• Penntrollet83

    Ersättning glasögon

    I julhelgen blev jag otursamt av med mina glasögon på relaxavdelningen på badhuset.

    La mina glasögon på bänken bredvid mig medans jag klädde på mig för en dag i dess spa-avdelning.

    Vände mig om och skulle lägga ta på mig mina glasögon när jag upptäcker att någon varit klåfingrig och tagit dom.

    Det var ganska mkt folk i omklädningsrummet men man tänker ju inte att nån kan vara så fräck att ta dom rakt framför näsan,dom låg vid mina saker och jag var max 1m från dom.

    Så otroligt tråkigt då dom knappt var 1år gamla.

    Sagt o gjort så gjorde jag en polisanmälan kontaktade mitt försäkringsbolag där dom hänsvisade mig att göra en skadeanmälan via Mina Sidor samt bifoga kvitto på glasögonen och ev andra underlag som kan behövas vid handläggning.

    Kontaktade min optiker som fixade en kopia på mitt kvitto samt beställningsinformation för mina glasögon och en offert för vad ett par nya skulle kosta.

    Skickade in allt till försäkringsbolaget.

    Nypris skulle gå på ca 9000:- vilket framgår på offerten.

    Bär jag köpte mina glasögon så köpte jag dom via ett erbjudande att vara ?testpilot? för en ny behandling och glas som skulle komma vi årsskiftet jag skulle då endast få betala 750:- och sen göra en utvärdering mm på glasögonen samt visa upp dom via sociala medier mm.

    Jättebra deal tyckte jag o nappade då på den idén för jag behövde ju nya glasögon då i samband med att jag skaffade nya linser på abonnemang.

    Nu kommer vi till det svåra!

    Mitt bolag vill inte ersätta mina stulna glasögon för jag betalade endast 750:- för dom just då,fast ord pris skulle vara som sagt ca 9000:- och det framgår när man läser underlaget min optiker skickat med!

    Hur kan detta vara möjligt?!

    Surt känner jag som är i stort behov av mina glasögon som nu efter jul o allt får betala ut dryga 9500:- för nya glasögon utan en enda krona från försäkringsbolaget.

    Har inte utnyttjat min försäkring på 15år och mär jag väl behöver hjälp så gäller den inte!!!

    Lite ledsamt känner man som kund då.

  • Svar på tråden Ersättning glasögon
  • Noname00

    Om du får en bil och har stöldförsäkring och bilen är stulen så är det ju inte 0kr du får ut utan värdet på bilen minus självrisk.
    Visst det är säkert åldersavdrag, men du borde få mer om det kostar 9k att införskaffa identiska glasögon.

  • Tiina87

    De anser väl att självrisken går ut på priset du betalade, 750kr och därför för du ingen ersättning. Oavsett vad glasögonen kostar så får man ersättning för det man betalat och det du betalade är under vad du ska betala i självrisk.

  • Poolskötaren

    Det här låter skumt.

    Kvittot brukar försäkringsbolaget behöva för att se när glasögonen köptes. Ibland vill även bolaget se att du faktiskt behöver just de glasögonen och vill då ha journalkopia från optikern.

    Nu är dina glasögon stulna och du behöver ju nya glasögon. Då tänker ju jag här att föremålet (glasögonen) ersätts med marknadsvärdet borträknat åldersavdraget som kan utläsas på kvittot.

    (Med marknadsvärdet menas vad det kostar att i allmänna

    handeln köpa motsvarande föremål som det skadade/

    förlorade och i samma skick. Oavsett gamla kampanjer eller testprodukter.)

    Om dina glasögon var mellan 1-2 år drar försäkringsbolaget av 10 % i åldersavdrag plus din självrisk.

    Alltså 9500 kr för glasögon minus 10 % minus (t ex) 1500 kr i självrisk. Då ska försäkringsbolaget betala 7050 kr till optikern och du får dina nya glasögon när du själv betalar självrisken plus åldersavdraget.

    Läs dina villkor ordentligt och hittar du inget där så överklaga till handläggaren och eventuellt vidare till skadechefen.

  • Solarn
    Poolskötaren skrev 2019-01-02 13:28:55 följande:

    Det här låter skumt.

    Kvittot brukar försäkringsbolaget behöva för att se när glasögonen köptes. Ibland vill även bolaget se att du faktiskt behöver just de glasögonen och vill då ha journalkopia från optikern.

    Nu är dina glasögon stulna och du behöver ju nya glasögon. Då tänker ju jag här att föremålet (glasögonen) ersätts med marknadsvärdet borträknat åldersavdraget som kan utläsas på kvittot.

    (Med marknadsvärdet menas vad det kostar att i allmänna

    handeln köpa motsvarande föremål som det skadade/

    förlorade och i samma skick. Oavsett gamla kampanjer eller testprodukter.)

    Om dina glasögon var mellan 1-2 år drar försäkringsbolaget av 10 % i åldersavdrag plus din självrisk.

    Alltså 9500 kr för glasögon minus 10 % minus (t ex) 1500 kr i självrisk. Då ska försäkringsbolaget betala 7050 kr till optikern och du får dina nya glasögon när du själv betalar självrisken plus åldersavdraget.

    Läs dina villkor ordentligt och hittar du inget där så överklaga till handläggaren och eventuellt vidare till skadechefen.


    Ts betalade bara 750 kr för glasögonen och självrisken antingen matchar eller överstiger den summan. Det är inte alls skumt.
  • Tiina87
    Finansen7 skrev 2019-01-02 13:35:12 följande:

    Hur fick försäkringsbolaget reda på att du betalat endast 750 kr?


    Står på kvittot på ts skickade in.
Svar på tråden Ersättning glasögon