• Anonym (Kaffedraken)

    Är folket på försäkringskassan totalt inkompetenta eller bryr de sig inte?

    Är försäkringskassan alltid så kassa på att svara på frågor eller är det bara jag som är med om det? De hänvisar hela tiden bara till en länk på deras hemsida som INTE på något vis svarar på min fråga och dessutom efter att jag uttryckligen sagt att jag redan läst sidan de hänvisar till och att svaret INTE finns där. Dessutom uppger de information som enbart delvis stämmer, har googlat fram  undantag (varav minst ett som definitivt borde gälla i mitt fall) men detta nämner de inte. Ställer jag två frågor svarar de bara på en och de svarar så kort och generellt att det faktiskt inte svarar på min fråga! Jag blir galen. Är de inkompetenta och har svårt att fatta vad man frågar dem eller bryr de sig bara inte? 

  • Svar på tråden Är folket på försäkringskassan totalt inkompetenta eller bryr de sig inte?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Vissa människor verkar helt enkelt vara skrämmande okunniga och oprofessionella på sina jobb, verkar ju helt enkelt inte kunna/veta någonting som man förväntar sig att de borde!! Och svarar alltså exempelvis helt svävande och förvirrat på frågor, är slöa och slarviga, oengagerade etc. Har inte varit med om det hos just försäkringskassan men har märkt det på andra ställen. Skulle väl tippa på att det beror på en kombination av de är inkompetenta och inte bryr sig.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Har du ringt eller skrivit? För skriver man och de bara svarar på en fråga, förstår jag om du blir frustrerad för då måste man skriva igen osv. Är du i telefonen får du väl fortsätta samtalet tills de fattar vad det är du vill, eller be dem koppla till någon som faktiskt kan svara. 

    Jag har aldrig hamnat i sånt med FK utan allt har fungeat bra, så kanske handlar det om hur du uttrycker dig? Är du rörig när du förklarar? 

  • Anonym (Kaffedraken)

    Det är tyvärr lite magic eight ball kring deras bemötande. Ringer du till FK tio gånger får du tio olika svar på en och samma fråga. Ändå är det du som ansvarar för att det blir rätt, helt oavsett vad de anställda säger. Minst sagt urdåligt.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Trådstartaren) skrev 2019-01-02 13:13:06 följande:

    Är försäkringskassan alltid så kassa på att svara på frågor eller är det bara jag som är med om det? De hänvisar hela tiden bara till en länk på deras hemsida som INTE på något vis svarar på min fråga och dessutom efter att jag uttryckligen sagt att jag redan läst sidan de hänvisar till och att svaret INTE finns där. Dessutom uppger de information som enbart delvis stämmer, har googlat fram  undantag (varav minst ett som definitivt borde gälla i mitt fall) men detta nämner de inte. Ställer jag två frågor svarar de bara på en och de svarar så kort och generellt att det faktiskt inte svarar på min fråga! Jag blir galen. Är de inkompetenta och har svårt att fatta vad man frågar dem eller bryr de sig bara inte? 


    Ringer du til kundtjänst så svarar de i princip bara generellt på alla frågor. De kan och får inte gå in på specifika saker och fall. Om det är något om dig specifikt så måste du ringa till din handläggare och har du ingen sådan så kan det bli knivigt ibland.
    I have a growing lack of disgust for you
  • Anonym (Kaffedraken)

    Beror ju naturligtvis på vad du frågar. Vissa frågor går inte att svara specifikt på utan att göra en utredning, därav bara generella svar. Exempelvis en specifik fråga om du har SGI-skydd går inte att svara på utan att göra en hel utredning. Däremot kan man snabbt generell info om SGI-skydd i allmänhet. Samma sak med det mesta andra.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (VAOOK) skrev 2019-01-02 13:59:56 följande:

    Det är tyvärr lite magic eight ball kring deras bemötande. Ringer du till FK tio gånger får du tio olika svar på en och samma fråga. Ändå är det du som ansvarar för att det blir rätt, helt oavsett vad de anställda säger. Minst sagt urdåligt.


    Håller helt med om detta. Har haft enkla, konkreta frågor och fått tre olika svar efter att ha pratat med tre olika handläggare. Även bett att få svaren skriftligen men det vill de inte ställa upp på eftersom de då måste stå för vad de sagt. Jag vill göra rätt för mig men det känns inte alls rättssäkert när man inte ens kan få reda på vilka regler som gäller. I vårt fall handlade det om föräldrapenning när ena föräldern var bosatt utomlands, dvs en situation som inte kan vara helt unik. Känns jobbigt att man kanske bidragsfuskar omedvetet bara för att reglerna (eller rättare sagt handläggarna) inte är tydliga.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Förstår exakt vad du menar. Migrationsverket är dock värst, svarar på frågor genom att länka till deras sida trots att svaret inte finns där, eller så svarar de på frågan utan att egentligen svara.. som politiker.

    Antar att det är något de flesta myndigheter sysslar med, för att de inte bryr sig helt enkelt. Kanske inkompetenta också.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Ja, samma här. Frågan gällde om man fick ta ut lön som komplement till starta eget-bidraget. Borde rimligtvis vara fråga 1.1 gällande sagda bidrag, men ingen kunde ge ett ordentligt svar. Det var flera år sedan - än idag vet jag fortfarande inte vad som gäller.

    Fick visserligen ett skriftligt svar av handläggaren tillslut, men bara rent mumbo-jumbo som inte gav någonting egentligen.


    Anonym (Ennis) skrev 2019-01-02 15:11:55 följande:

    Håller helt med om detta. Har haft enkla, konkreta frågor och fått tre olika svar efter att ha pratat med tre olika handläggare. Även bett att få svaren skriftligen men det vill de inte ställa upp på eftersom de då måste stå för vad de sagt. Jag vill göra rätt för mig men det känns inte alls rättssäkert när man inte ens kan få reda på vilka regler som gäller. I vårt fall handlade det om föräldrapenning när ena föräldern var bosatt utomlands, dvs en situation som inte kan vara helt unik. Känns jobbigt att man kanske bidragsfuskar omedvetet bara för att reglerna (eller rättare sagt handläggarna) inte är tydliga.


  • Anonym (Kaffedraken)

    Dom är beräknande, och spelar in allt. Men Vd gav bort 3,3 miljoner av våra skattepengar, nyss till Brattlund för ingenting.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (VAOOK) skrev 2019-01-02 13:59:56 följande:
    Det är tyvärr lite magic eight ball kring deras bemötande. Ringer du till FK tio gånger får du tio olika svar på en och samma fråga. Ändå är det du som ansvarar för att det blir rätt, helt oavsett vad de anställda säger. Minst sagt urdåligt.
    Håller med
Svar på tråden Är folket på försäkringskassan totalt inkompetenta eller bryr de sig inte?