• MeAndBaby

    Hur mkt är OK att överskrida 24-timvecka i försk?

    Jag jobbar 50% och har mitt barn på förskolan 24 tim i veckan med fredagar ledigt. Ibland frågar min chef om jag kan jobba 1-2 (oftast 1) tim extra, ibland upp till 2 dagar samma vecka (bara ibland dock, inte varje vecka). På planerings- el studiedagar med jobbet kan det ofta bli längre dagar än vad jag annars har.

    Jag får ibland lite dåligt samvete när jag frågar förskolepersonalen om det är OK om mitt barn kommer tidigare/hämtas senare än vanligt. För jag betalar ju faktiskt för bara 24 tim i veckan.

    Får man ens göra såhär? Hur ofta och hur mycket är acceptabelt att överskrida? Ingen har sagt nåt till mig, men ändå.

  • Svar på tråden Hur mkt är OK att överskrida 24-timvecka i försk?
  • Alexi

    Men avgiften är ju inte per timme? Kolla vad det är du exakt betalar för, och justera i så fall din avgift.

  • zemer

    Vet att de som har 15h plats kan få betala för timmar om man behöver några extra timmar. Men annars betalar vi för platsen inte antal timmar. Trodde det var så för alla..

  • MeAndBaby

    I min kommun är det så att man kan välja 24-timmarsschema, mån-tor 8-14. Detta kostar mindre än "heltids" där man ju kan välja tider själv.

  • MeAndBaby
    mammatill6 skrev 2019-01-01 14:27:03 följande:

    Men öka tiden då?


    I och med att jag jobbar 50% och är ledig fredagar så passar 24-tim bra, känns ju lite onödigt att betala fullt för att ändå bara ha barnet där 8-14 förutom när jag tillfrågas att jobba över tim ibland . Därför undrar jag om det är "tillåtet" att överskrida tiden något ibland.
  • legomum

    Fast du betalar lika mycket för 24 timmar som för 50. Att förskolan vill veta tiderna är för planering av personal.

  • mammalovis
    MeAndBaby skrev 2019-01-01 14:45:45 följande:
    I och med att jag jobbar 50% och är ledig fredagar så passar 24-tim bra, känns ju lite onödigt att betala fullt för att ändå bara ha barnet där 8-14 förutom när jag tillfrågas att jobba över tim ibland . Därför undrar jag om det är "tillåtet" att överskrida tiden något ibland.
    Om du har motsvarande allmän förskola, så har du ju inte rätt att överskrida tiden, utan att ha en vanlig plats. Det bästa är väl att du frågar på förskolan, då det verkar vara olika regler i olika kommuner. 
Svar på tråden Hur mkt är OK att överskrida 24-timvecka i försk?