• Anonym (stack­ars lilla mamma.­)
    Äldre 3 Jan 05:10
    585 visningar
    17 svar
    17
    585

    Min styvfar har "kollapsat", och lämnat min gamla mor i ett kaostillstånd.

    Han har ju smygsupit i alla år, och min mor som är djupt medberoende, har väl försökt att "ransonera" det så gott det gick, men hon lyckades inte med det, så klart.

    De är båda väldigt gamla, min mor är 84, och han "bara 75".

    Han fick här i veckan en total leverkolapps, och en mer eller mindre akut alkoholdemens, som försatte honom i ett läge, där han knappt är vaken, alltså helt ute ur förmågan att ta hand om sig själv på något vis.

    Min gamla mor försökte att ta hand om honom i några dagar, men fick till sist ringa 112, och han kom in i ambulans.

    Min mor bor inte här, men så långt i från mig tyvärr. Det enda syskon som jag har, som bor nära, är en syster, som nu får ta en stor del av detta kaos. Tyvärr har jag inte ekonomiska möjligheter att bara släppa allt och åka dit för att bistå henne, då vi inte ens bor i samma land.

    Men hur tror ni jag nu på bästa sätt kan bistå min syster, med allt praktiskt som måste göras? Det är ett stort hus, en gammal firma, bil, och en massa skulder, som han tog på sig, även kort tid innan. Hur går man till väga rent juridisk, när man inte bor i samma land, och nej, jag har inte ens haft kontakt med min syster på 20 år!

    Nu är det förvisso bara DK, men vad jag förstår är lagar och reglar helt totalt annorlunda där, hur gör jag nu?

  • Svar på tråden Min styvfar har "kollapsat", och lämnat min gamla mor i ett kaostillstånd.
  • Anonym (Låna och åk)
    Äldre 3 Jan 06:19
    #1

    Jag är en syster som fick ta HELA lasset när vår pappa gick bort. De äldre syskonen bodde långt bort även i ett annat land. Det föll på mig att ta hand om det praktiska då jag bodde kvar hemma.

    När saker drog ut på tiden eller blev fel så var det mig mina syskon skällde på. Det var lätt att hjälpa till med begravningen men inte det andra runt om.

    Inte ett tack eller en frågan om hur jag och de andra syskonen mår. ( Mina äldre är halvsyskon på pappas sida) Du frågar vad du ska göra för att hjälpa. Det är enkelt, låna pengar och åk till din mamma och syster. Ja jag är arg över hur mina syskon behandlat mig men ibland är det bättre att åka och visa att man bryr sig.

    Det är inte rätt mot din syster eller mamma då din syster får ta största lasset. Din mamma behöver trygghet och störning och närhet.

  • Anonym (Låna och åk)
    Äldre 3 Jan 06:21
    #2

    Stöttning och inte störning.

    Jädra Auto stavning som väljer andra ord.

  • Anonym (stack­ars lilla mamma.­) Trådstartaren
    Äldre 3 Jan 06:41
    #3

    Ja, jag tänker så klart mest på min mamma, men tror du att man kan ta ta "tjänstledigt" från jobbet, för att bistå sin mamma? Jag är kanske egoistiskt nu, men, kan man inte anse en "god man" som tar hand om det?

    Det är väl inte meningen att man skall förlora sitt jobb, ta slut på alla besparingar, och bara flytta dit?

    Fast, jag är redan där, det är inte rättvist. men klart at jag åker till min lilla mor, förlåt att jag var så egoistiskt.

    Men det ren juridiska? Hur fixar man det i DK? Min syster, verkar inte så intresserat heller, fast hon bor nära. Jag har i iallafall kontaktat dk, för att få få hemhjälp, till honom. Stor procedur. Men det är ordnat. Hur avvecklar man alla de de juridiska göromålen? Med skulder, hus firma, och allt? Min mamma behöver ju ju en liten lägenhet så fort som möjligt, jag har inget kapital, de har bara en massa skulder?

  • Anonym (stack­ars lilla mamma.­) Trådstartaren
    Äldre 3 Jan 06:52
    #4
    Anonym (Låna och åk) skrev 2019-01-03 06:19:24 följande:

    Jag är en syster som fick ta HELA lasset när vår pappa gick bort. De äldre syskonen bodde långt bort även i ett annat land. Det föll på mig att ta hand om det praktiska då jag bodde kvar hemma.

