• Sharper

    Företag lånar bil, ersättning

    Söker någon kunnig! Min man är enskild näringsidkare. Hans företagsbil är på verkstad i 2 dagar och han använder "min" bil. Den kommer således rulla ganska många mil, enkel resväg 1,5 timme ungefär sen vet man aldrig om han behöver åka iväg till affär eller liknande under dagen. Företaget ska ersätta mig/oss men hur gör man det enklast och smidigast samtidigt som det ska gå rätt till?

  • Svar på tråden Företag lånar bil, ersättning
  • Anonym (Enklast)

    Hej!
    Vi tog bara 18,50/mil för då slapp vi extra arbete med förmånsbeskattning m.m.
    18,50 så krävs bara en körjournal som visar vart han har kört.

  • Sharper
    Anonym (Enklast) skrev 2019-01-02 13:36:10 följande:

    Hej!

    Vi tog bara 18,50/mil för då slapp vi extra arbete med förmånsbeskattning m.m.

    18,50 så krävs bara en körjournal som visar vart han har kört.


    Men hur ska han bokföra det mm? Han skulle vilja tex betala en del av servicen för företagets pengar (kanske hela och det handlar isåfall om ca 6000 . Frågan är hur han ska få tillväga :)
  • Anonym (Enklast)

    Det tror jag blir svårare om det skall göras korrekt.

    Men han kan ju hyra bilen för 6000kr av dig men då måste du ta upp det i din deklaration.

    Han kan betala mer än 18.50 men då måste du skatta för det. Tyvärr är det jättestruligt när det gäller bilar i företag. Både när du använder din privata och när man använder företagets privat.

Svar på tråden Företag lånar bil, ersättning