• SoSS15

    VUL v 5+3 (v. 6)

    Hej!

    Idag ska jag på läkarbesök för ställningstagande till blodförtunnande, och ska troligtvis då få göra ett vul för att "konstatera" att det är en graviditet.

    Nu räknar ju jag från ägglossningen som jag vet exakt när jag hade denna gång, och då blir det att jag är i vecka 6, 5+3. Sjukvården räknar från senaste mensens första dag vilket blir fel... suck... Men det struntar dom i. Så idag är det vul.

    Vad kan jag förvänta mig att se? Hinnsäck? Gulesäck? Hjärtat borde ju ha börjat slå, men det är väl för litet för att se någonting annat än hinnsäck osv... Vad tror ni?

  • Svar på tråden VUL v 5+3 (v. 6)
  • Kabbleka

    Men varför ska du räkna fån ÄL? Det ger ingen tillförlitlighet eftersom du inte vet när ägget fäste. 

  • litenlinjal

    Jag gjorde VUL i mitten av v. 6 och då såg man hinnsäck och antydan till gulesäck. Gjorde ett nytt i mitten av v. 7 och då syntes foster med hjärtslag.

  • syntharen
    Kabbleka skrev 2019-01-02 08:46:22 följande:

    Men varför ska du räkna fån ÄL? Det ger ingen tillförlitlighet eftersom du inte vet när ägget fäste. 


    Fast har man haft ÄL kanske på dag 22 istället för dag 14 som vården räknar med så blir det ju väldigt fel och man kanske inte kan se nåt alls.
  • EpicNurse
    Kabbleka skrev 2019-01-02 08:46:22 följande:

    Men varför ska du räkna fån ÄL? Det ger ingen tillförlitlighet eftersom du inte vet när ägget fäste. 


    Embryot utvecklas i sin takt ändå. Vilken dag det fäster spelar mindre roll.
    ~ Sjuksköterska ~
  • SoSS15
    Kabbleka skrev 2019-01-02 08:46:22 följande:

    Men varför ska du räkna fån ÄL? Det ger ingen tillförlitlighet eftersom du inte vet när ägget fäste. 


    Räknar från ägglossningen för att det blir mer korrekt när man kollar på hur gammalt fostret är. Annars blir det ju 1,5 vecka för långt fram, och allting felar då. :) SÅ jag räknar från äl / befruktningstillfället, och det är det mest tillförlitliga. :)
  • SoSS15

    Har gjort mitt vul nu, och mycket riktigt syntes inte mycket alls. Såg en hinnsäck som såg bra ut i storlek och kanske någon antydan till att det var någonting däri, men ingenting som gick att se tydligt annars. :)

    Har telefontid med min barnmorskemottagning nu om en timma och ska fråga om de tycker vi ska skjuta på det andra ultraljudet 1-2 veckor, eller vad dom tycker. För enligt läkaren idag stämmer nog min egen beräkning mycket bättre, så i sådana fall är jag bara i v. 11 (10+2) då.

    Vi får se... :D Haha... skönt att veta att det är någonting där iaf! :D Även om jag har andra symtom som bekräftar saken också! Hoppas pyret vill stanna!

  • Ebo88
    SoSS15 skrev 2019-01-02 10:07:57 följande:

    Har gjort mitt vul nu, och mycket riktigt syntes inte mycket alls. Såg en hinnsäck som såg bra ut i storlek och kanske någon antydan till att det var någonting däri, men ingenting som gick att se tydligt annars. :)

    Har telefontid med min barnmorskemottagning nu om en timma och ska fråga om de tycker vi ska skjuta på det andra ultraljudet 1-2 veckor, eller vad dom tycker. För enligt läkaren idag stämmer nog min egen beräkning mycket bättre, så i sådana fall är jag bara i v. 11 (10+2) då.

    Vi får se... :D Haha... skönt att veta att det är någonting där iaf! :D Även om jag har andra symtom som bekräftar saken också! Hoppas pyret vill stanna!


    Hej!!

    Tänkte bara skriva angående att du fick göra vul om det är så att du är i behov av blodförtunnande.

    Min första graviditet fick jag göra vul jättetidigt. Jag var då i v.5+1 Man kunde då se gulesäck och fosterhinna men det var ett tillräckligt tydligt bekräftande för att jag skulle få blodförtunnande. Jag är APC-resistent (lätt till blodproppar) så jag fick fragmin sprutor utskrivet på en gång även fast man inte kunde se hjärtat slå.

    Fick komma in när jag var i v.6+0 igen och då såg man ett hjärta slå och fick då fortsätta med sprutorna.

    Sa dom något mer gällande blodförtunnande eller ska du invänta tills nästa vul?
  • SoSS15
    Ebo88 skrev 2019-01-02 14:54:19 följande:
    Hej!!

    Tänkte bara skriva angående att du fick göra vul om det är så att du är i behov av blodförtunnande.