    När saker drog ut på tiden eller blev fel så var det mig mina syskon skällde på. Det var lätt att hjälpa till med begravningen men inte det andra runt om.

    Inte ett tack eller en frågan om hur jag och de andra syskonen mår. ( Mina äldre är halvsyskon på pappas sida) Du frågar vad du ska göra för att hjälpa. Det är enkelt, låna pengar och åk till din mamma och syster. Ja jag är arg över hur mina syskon behandlat mig men ibland är det bättre att åka och visa att man bryr sig.

    Det är inte rätt mot din syster eller mamma då din syster får ta största lasset. Din mamma behöver trygghet och störning och närhet.


    Det är det som är så hemskt! När ens föräldrar blir gamla, då tror alla myndigheter, att de anhöriga skall ta hand om allt. På något sätt är det ju helt naturligt, men vi som jobbar, förlitar  ju os på de evt. försäkringar vi gör, under vårt aktiva liv, och det gör väl alla våra gamla föräldrar också?

    Ja, just nu är det kaos, och det gör mig så ont, att du fick stå ensam där! Men kom på en sak: Att kanske först och främst kontakta alla försäkringsbolag, som de kanske är anknutna till? Har för mig, att han har tecknat en livförsäkring?

    Har du kollat upp det? Det kan finnas försäkringar man inte vet om?


  • Äldre 3 Jan 07:33
    #5

    Du och din syster behöver lägga upp en plan på vad som ska göras och när.

    Ni båda behöver tex ta kontakt med banken och få hjälp med konton,lån osv som har med huset att göra. Ni behöver träffa en mäklare för försäljning av hus, ni måste leta bostad till er mamma. Boka ett möte med kommunen för att se om mamma kan få god man eller annan hjälp hon kan behöva, tex hemtjänst. Ni behöver tömma huset och hjälpas åt med alla prylar och mammas flytt. Osv osv.

    När ni gjort er lista så ser ni hur mycket tid det kan tänkas behöva ta och så får ni komma överens om hur ni ska lägga upp det.

    Prata med din arbetsgivare och se vilka möjligheter du har till ledighet.

    Det kan vara värt besväret att kolla upp alternativa färdvägar ner till Danmark om du vill komma billigare undan. Tåg är tex billigt om du bokar långt i förväg.

  • Anonym (Hmmmm­)
    Äldre 3 Jan 07:53
    #6
    Fjäril kär skrev 2019-01-03 07:33:07 följande:

    Du och din syster behöver lägga upp en plan på vad som ska göras och när.

    Ni båda behöver tex ta kontakt med banken och få hjälp med konton,lån osv som har med huset att göra. Ni behöver träffa en mäklare för försäljning av hus, ni måste leta bostad till er mamma. Boka ett möte med kommunen för att se om mamma kan få god man eller annan hjälp hon kan behöva, tex hemtjänst. Ni behöver tömma huset och hjälpas åt med alla prylar och mammas flytt. Osv osv.

    När ni gjort er lista så ser ni hur mycket tid det kan tänkas behöva ta och så får ni komma överens om hur ni ska lägga upp det.

    Prata med din arbetsgivare och se vilka möjligheter du har till ledighet.

    Det kan vara värt besväret att kolla upp alternativa färdvägar ner till Danmark om du vill komma billigare undan. Tåg är tex billigt om du bokar långt i förväg.


    Bokar långt i förväg? Ta måste se till att åka dit nu!

    Kan inte förstå att man inte gör det när ens egen mamma hamnat i en kris? Om hon går bort nu kommer ta få lite av dåligt samvete resten av sitt liv, förutsatt att hon har ett samvete.

    Att inte ta ledigt från jobbet och resa dit omgående är helt obegripligt!
  • Anonym (stack­ars lilla mamma.­) Trådstartaren
    Äldre 3 Jan 07:57
    #7

    Ja, det du beskriver nu, innebär det jag måste göra. Du låter lite bitter? Kanske för att du fick stå med allt själv? Jag känner mig inte bitter, mest ledsen, och vill inte egentligen. Det är därför vill anlita en juridiskt person, eller en vill få fram en "god man", som kan ta hand om alla dessa praktiska göromål? Är det det fel? Är jag en sämre dotter för det?

