• GoldenChild

    Tjej 4 veckor vägrar sova själv

    Vi har en fin flicka på 4 veckor.

    Första veckan var som en dröm, hon sov i egen säng och sov ofta tre timmar i sträck.

    Nu sover hon bara på oss och oftast en timme.

    Men igår natt sov hon själv och sov i flera timmar.

    Till saken hör att hon är väldigt nyfiken och igår var vi hos vänner så det hände mycket och hon träffade mycket folk.

    Man ska inte över stimulera nyfödda men vår tjej älskar när det händer saker och sover bra efter det.

    Ska vi stimulera henne mer?

    Hon har även gaser så vi misstänker att magont också gör att hon sover sämre nu.

    Det är gulligt att hon bara sover på oss. Men det ökar risken för spädbarnsdöd och det är jobbigt att jobba om jag inte får sova ????

  • Svar på tråden Tjej 4 veckor vägrar sova själv
  • M1lz

    Låter som utvecklingsfas, pågår i någon vecka dom kräver mer närhet blir extra gnälliga och gråter oftast mer de är inviduellt:) ladda ner preglife appen och följ hennes första år! där står de om alla faserna hur länge de pågår osv... Kan vara till stor hjälp!

    Men mitt tips och råd, ta allting bara lugnt rutiner kommer ändras ju äldre hon blir. Man får liksom hänga med o följa dom lite:) de kommer massor med faser då dom kräver extra närhet och sover sämre. Men de blir BÄTTRE! försök att vänta ut henne tills hon blir trött, sedan vagga i famn amma/ersättning liten extra slurk. Ge mycket närhet. De går över!

  • Twilight

    Blir ledsen när jag läser det här

    En 4 veckors behöver MASSOR av närhet och inte egen säng. Tänk dig att vara nära (i) sin mamma i 9 månader och sen kastas ut i världen.

    Samma med stimulans... Hon sover väl bättre för att hon är helt slut.


    ♥Älskade barn, vad vore mitt liv utan er♥
  • Bunny on speed

    Tycker vissa är orättvisa mot ts. Nu har inte jag barn än, men vill heller inte samsova i början. Precis som för ts beror det på babyns säkerhet och risken för psd.

    Går det verkligen inte få hen att sova själv... ja då får man väl lösa det. Kan pappan/partner ta babyn på kvällen och du sover då?


    Bunnies, it must be bunnies!
  • Minis4567

    Till mig sa bvc att det tar ungegär 2 till 3 månader innan bebis lär sig sköta magen. Så klart bebis har lite magknip och vill vara nära.

    Följ bebiens rytm, sov när bebis sover om du har möjlighet till det.

  • Farsta2014
    Twilight skrev 2019-01-13 04:00:19 följande:

    Blir ledsen när jag läser det här

    En 4 veckors behöver MASSOR av närhet och inte egen säng. Tänk dig att vara nära (i) sin mamma i 9 månader och sen kastas ut i världen.

    Samma med stimulans... Hon sover väl bättre för att hon är helt slut.


    Våra barn har fått samsova de nätter de inte velat sova själva, det har oftast inträffat i månadslånga perioder vid 2,5-3 års ålder, sporadiska nätter vid spädbarnsåldern, annars har våra barn alltid sovit i egen säng från födseln, detta för att undvika psd samt att alla får bättre sömn på det sättet enligt mig. Våra barn har fått trygghet och närhet under föräldrars vakna tid.

    Verkar vara väldigt många i denna tråd som förespråkar samsovning här, utan babynest eller annat skydd, och det är jättekul att det gått bra för er men att rekommendera samsovning utan säkerhetsåtgärder, tvärsemot alla rekommendationer, är inte särskilt schysst. Psd händer inte alla, och inte alltid när man samsover, men det är bevisat att man kan minska risken för psd om man undviker oskyddad samsovning. Varför negligerar ni förespråkare för oskyddad samsovning den risken? Bara för att era barn klarat sig betyder det ju inte att alla barn gör det? För mig är det obegripligt hur ni kan chansa på det här sättet? Att skydda barn från psd är allra viktigast de första 3-4 månaderna. Hur ni sover med era 1-6 åringar är inte relevant i frågan om psd.
  • Farsta2014

    Jag är därför precis som TS, angelägen om att en 4-veckors sover i egen säng om möjligt. Vissa nätter har det dock inte fungerat för oss, barnet har inte kommit till ro, men till 99,9% har våra barn sovit i egen säng hela spädbarnsåldern och det har inte handlat om någon av- eller invänjning för detta, utan varit den naturliga rutinen hos oss. Barnet läggs i egen säng när det ska sova.

