• levisen

    6 veckor och amningen är fortfarande inte igång...

    Min bebis är 6 veckor och amningen fungerar inte :( jag ammar var tredje/fjärde timme på dagen och pumpar däremellan. När jag pumpar kommer det enbart några droppar, och vid amningen är min bebis jättebökig och frustrerad. Det sparkas, slåss och gnälls och amningen blir så jobbig. Enligt BB hade han rätt grepp! Jag kör minst 20 min per bröst trots stöket, och därefter ersättning när han inte är nöjd (125 ml per gång). På nätterna sover han jättebra mellan ca. 23 till ca. 05 på morgonen.

    Jag testar alltså hur mycket som kommer genom att handmjölka och pumpa. På flera pumptillfällen kommer det totalt kanske 10-20 ml totalt.

    Jag har verkligen gjort allt för att få igång amningen men det kommer liksom inte igång??

    När han var 2-3 veckor så hade jsg som mest mjölk då brösten läckte t.ex.

    Vad har jag gjort för fel?

  • Svar på tråden 6 veckor och amningen är fortfarande inte igång...
  • Dementoria

    Hur mycket du släpper till pump och handmjölkning säger mycket litet om hur mycket mjölk du egentligen har.

    Det enda du kan göra för att öka produktionen är att amma oftare, ligga hud mot hud, dricka mycket, försök vila. Nu vid 6 veckor har barnet en tillväxtperiod och "ska" vara bökig. 

    Vad som än händer har du inte gjort "fel", glöm inte det.

    Ta kontakt med en hjälpmamma från Amningshjälpen om du vill ha mer hjälp (per mail eller telefon). Lycka till!

  • Sisisisi

    Amma oftare och tillmata mindre. Hur ofta får han ersättning efter amningen?


    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • IceKitten

    Du har inte gjort något fel, stress är inte bra för amningen.

    Barn bökar ibland enormt vid bröstet, det har min också gjort och han har gått upp minst 200g i veckan hittills (3 månader, helammas). Du bör kolla mer på vikten än beteendet. Sedan finns det ju dessvärre vissa barn som bara föredrar flaskan framför bröstet, det är enklare och kommer mer.

    Medela har tillmatningssätt som du kan använda för att stimulera bröstmjölken extra. Det innebär att bebisen suger på bröstet även när hen får ersättning, vilket är bra för din mjölkproduktion. Du kan kolla upp det på deras hemsida.

    Sedan, mängden mjölk du får ut genom pumpning är orelevant. Vissa kan typ aldrig pumps trots att brösten bara läcker av sig själva.

  • IceKitten

    Bökandet kan även betyda att bebisen själv försöker öka mjölkmängden. Jag har haft perioder då jag ammat i uppåt 1,5 h åt gången med cirka 1 h mellanrum... Extremt irriterande och prövande men låt bebisen äta så länge som hen behöver. De är ofta krångliga och jobbiga vid sina ökningsperioder.

  • levisen

    Tack så mycket för svar!

    Jag försökte reda ut nu hur mycket jag ammar och kom på att det kanske inte är var fjärde timme egentligen? Jag ammar oftast : tidig morgon, förmiddag, eftermiddag, kväll 1, kväll 2 och sedan liggamning till sömn. Det är ca. 5 tillfällen per dag med aktiv amning och däremellan vid ?dåliga dagar? tröstamning bara. Jag hör nästan aldrig att han klunkar och sväljer. När han inte ?bökar? så kan han somna och jsg måste rycka lite i armen så han vaknar till.

    Allt detta plus pumpningen ca. 3-4 gånger per dag.

    Ersättning ges tidig morgon, förmiddag, eftermiddag och sen kväll. Alltså 4 gånger per dygn x 125 ml.

    Ska jag väcka honom när han sover på dagen och när han sover på natten? Är det där problemet ligger kanske?

    Annats dricker jag 2 liter per dygn ungefär, äter bra och allsidigt.

    Man blir lite avundsjuk på andra som har flödande produktion!

  • SI12344

    Det är ju lätt att de somnar från och så, därför kan många nyfödda ligga 1,5h vid bröstet och äta/sova/äta osv. Oftast får man en flödande produktion när bebisen ammar mycket. Vissa bebisar sover mer, och ersättningen kan göra sitt också.

    Viktigast är att du ammar mer om du vill få till det och då behöver du ge mindre ersättning så att bebisen vill dia mer, samt erbjuda oftare.

    Jag tycker detta är en bra blogg som man kan hitta mycket tillförlitlig och korrekt info: babybaby.se

    Ring annars amningshjälpen så kan de råda dig vidare

  • SI12344

    Och just det, kvälls- och nattamningen är viktig i början för att få igång produktionen ordentligt. Om du ska fasa ut ersättningen hade jag börjat med eftermiddag och kväll.

