• Äldre 22 Feb 12:37
    9899 visningar
    21 svar
    21
    9899

    Sent missfall v.17

    I slutet av augusti i slutet av vecka 15 så fick mitt vatten helt utan förvarning. Jag åkte till gynakuten och bebisen levde, men det fanns inget fostervatten kvar. Dom kollade infektion men hade inte heller nån sänka. Vi var inlagda två dygn och fick sen plan hem och avvakta.

    4 dagar efter vattenavgången började jag få verkar och den 5 september föddes vår lilla pojke. Han levde inte längre när förlossningen började, och analys av moderkakan visade att det fanns en infektion.

    Enligt de läkare som jag pratat med så gör det ingen skillnad med antibiotika när en infektion satt sig i fosterhinnorna.

    Jag är nu gravid igen och får inga extra kontroller och går på vanliga mödravården. Jag har krävt extra urinprov och cervix-odling men det har inte visat nåt än. Är bara i vecka 9+2 så vet inte riktigt hur det ska gå, är rädd att det inte går att förhindra att det händer igen. Jag hade inga symptom alls förra gången, och inte ens nån sänka när vattnet gick. Hur ska jag kunna hålla koll nu?

    Det är superläskigt men jag försöker att acceptera att det inte går att kontrollera. Även om skräcken finns där så är det mer troligt att det kommer gå bra, rent statistiskt. Jag måste försöka lita på att kroppen kan klara det här.

  • Äldre 24 Feb 18:02
    #14
    Anonym (Mm) skrev 2019-02-24 15:24:13 följande:

    Jag beklagar så mycket! Du ska framförallt inte känna dig skyldig på något sätt, det händer tyvärr Och det hade inte hjälp att åka in tidigare heller. Jag fick liknande symptom i v 15, åkte in till gynakuten direkt, de konstaterade infektion och jag fick antibiotika intravenöst. Vår lilla flicka levde men under natten kom värkar och hon överlevde inte förlossningen. Vi fick aldrig veta varför detta hände, bara att det var en infektion. Vi blev gravida igen 3 månader efter missfallet och fick en frisk flicka helt utan komplikationer. Jag bad om extra urinodlingar men allt var rent. Ändå var jag orolig ändå tills jag började känna henne sparka, då först kunde jag slappna av något. Styrkekramar!


    Ledsen att höra att du varit med om samma sak, men härligt att höra att nästa graviditet gick bra! Dick du någonsin svar på vad det var för infektion som orsakade missfallet i vecka 15?
  • Äldre 24 Feb 18:04
    #15
    gammelpysen skrev 2019-02-24 15:11:38 följande:

    Hej alla!

    Jag har som tur är inte varit med om samma sak, men är gravid efter många försök med ivf.

    Vill bara rekommendera att söka om man är orolig. Jag äter nu antibiotika varje dag pga GBS och flera infektioner. Senaste gången jag var inne och gjorde ctg som inte visade något tyckte jag att jag "stört dem i onödan" men en klok sköterska gjorde en odling som alltså var positiv.

    Stor kram till er som delat med er!


    Min infektion var tyvärr inte GBS utan troligtvis någon form av bakteriell vaginos eller liknande. Det fanns gardnerella vaginalis i en odling, men dom kunde inte se vilken bakterie som infekterat själva moderkakan när dom skickade den på analys. Men iallafall inte GBS eftersom inte jag hade det.

    Jag har bett om extra urinodlig och cervixodling denna gång men ingen inom vården verkar vara särskilt oroliga för mig utan behandlar det som en lågriskgraviditet denna gång. Jag önskar jag slapp be om alla extrakontroller själv...
  • Äldre 25 Feb 06:57
    #17
    gammelpysen skrev 2019-02-24 22:43:14 följande:

    stackare! Otroligt att det ska vara så. Vet inte om det beror på olika landsting heller?

    Jag hoppas att du får träffa rätt personal inom vården framöver. Fortsätt be om extrakontroller. Önskar dig ett jättestort lycka till!!!


    Jag finns i Stockholm så hade ju hoppats på att det fanns stor tilllgång till ordentlig vård här, men min bm ser inte detta som en tiskgraviditet då mitt missfall mest verkar ha skett av en slump. Tror också dom har svårt att veta vad dom letar efter eftersom dom aldrig fick fram vad moderkakan blivit infekterad av.

    Men jag hade behövt någon som tog ett övergripande ansvar bara för att lugna mig, så att jag slapp tjata för extra kontroller.
Svar på tråden Sent missfall v.17