följande:

    Hej! Jag kommer med all sannolikhet att göra IVF eller insemination via klinik men är ändå lite nyfiken på hur faderskapsutredningen går till vid de olika tillvägagångssätten. Hur får man den nerlagd? Innebär det att det registreras ?fader okänd?? Och när man har blivit inseminerad via klinik, blir det ?fader okänd? då också även om barnet kan få reda på identiteten vid 18?


    Som ensamstående mamma som har fått barn själv utan att ha varit på någon klinik och mamman inte har någon man att perka ut som fader så brukar det någon historia om hur hon har kommit i säng med någon som hon inte känner till mer. Det finns dock även de som sagt som det varit att det är en privat donator som inte vill bli känd. I det sistnämnda fallet förlorar mamman viss ersättning från FK eftersom hon vet vem faden är men inte ville sammarbeta med dem.

    I första fallet kommer de att försöka fiska fram så mycket information som det går för att finna fadern men om det inte går blir det nedlagt med Fader okänd.

    Om nu fadern är en privat donator kan det ju vara så att donatorn ändå blir känt för barnet utanför myndigheternas vetskap. Allt beror på vad mamman o donatorn har bestämt.

    Går du via klinik kan du uppvisa papper och kvitton från kliniken att du varit där och fått hjälp. FK kommer att skriva in detta i barnetsakt och sedan skriva det samma som Faderokänd. Fadern får sökas via sjukhuset om mamman har valt öppen donator där.

    Hoppas det gav dig lite info som svar på din fråga.
  • Äldre 7 Mar 23:34
    #19
    Barbados skrev 2019-02-26 13:19:50 följande:

    Hej! Jag kommer med all sannolikhet att göra IVF eller insemination via klinik men är ändå lite nyfiken på hur faderskapsutredningen går till vid de olika tillvägagångssätten. Hur får man den nerlagd? Innebär det att det registreras ?fader okänd?? Och när man har blivit inseminerad via klinik, blir det ?fader okänd? då också även om barnet kan få reda på identiteten vid 18?


    Det startas en utredning som direkt läggs ner. Allt som behövs är att lämna in intyg från kliniken till familjerätten, samt en muntlig i tungan att det inte finns någon annan möjlig fader. De behöver även ha födelsedatum och födelsevikt på barnet.

    ?Vid mogen ålder? står det, så det kan tolkas lite olika, men ofta när barnet är 16.
  • Äldre 7 Mar 23:39
    #20
    Barbados skrev 2019-02-26 13:25:18 följande:

    Hejsan!

    Jag har ett barn med mitt ex men har bestämt mig för att skaffa ett syskon på egen hand. I första hand vill jag testa insemination eller IVF (beroende på vad läkaren rekommenderar) på en privat klinik och det är ju möjligt i både Sverige och Danmark som jag har förstått det. Eller? Får jag fråga vad som gör att du behöver åka till Danmark? När jag jämför priser för behandling med donerade spermier ligger de i samma klass tycker jag. Är det någon annan fördel med att åka till Danmark som jag har missat? :)


    Jag trodde faktiskt att det var billigare i Danmark, det är vad jag har hört men jag vet inte helt säkert.

    En fördel är i alla fall att utredningen inte är lika grundlig, så du kan komma igång snabbare i Danmark än i Sverige.
  • Äldre 4 Apr 08:01
    #21

    Jag ska till Malmö på mitt första besök inför utredning mycket snart. Många tankar, känslor och rädslor som snurrar i mig nu. Någon som har gjort den här resan som kan berätta om hur utredningen går till? Vad är det som de undrar egentligen? 

    Och inte minst, hur har ni hanterat alla känslor?

  • Äldre 4 Apr 22:54
    #22
    EmmyM skrev 2019-04-04 08:01:06 följande:

    Jag ska till Malmö på mitt första besök inför utredning mycket snart. Många tankar, känslor och rädslor som snurrar i mig nu. Någon som har gjort den här resan som kan berätta om hur utredningen går till? Vad är det som de undrar egentligen? 

    Och inte minst, hur har ni hanterat alla känslor?


    Spännande!

    Den medicinska delen innebär bland annat att de kollar ditt amh-värde, hiv-test, rubella-resistens. Du får göra ett ultraljud för att se om du har många äggblåsor och om ägglossningen sker regelbundet. Du får också göra en spolning av äggledarna så att det inte finns förträngningar där.

    Den psykosociala utredningen var mest som ett samtal där de ville veta hur min familj ser ut, vad jag har gör kontaktnät och att man inte har någon allvarlig psykisk problematik eller drogmissbruk bakom sig.

    Den fråga som jag fick gång på gång och som jag tyckte var svår att svara på var: ?hur och när ska du berätta för ditt barn, hur hen blev till??

    Lycka till!
  • Sun 21 Jul 2019 02:04
    #23
    EmmyM skrev 2019-04-04 08:01:06 följande:

    Jag ska till Malmö på mitt första besök inför utredning mycket snart. Många tankar, känslor och rädslor som snurrar i mig nu. Någon som har gjort den här resan som kan berätta om hur utredningen går till? Vad är det som de undrar egentligen? 

    Och inte minst, hur har ni hanterat alla känslor?


    Hejsan, hur lång tid tog det innan du fick tid att komma till Malmö från att du hörde av dig till dem? Varför valde du Malmö?
  • Sun 21 Jul 2019 02:07
    #24
    MinaBernt skrev 2019-04-04 22:54:50 följande:

    Spännande!