  • SI12344

    Jag tycker det är konstigare att myndigheter avråder från samsovning, underlaget är inte så övertygande och många små bebisar har svårt utan.

    Det finns rekommendationer för säker samsovning och babynest är super. Så ts, nu får du det också!

  • Farsta2014
    SI12344 skrev 2019-01-13 10:02:16 följande:

    Jag tycker det är konstigare att myndigheter avråder från samsovning, underlaget är inte så övertygande och många små bebisar har svårt utan.

    Det finns rekommendationer för säker samsovning och babynest är super. Så ts, nu får du det också!


    Om det är statistiskt säkerställt att man har minskat psd från 1,1 per 1000 födda till 0,15 per 1000 födda på 30 år så tycker jag underlaget är ganska starkt. Det föds ca 100 000 barn per år i Sverige, bara att göra matematiken själv; säkra åtgärder räddar barn. Babybjörn bytte tex ut tyget i deras resesäng till nät efter ett fall av psd i en äldre modell av resesängen. Det är inte bara myndigheter som agerar.

    När våra spädisar haft svårt att sova själva så har inte babynest mm hjälpt, de har då velat sova på föräldern (i magläge). Detta tycker inte jag är säkert varför jag begränsat dessa tillfällen till ett minimum. Och med den forskning som finns så tycker jag det är oansvarigt förminska risken för psd.
  • SI12344
    Farsta2014 skrev 2019-01-13 11:07:44 följande:

    Om det är statistiskt säkerställt att man har minskat psd från 1,1 per 1000 födda till 0,15 per 1000 födda på 30 år så tycker jag underlaget är ganska starkt. Det föds ca 100 000 barn per år i Sverige, bara att göra matematiken själv; säkra åtgärder räddar barn. Babybjörn bytte tex ut tyget i deras resesäng till nät efter ett fall av psd i en äldre modell av resesängen. Det är inte bara myndigheter som agerar.

    När våra spädisar haft svårt att sova själva så har inte babynest mm hjälpt, de har då velat sova på föräldern (i magläge). Detta tycker inte jag är säkert varför jag begränsat dessa tillfällen till ett minimum. Och med den forskning som finns så tycker jag det är oansvarigt förminska risken för psd.


    Fast minskningen de senaste 30 åren har väl med i huvudsak med magläge att göra? Absolut med på att det räddat liv. Rekommendationen om egen säng 0-3 mån är från 2013 eller 2014 har jag för mig. Det handlar om en liten liten skillnad och har inte alls samma underlag som magläget. Jag skulle kunna ge referenser men har för lite tid, jag läste en del hos amningshjälpen och bloggen babybaby.se och sagogrynet bl a. Socialstyrelsen är kritiserade i frågan då amningen stimuleras mer av samsovning, och det uppenbara att man vill ha bebisen nära.

    Jag är inte rabiat i frågan så, låg mest och svor över socialstyrelsen för att jag var tvungen att känna att jag gjorde fel när samsovning var det enda som funkade för att jag skulle få någon nattsömn öht.
  • Farsta2014

    Håller med att största effekten uppnåtts av byte från magläge till ryggläge och att samsovning troligen stimulerar mjölkproduktionen bättre. Det är väl vi som är mest ängsliga och rädda för psd som trots detta väljer egen säng för att minimera risken ytterligare. Om man inte ammar så bör man ju definitivt inte samsova, då risken för psd är något högre utan amning.

Svar på tråden Tjej 4 veckor vägrar sova själv