  • möjligt
    levisen skrev 2019-01-02 09:50:51 följande:

    Tack så mycket för svar!

    Jag försökte reda ut nu hur mycket jag ammar och kom på att det kanske inte är var fjärde timme egentligen? Jag ammar oftast : tidig morgon, förmiddag, eftermiddag, kväll 1, kväll 2 och sedan liggamning till sömn. Det är ca. 5 tillfällen per dag med aktiv amning och däremellan vid ?dåliga dagar? tröstamning bara. Jag hör nästan aldrig att han klunkar och sväljer. När han inte ?bökar? så kan han somna och jsg måste rycka lite i armen så han vaknar till.

    Allt detta plus pumpningen ca. 3-4 gånger per dag.

    Ersättning ges tidig morgon, förmiddag, eftermiddag och sen kväll. Alltså 4 gånger per dygn x 125 ml.

    Ska jag väcka honom när han sover på dagen och när han sover på natten? Är det där problemet ligger kanske?

    Annats dricker jag 2 liter per dygn ungefär, äter bra och allsidigt.

    Man blir lite avundsjuk på andra som har flödande produktion!


    Vill du ha en fungerande helamning så fasa ut ersättningen

    Det enda som ökar produktionen är mer amning så fasa ut ersättningen och amma på minsta indikation ett tag och låt barnet amma så länge det vill

    Att pumpa eller handmjölka säger INGENTING om att du inte har tillräckligt med mjölk, det är väldigt ovanligt att inte kunna producera tillräckligt men ganska vanligt att inte kunna släppa till bröstpump

    Däremot är det hyfsat vanligt med stressade mammor som får problem med utdrivningen, det är ett helt annat problem men då kan bebisen inte få ut mjölken

    Om din bebis går upp som den ska med mängderna du skriver så lär du inte ha några problem med utdrivningen

    Fortsätt amma och kontakta gärna amningshjälpen för stöd

    Mycket hud mot hud med bebisen hjälper också
  • möjligt

    Tillägger också att om din bebis går upp som den ska på mängderna du skrivit så ÄR amningen igång det behöver du inte oroa dig för *hjärta*

  • Trädgårdsland

    Att bara amma fem gånger är väldigt sällan. Du vill helst att han ska amma åtminstone var annan timme. Det kommer han inte vilja göra så länge han äter sig mätt på ersättningen. Så ge mindre mängd ersättning, så han vill amma ofta, ofta.

    Pumpen säger inget om hur mycket mjölk du har. Jag har bara fått ut några ml med pump, och droppar med handmjölkning. Men helammat alla barnen till 6 månader, med stora viktökningar. Amma är effektivare än pumpa, helt enkelt.

  • möjligt
    möjligt skrev 2019-01-02 10:57:33 följande:

    Tillägger också att om din bebis går upp som den ska på mängderna du skrivit så ÄR amningen igång det behöver du inte oroa dig för *hjärta*


    Såg nu att jag läst fel, ni ger ca 5 dL per dygn?

    Har ni gjort det hela tiden?

    Värt att betona är att missnöje hos bebisen vid amning är helt normalt i perioder, det brukar komma stötvis att de plötsligt känns väldigt missnöjda och hungriga och de vill amma i princip konstant. Det är helt normalt! Det är så amningen fungerar, beteendet är för att signalera till din kropp att den behöver öka produktionen i takt med att bebisen växer

    Det kallas att bebisen lägger in en ny beställning *smiley*

    Att bebisen får i sig som den ska ser man på vägningarna, ingen annanstans. Följer den sin tillväxt kurva så är allt som det ska, det är därför man väger så ofta

    Du har fortfarande alla chanser att få till en fungerande helamning(om det är det du vill) det är bara att amma amma amma och fasa ut ersättningen. Vill du ge ersättning av praktiska skäl kan det vara bra att avvakta tills amningen fungerar helt
  • cosinus

    Säger som de andra, vad du får ut med pumpen visar ingenting. Jag är en sån som ammat fyra barn utan problem men aldrig kunnat pumpa. Skulle jag pumpa ihop till ett mål mat för barnet fick jag hålla på i 3 dagar.

    Jag hade om jag varit du skippat pumpen helt nu. Sen tar du ett beslut om du vill fortsätta amma eller inte.

    Vill du få amningen att fungera så amma oftare och ge mindre ersättning och räkna med att barnet inte är direkt hungrigt på några timmar efter det ätit en större mängd ersättning. 

    Vill du veta om barnet äter något så kan du passa på när du är på BVC om de har vågar tillgängliga i väntrummet. Försök få till timingen så barnet är hungrigt. Väg barnet som det är med kläder och blöja, amma och väg igen. Byt inte blöja mellan, ändra inga kläder. Då ser du vad barnet lyckats få i sig.