    Den medicinska delen innebär bland annat att de kollar ditt amh-värde, hiv-test, rubella-resistens. Du får göra ett ultraljud för att se om du har många äggblåsor och om ägglossningen sker regelbundet. Du får också göra en spolning av äggledarna så att det inte finns förträngningar där.

    Den psykosociala utredningen var mest som ett samtal där de ville veta hur min familj ser ut, vad jag har gör kontaktnät och att man inte har någon allvarlig psykisk problematik eller drogmissbruk bakom sig.

    Den fråga som jag fick gång på gång och som jag tyckte var svår att svara på var: ?hur och när ska du berätta för ditt barn, hur hen blev till??

    Lycka till!


    Hejsan,

    Allt detta som du behövde göra med spolning och så, var detta någon extra kostnad eller allt som ingick?
  • Tue 23 Jul 2019 16:04
    #25
    Empica skrev 2019-07-21 02:07:25 följande:

    Hejsan,

    Allt detta som du behövde göra med spolning och så, var detta någon extra kostnad eller allt som ingick?


    Allt ingick i högkostnadsskyddet. Om spolningen inte görs under utredningen så brukar behandlande klinik erbjuda den.
  • Wed 7 Aug 2019 10:41
    #26

    Härligt att någon mer kommit igång. Hur går det Emmy?

    Och TS, blev det till något?

    Jag skrev lite i början på året. Tog två IUI-försök och så satt den. Jag fixade det privat i Danmark. Väldigt smidigt. 2 arbetsdagar kvar innan 3 veckors semester, sen är det inte långt till mammaledigheten.
    Min lilla tjej dyker upp om 3 månader och livet håller på ta en rejäl ny vändning.  Paniken dyker upp ibland, men den hade varit där även om jag haft partner. Nackdelen med att vänta så länge (är 38) är att man har liksom sitt liv och många saker kommer bli utpräglat annorlunda.
    Menmen, snart är babyprylarna inköpta och garderoben fylld. Hjärta

  • Thu 8 Aug 2019 18:35
    #27
    Funderar81 skrev 2019-08-07 10:41:25 följande:

    Härligt att någon mer kommit igång. Hur går det Emmy?

    Och TS, blev det till något?

    Jag skrev lite i början på året. Tog två IUI-försök och så satt den. Jag fixade det privat i Danmark. Väldigt smidigt. 2 arbetsdagar kvar innan 3 veckors semester, sen är det inte långt till mammaledigheten.

    Min lilla tjej dyker upp om 3 månader och livet håller på ta en rejäl ny vändning.  Paniken dyker upp ibland, men den hade varit där även om jag haft partner. Nackdelen med att vänta så länge (är 38) är att man har liksom sitt liv och många saker kommer bli utpräglat annorlunda.

    Menmen, snart är babyprylarna inköpta och garderoben fylld.


    Wow, stort grattis!

    Det finns ju så många fördelar med att skaffa barn lite senare i livet. Jag har utbildning, sparkonto, bostadsrätt och fast anställning till exempel. Det hade jag inte när jag var 25 :D Dessutom har jag fått massor av bebisgrejer från kompisar som är färdiga med barnafödande.

    Om du inte har gått med i Femmis kan jag verkligen rekommendera att gå med där. Genom föreningen har jag kommit i kontakt med flera andra frivilligt ensamstående mammor.
  • Mon 12 Aug 2019 18:28
    #28
    Funderar81 skrev 2019-08-07 10:41:25 följande:

    Härligt att någon mer kommit igång. Hur går det Emmy?

    Och TS, blev det till något?

    Jag skrev lite i början på året. Tog två IUI-försök och så satt den. Jag fixade det privat i Danmark. Väldigt smidigt. 2 arbetsdagar kvar innan 3 veckors semester, sen är det inte långt till mammaledigheten.
    Min lilla tjej dyker upp om 3 månader och livet håller på ta en rejäl ny vändning.  Paniken dyker upp ibland, men den hade varit där även om jag haft partner. Nackdelen med att vänta så länge (är 38) är att man har liksom sitt liv och många saker kommer bli utpräglat annorlunda.
    Menmen, snart är babyprylarna inköpta och garderoben fylld. Hjärta


    Grattis! Hur mår du? Har graviditeten gått bra?

    Vad är IUI för något? Hur lång tid tog hela processen för dig?

    Jag ska påbörja min medicinska utredning imorgon. Så nu börjar min resa också mot graviditeten! Jag är nästan mer nervös för att få missfall än att misslyckas. Jag vill inte uppleva det igen. Men ett steg i taget!
  • Mon 19 Aug 2019 20:29
    #29
    Barbados skrev 2019-08-12 18:28:29 följande:

    Grattis! Hur mår du? Har graviditeten gått bra?

    Vad är IUI för något? Hur lång tid tog hela processen för dig?

    Jag ska påbörja min medicinska utredning imorgon. Så nu börjar min resa också mot graviditeten! Jag är nästan mer nervös för att få missfall än att misslyckas. Jag vill inte uppleva det igen. Men ett steg i taget!


    IUI = insemination. Stort lycka till! Jag hoppas att allt går bra för dig<3
Svar på tråden Singelkvinna, 35, som gärna vill prata med andra kvinnor som gjort IVF på egen hand