• Äldre 2 Jan 16:06
    335 visningar
    6 svar
    6
    335

    Mina barn vill inte åka till sin pappa

    Jag har varit separerad från mina barns pappa i lite mer än 2 år nu. Jag har dom på heltid så att säga och har haft det hela tiden. Han har dom varannan helg och knappt det. Förut ville dom vara där men sen ca 7månader tillbaka vill inte min son åka dit längre och nu vill inte hans syster heller. Vi har båda två nya relationer och han bor ihop med sin nya och hennes barn. Jag bor själv med barnen men är särbo med min nya. Barnen säger att pappan är arg hela tiden och säger fula ord till dom. Vad ska jag göra? Kan jag neka honom barnen? När jag har frontat pappan med vad barnen säger så säger han bara att dom ljuger och blir arg på mig. Vi har ju inte den bästa kontakten heller men jag är aldrig otrevlig mot honom eller säger något illa om pappan i närheten av barnen. 

  • Svar på tråden Mina barn vill inte åka till sin pappa
  • äldreo­chklok­are
    Äldre 2 Jan 16:34
    #1

    Så trist, ännu en tråd med detta problem. Tyvärr är du väl inte ensam. 

    Det får bli samarbetssamtal på Familjerätten eller kontakta Soc, för att få en start. Ni kan behöva hjälp att prata om detta. Hur gamla är barnen?

    Enligt lag ska man skydda sina barn så på det sättet kan du ha all rätt att hålla barnen hemma, men samtidigt ska man främja samarbete och pappan kan då påstå att du medvetet saboterar om du håller barnen hemma.

    Detta är tyvärr ett riktigt träsk och alla lagar på området bygger på att folk samarbetar - så vad gör man när det inte riktigt fungerar. 

  • Äldre 2 Jan 23:15
    #2

    Hur gamla är barnen? Går de i skolan kan de ju få prata med kurator, så görs ev en orosanmälan därifrån.

    Hänger oviljan från barnen ihop med när den nya flickvännen dök upp eller någon annan förändring hos pappan? De kan ju märka av att de blir mindre sedda tänker jag.

  • Äldre 2 Jan 23:27
    #3

    Får man fråga om han visade dessa arga sidor när ni levde tillsammans? Jag lever med en man med väldigt hett humör och funderar på separation. Men vill inte att dom ska ?fara illa? hos honom och att jag inte kan vara där och gå emellan.

  • Äldre 3 Jan 11:27
    #4
    äldreochklokare skrev 2019-01-02 16:34:22 följande:

    Så trist, ännu en tråd med detta problem. Tyvärr är du väl inte ensam. 

    Det får bli samarbetssamtal på Familjerätten eller kontakta Soc, för att få en start. Ni kan behöva hjälp att prata om detta. Hur gamla är barnen?

    Enligt lag ska man skydda sina barn så på det sättet kan du ha all rätt att hålla barnen hemma, men samtidigt ska man främja samarbete och pappan kan då påstå att du medvetet saboterar om du håller barnen hemma.

    Detta är tyvärr ett riktigt träsk och alla lagar på området bygger på att folk samarbetar - så vad gör man när det inte riktigt fungerar. 


    Dom är 8 och 6år. Jag har försökt att prata med honom utan resultat och är rädd för att om jag blandar in soc så kommer han gå i taket. När barnen börjar skolan nu igen efter lovet så ska jag prata med lärarna att jag vill att dom ska kunna få prata med någon. Dom kanske kan ventilera sig där och att skolan kanske gör en orosanmälan. För gör jag den är jag rädd för att det kommer bli värre för barnen. 
  • Äldre 3 Jan 11:34
    #5
    mammalovis skrev 2019-01-02 23:15:27 följande:

    Hur gamla är barnen? Går de i skolan kan de ju få prata med kurator, så görs ev en orosanmälan därifrån.

    Hänger oviljan från barnen ihop med när den nya flickvännen dök upp eller någon annan förändring hos pappan? De kan ju märka av att de blir mindre sedda tänker jag.


    Dom är 8 och 6. Jag har också tänk på det här med kurator sen när skolan börjar igen. Tror de kan vara en bra ide, så dom får ventilera sig till någon som inte är "familj".  Hans nya är jätte trevlig på alla sätt och vis (en gammal vän till mig) och vi har inget otalt. Inga direkta förändringar så vad jag vet förutom att han har fått ett udda humör.
  • Äldre 3 Jan 11:41
    #6
    Ensammamma2016 skrev 2019-01-02 23:27:25 följande:

    Får man fråga om han visade dessa arga sidor när ni levde tillsammans? Jag lever med en man med väldigt hett humör och funderar på separation. Men vill inte att dom ska ?fara illa? hos honom och att jag inte kan vara där och gå emellan.


    Han visade inga av dessa sidor under våra år ihop. Eller jo asså när han blev arg blev han ju arg! Men aldrig lagt en hand på mig eller barnen och de skulle han aldrig göra. Men just dom här orden han använder mot barnen är minst lika skadliga. 
    Om du skulle separera kan du inte försöka få barnen att bo mest hos dig? Att dom är hos pappan varannan helg och se hur de funkar? Annars hamnar du säkert där jag är nu :( Hur gamla är dina barn?
Svar på tråden Mina barn vill inte åka till sin pappa