  • legomum

    Jag höll ut i två månader sedan gav jag upp. Det var en pina att hålla på och pumpa hela tiden (de tog aldrig bröstet). För mig var valet tillslut enkelt. Jag orkade inte.

    Varenda droppe av din mjölk har varit "flytande guld" och om du känner att nu får det vara nog är det helt ok att sluta med kämpandet och flaska 100%. Din bebis har fått en kanonstart med allt hen fått. Så klandra dig inte.

    Men Vill du kämpa och få det att fungera så rekommenderar jag amningshjälpen. De är helt enorma med att hjälpa ( har jag hört genom andra)

    Lycka till med hur Du väljer att göra.

  • levisen

    Drömmen är ju att få igång amningen till 90% och ge honom en ersättning vid kvällsamningen så att jag får sova 5 timmar i sträck ungefär på natten :) då mår jag bra och orkar ge honom mycket tålamod om dagarna.

    Idag har jag ammat fler gånger trots ganska kraftigt ?stök och gråt? vid tutten, och halverat de två senaste doserna till ca. 60 ml.

    Skönt att prata av sig lite och få bekräftat att produktionen minskar när han sover länge på ersättningen så här i början.

  • möjligt
    levisen skrev 2019-01-02 16:06:17 följande:

    Drömmen är ju att få igång amningen till 90% och ge honom en ersättning vid kvällsamningen så att jag får sova 5 timmar i sträck ungefär på natten :) då mår jag bra och orkar ge honom mycket tålamod om dagarna.

    Idag har jag ammat fler gånger trots ganska kraftigt ?stök och gråt? vid tutten, och halverat de två senaste doserna till ca. 60 ml.

    Skönt att prata av sig lite och få bekräftat att produktionen minskar när han sover länge på ersättningen så här i början.


    Låter som en bra plan och bra inställning

    Tänk på att sovandet kan gå upp och ner på andra faktorer också, utvecklingssprång och liknande, amningen är så mycket för trygghet och närhet också, inte bara mat
  • RamonaLily

    Känner igen mig lite, jag tror såhär att när man börjat att Mata med flaska så blir dom bekväma för det är enklare, dom behöver inte kämpa så mycket för få mjölk:) min dotter är 4månader och hon kunde börja tutta men efter 2-3min började hon böka o så där höll hon på , så det blev att jag fick ta till ersättning istället, har slutat amma nu för det blir bara ett stressmoment. Du gör nog inget fel, är nog så att din bebis bara vill ha flaskan, risken finns att det blir så när man börjat med flaska. .lycka till

  • SI12344
    levisen skrev 2019-01-02 16:06:17 följande:

    Drömmen är ju att få igång amningen till 90% och ge honom en ersättning vid kvällsamningen så att jag får sova 5 timmar i sträck ungefär på natten :) då mår jag bra och orkar ge honom mycket tålamod om dagarna.

    Idag har jag ammat fler gånger trots ganska kraftigt ?stök och gråt? vid tutten, och halverat de två senaste doserna till ca. 60 ml.

    Skönt att prata av sig lite och få bekräftat att produktionen minskar när han sover länge på ersättningen så här i början.


    Om du märker att tillgång inte motsvarar efterfrågan så kan som sagt kvälls-/nattamningen hjälpa. Jag hoppas det går bra ändå!

    Många bebisar sover bra morgon/fm om man behöver ta igen sig. Det bästa med amningen är att den hjälper kroppen hantera sömnbristen cirka de första 4 månaderna. Det hjälpte mig genom första tiden att tänka på det, och anpassa mina sovstunder efter förutsättningarna.

    Amma på! :)
  • Fenugreek

    En sak som hjälpte mig mkt med att hålla igång min produktion var att äta en stor portion havregrynsgröy varje morgon. Jag märkte en tydlig skillnad på mjölkmängden när jag började med det!

    Om barnet dock går upp i vikt som det bör har du säkerligen tillräckliga mängder på egen hand!

    Lycka till!

  • Alexi

    Jag lyckades få till amningen med första barnet när hon var en dryg månad. Då fick jag råd från amningsmottagningen att intensivamma, hon fick bo vid mitt bröst då och då lyckades vi fasa ut en del av ersättningen. Men då måste man tänka att amma är huvudfokus hela dagarna en period.

    Sen får du inte tänka att du ska få sova 5 timmar i sträck och annars är det något fel med matningen osv. Det kommer komma perioder när bebisen sover mycket oroligare och det är helt naturliga faser.

Svar på tråden 6 veckor och amningen är fortfarande inte igång...