    Min första graviditet fick jag göra vul jättetidigt. Jag var då i v.5+1 Man kunde då se gulesäck och fosterhinna men det var ett tillräckligt tydligt bekräftande för att jag skulle få blodförtunnande. Jag är APC-resistent (lätt till blodproppar) så jag fick fragmin sprutor utskrivet på en gång även fast man inte kunde se hjärtat slå.

    Fick komma in när jag var i v.6+0 igen och då såg man ett hjärta slå och fick då fortsätta med sprutorna.

    Sa dom något mer gällande blodförtunnande eller ska du invänta tills nästa vul?
    Tack för ditt inlägg! :)

    Jag har också APC-resistens, dock typen heterozygot, så jag kommer troligtvis inte behöva något blodförtunnande om jag inte råkar ut för något så jag blir stillasittande osv. :)

    Blir inget mer vul för min del, utan kommer få vänta till ordinarie ultraljud som blir när jag är i vecka 13-14. :)
  • Ebo88
    SoSS15 skrev 2019-01-02 15:38:04 följande:

    Tack för ditt inlägg! :)

    Jag har också APC-resistens, dock typen heterozygot, så jag kommer troligtvis inte behöva något blodförtunnande om jag inte råkar ut för något så jag blir stillasittande osv. :)

    Blir inget mer vul för min del, utan kommer få vänta till ordinarie ultraljud som blir när jag är i vecka 13-14. :)


    Skönt att du slipper blodförtunnande :) jag har dubbel genen av APC och eftesom jag haft 6 blodproppar efter flygresa hem från Thailand så får jag högsta dos av fragmin spruta och kompletterar med trombyl. Föredrar trombylen för det är så otrevligt att sticka sig själv haha!

    Mysigt med ultraljud sen, då har du en liten som säkert vinkar åt dig på bild :)
  • SoSS15
    Ebo88 skrev 2019-01-02 15:51:44 följande:
    Skönt att du slipper blodförtunnande :) jag har dubbel genen av APC och eftesom jag haft 6 blodproppar efter flygresa hem från Thailand så får jag högsta dos av fragmin spruta och kompletterar med trombyl. Föredrar trombylen för det är så otrevligt att sticka sig själv haha!

    Mysigt med ultraljud sen, då har du en liten som säkert vinkar åt dig på bild :)
    Aah, då förstår jag att du får det! :) Jag har inte haft några proppar, och har ju bara den ena genen, från min far som dock har dubbelgenen och har haft flera proppar.

    Jag fick dock högdos Fragmin efter förlossningen förra gången (fick reda på APC-resistensen sent under graviditeten) så tror jag kommer få det denna gång också. Jag är ju spruträdd, så min sambo får sticka mig medan jag tittar bort!  xD 
  • Kabbleka
    SoSS15 skrev 2019-01-02 10:04:29 följande:
    Räknar från ägglossningen för att det blir mer korrekt när man kollar på hur gammalt fostret är. Annars blir det ju 1,5 vecka för långt fram, och allting felar då. :) SÅ jag räknar från äl / befruktningstillfället, och det är det mest tillförlitliga. :)
    Men det är ju inte så man räknar, alla foster är ju 2 v yngre än grav.veckorna. Ingen räknar ju fostrets verklige ålder, så det spelar ju ingen roll om du gör det heller. 
  • SoSS15
    Kabbleka skrev 2019-01-03 05:44:13 följande:
    Men det är ju inte så man räknar, alla foster är ju 2 v yngre än grav.veckorna. Ingen räknar ju fostrets verklige ålder, så det spelar ju ingen roll om du gör det heller. 
    Nej, läkaren jag pratade med sa att min beräkning stämde. :) Fostret utvecklas från och med befruktningen och om den inte sker 14 dagar efter mensen så kan man inte räkna från mensen. Det blir fel. Så, jag har fått konstaterat att jag räknar rätt! :) Jag vet hur det fungerar, behöver inte lektioner! :) Men eftersom jag inte fungerar som en normal kvinna vad gäller menscykeln så kan jag inte räkna som vanligt.

    Tack ändå!
  • Leeandra
    SoSS15 skrev 2019-01-07 08:00:15 följande:

    Nej, läkaren jag pratade med sa att min beräkning stämde. :) Fostret utvecklas från och med befruktningen och om den inte sker 14 dagar efter mensen så kan man inte räkna från mensen. Det blir fel. Så, jag har fått konstaterat att jag räknar rätt! :) Jag vet hur det fungerar, behöver inte lektioner! :) Men eftersom jag inte fungerar som en normal kvinna vad gäller menscykeln så kan jag inte räkna som vanligt.

    Tack ändå!


    Grattis till graviditeten!

    Jag har alltid räknat från ÄL, har inte heller ÄL på dag 14 i vanliga fall och de gånger jag blev gravid efter missfall hade jag ÄL så sent som dag 25. Mellan barn nr 2 & 3 hade jag inte ens mens. Jag anger bara ÄL-datumet när jag ringer till BM för inskrivning tex och så backar de 14 dagar på sin snurra och alla är nöjda. Mina uppskattade BF enligt ÄL har också alltid stämt väldigt bra med RUL, .
Svar på tråden VUL v 5+3 (v. 6)