    God man, har man ju ju hört masa illa om, vad finns för alternativ, här i Sverige, till en juridisk handläggare? Klart jag vill hjälpa min mamma på bästa sätt, men det verkar som jag är ensam här nu, och har inte bott i dk i 40 år, så nej, jag vet inte ens hur man går in på "min sida i borgar dk", då skall man tydligen ha ett nem id? Ja, det blir mycket att googla, men tack för svar.

  • Äldre 3 Jan 08:49
    #8

    Du bör först kontakat din syster och gemensamt göra en grundplan hur ni ska gå vidare. 

    Om hon talar danska och bott där ett tag kan det vara bäst om hon har kontakterna med myndigheter mm. Hon bör kontakta socialen eller motsvarande och se vad som gäller.

    Vad du kan hjälpa till med är att åka ner lite längre perioder, långhelg t ex, för att röja i huset, besöka din mor, vara ett stöd mm.

  • Anonym (eee)
    Äldre 3 Jan 08:51
    #9

    Du får förstås kontakta någon i DK istället för att fråga här, på ett svenskt forum, hur lagarna är i DK?
    Din syrra lär väl säkert redan ha kollat en del så ni två börjar med att prata med varann. 

    Sen vet jag inte vad du arbetar med men det finns viss ledighet man kan få för att ta hand om anhörig, har inte koll på vad det kan heta just nu eller om det gäller i alla branscher, men kolla med din arbetsgivare. 

  • Anonym (Lite salt)
    Äldre 3 Jan 09:07
    #10

    Hyfsat myckwt kan du kanske göra härifrån - ta fram telefonnummer, ringa och prata med danska myndigheter osv. Det enklaste är väl att fråga motsvarande danska Skatteverket om firman, kontakta mäklare om bostad osv istället för att fråga på forum. Jag tänker att det bör göras direkt, och ta ledigt kanske när huset ska göras iordning för visning och behöver städas ur och du behövs på plats.

  • Anonym (Låna och åk)
    Äldre 3 Jan 10:44
    #11
    Anonym (stackars lilla mamma.) skrev 2019-01-03 06:41:25 följande:

    Ja, jag tänker så klart mest på min mamma, men tror du att man kan ta ta "tjänstledigt" från jobbet, för att bistå sin mamma? Jag är kanske egoistiskt nu, men, kan man inte anse en "god man" som tar hand om det?

    Det är väl inte meningen att man skall förlora sitt jobb, ta slut på alla besparingar, och bara flytta dit?

    Fast, jag är redan där, det är inte rättvist. men klart at jag åker till min lilla mor, förlåt att jag var så egoistiskt.

    Men det ren juridiska? Hur fixar man det i DK? Min syster, verkar inte så intresserat heller, fast hon bor nära. Jag har i iallafall kontaktat dk, för att få få hemhjälp, till honom. Stor procedur. Men det är ordnat. Hur avvecklar man alla de de juridiska göromålen? Med skulder, hus firma, och allt? Min mamma behöver ju ju en liten lägenhet så fort som möjligt, jag har inget kapital, de har bara en massa skulder?


    På många ställen kan man gå ledigt om det handlar om närstående familj. Nu menade inte jag att du skulle flytta dit utan kanske åka upp en helg. Det blir mycket byråkrati runt om och även om din mamma har en god man så ska du i alla fall hälsa på henne. När det är kris i en familj så samlas man.
  • Anonym (Anna)
    Äldre 3 Jan 10:47
    #12

    Beklagar er situation och det låter sorgligt att du och din syster inte haft kontakt.

    Oavsett om din mor är en gammal kvinna på 84 år så antar jag att ni inte kan agera  å hennes vägnar utan fullmakter vad gäller hennes egendom osv, så är det i alla fall i Sverige.

    Hur är din relation med din mor? När träffade du henne senast? Hur mår hon? Är hon kapabel att förstå situationen och behoven?

    Undersök om du kan få tjänstledigt.

    Själv har jag all förståelse för att det inte är självklart att man varken kan låna pengar eller ge sig iväg- t.ex. pga egen sjukdom hur stora behoven än är.

  • Anonym (A)
    Äldre 3 Jan 17:17
    #13
    Fjäril kär skrev 2019-01-03 07:33:07 följande:
    Du och din syster behöver lägga upp en plan på vad som ska göras och när.

    Ni båda behöver tex ta kontakt med banken och få hjälp med konton,lån osv som har med huset att göra. Ni behöver träffa en mäklare för försäljning av hus, ni måste leta bostad till er mamma. Boka ett möte med kommunen för att se om mamma kan få god man eller annan hjälp hon kan behöva, tex hemtjänst. Ni behöver tömma huset och hjälpas åt med alla prylar och mammas flytt. Osv osv.

    När ni gjort er lista så ser ni hur mycket tid det kan tänkas behöva ta och så får ni komma överens om hur ni ska lägga upp det.

    Prata med din arbetsgivare och se vilka möjligheter du har till ledighet.

    Det kan vara värt besväret att kolla upp alternativa färdvägar ner till Danmark om du vill komma billigare undan. Tåg är tex billigt om du bokar långt i förväg.
    Håller med, mycket bra råd.
  • Anonym (Prakt­isk)
    Äldre 4 Jan 04:46
    #14

    Så din mor saknar sin man.

    Lösningen, sälja hennes hus ?

  • Anonym (stack­ars lilla mamma.­) Trådstartaren
    Äldre 12 Jan 05:59
    #15

    Ja, det är värre än jag trodde, eller nej, jag visste at det skulle bli så så här. Att det är vi anhöriga som måste fixa allt det praktiska. Man gör allt för sin mor, allt. Så jag är redan där nu, jävla kaos. Har ingen aning om hur allt funkar i dk.

    Ja, det finns et stort hus att tömma, och sätta ut på sälja, men det finns också att fixa en lägenhet till min lilla mor, så hon inte blir kvar i det stora huset. Vet inte hur mycket huset kan vara värd, det är på en en liten ö i södra Själland, Mön, där går inte husen till salu precis.

    Han lämnar ca. 50k  i skulder, skit samma, men tror ni att det kan finnas en möjlighet att sälja huset till svenska, eller tyska, som kanske vill ha en genuin upplevelse i dk? Som sommarställe?

    Huset är ju mera än så, det är ju ett hus, et hem, åt dem, som nu inte orkar längre.  Åhh, hur fan kan jag hjälpa min gamla mor på bästa sätt?

    Det gör ingen verkan att jag är där, hon bara gråter, och saknar sin man. Hon måste så fort som möjligt bli av med detta hus, firma, och allt, men det verkar inte som om att mina syskon bryr sig. Och snart blir det nog begravning.

    Vad skall jag göra? kolla upp vilka försäkringar han har? Ja, ni kan tycka att jag är egoistisk, men de har lämnat min lilla mor i en svacka, hon är oförmögen att fixa allt själv, och det är som att de närmaste anhöriga måste fixa allt. Om inte jag får tjänstledigt, kommer jag nog att förlora jobbet.

    Men jag måste ju hjälpa henne. Så jag ser att hon kommer på plats i en liten lägenhet, serviceboende, i dk, men hur fan ordnar man det?

  • Anonym (stack­ars lilla mamma.­) Trådstartaren
    Äldre 12 Jan 06:06
    #16

    Nej, min syster bryr sig inte alls, hon säger; "Det är deras straff", och sen drog hon....Min enda stackars bror som ligger i skilsmässa, gör så gott han kan, och bor nära.

    Men jag som flydde från allt vad släkt heter, bor i Sverige, men man får väl fixa det på något sätt. Min lilla mor, skall ha det bra.

    På måndag får jag kontakta samtliga myndigheter/ försäkringsbolag, och se vad man kan få ut av det.Skrikandes

  • Anonym (Anna)
    Äldre 12 Jan 09:41
    #17

    I Sverige kan man ibland få god hjälp av diakoner i Svenska kyrkan med råd. Kanske den möjligheten finns i Danmark?

Svar på tråden Min styvfar har "kollapsat", och lämnat min gamla mor i ett kaostillstånd.