• Anonym (S)
    Äldre 3 Jan 10:41
    2552 visningar
    51 svar
    51
    2552

    Plötsligt svårt att bli gravid

    Låter som mig! Vi har försökt i ett år nu utan resultat. Våra 2 första blev till snabbt. Jag har också spottings mellan ÄL och mens. Kollat mitt progesteron värde och det var bra. Men nu har jag självmedicinerat mig med utrogestan och den månaden kom inga spottings. Så troligtvis tar inte kroppen upp all progesteron jag har och då blir det brist. Jag tycker du ska kolla ditt progesteron värde efter ÄL för att se om du haft ÄL och/el om du har lågt. Tkr du ska testa med lutinus el utrogestan alt progesteron kräm med krämen är inte lila effektiv och hjälpte inte på mig. Kolla oxå ditt prolaktin värde för det kan också ge spottings. Tror att blodblandade flytningar vid ÄL beror på högt östrogen vilket inte är ngn fara men kanske att de är någon hormonobalans eftersom du spottar efter sen oxå. Lycka till!

  • Anonym (S)
    Äldre 3 Jan 14:37
    #6
    Jessica22 skrev 2019-01-03 12:35:17 följande:

    Tack för svar

    Hur testade du ditt progrsteron?

    Jag får pos på äl test och på ul så ser dom att jag har haft äl så jag blir så förvirrad att kroppen lixom inte vill


    Ja jag förstår det är jättejobbigt! Hos gyn säger dom bara att allt är så fint och normalt. Jag fick mitt progesteron testat hos min gynekolog CD 21, en vecka ca efter ÄL, beroende på hur din cykel är. Hör med din gynekolog eller ta på werlabs. werlabs.se/progesterontest/

    Fråga gärna om det är något mer. Jag följer gärna upp å ser hur det går.
  • Anonym (S)
    Äldre 5 Jan 18:34
    #8
    Jessica22 skrev 2019-01-04 22:04:28 följande:

    Har tid hos gyn nästa vecka nu så får vi se vad dom säger...

    Jag har till och med börjat fundera på om jag är på väg in i klimakteriet?? Är 32 år men just dom här konstiga blödningarna och hur mitt humör är påverkat, känner att jag faller så djupt när jag inser att ännu en månad har gått utan resultat

    Vad tror du?


    Va skönt att du har tid nästa vecka. Har du några symtom när det gäller klimakteriet? Jag tror inte spottings nödvändigtvis behöver betyda att du närmar dig dit. Jag har haft dessa spottings mer el mindre hela mitt vuxna liv, har fått 2 barn men då var inte blödningarna så regelbundna utan kom lite då och då (var 3 månad typ). Be gynekologen ta ALLA prover och då även AMH, där de kan se din äggreserv.

    Jag blir också otroligt deppig månad för månad men har på senare tid accepterat lite mer situationen och tänker blir det så blir det och då känns det inte lika tungt :/.
  • Anonym (S)
    Äldre 7 Jan 15:45
    #10
    Jessica22 skrev 2019-01-07 10:40:55 följande:

    Nej egentligen inte, har bara så mkt pms nu, om de har med mensen att göra eller saknaden efter en graviditet vet jag inte??

    Nu är det 10 dagar kvar till mens och mensvärken samt dom ömma brösten är här igen och det ser jag som att det blir en till röd månad...

    Hoppet släcks varje gång och sen tänds det när jag närmar mig äl men ändå blir det inget.....

    Dom har kollat mitt värde för äggreserv och enligt den läkaren så var 3 det högsta och jag hade 2,5 säger det något om klimakteriet?

    Oavsett så sa hon att de va ett bra värde i högre spannet


    Då behöver du inte bekymra dig alls för klimakteriet. Detta hittade jag...

    Vad kan anses vara bra, medelbra och dålig äggreserv?

    Ett AMH-värde under 0,5 µg/l anses lågt, 0,5 till 1 något nedsatt, 1 till 2 fullt OK och över 2 bra. Vid 5 och över är äggreserven mycket bra och äggstockarna har många äggblåsor och kallas för PCO eller multifollikulära.

    (Har du lämnat prov på AMH men fått svar i enheten pmol/L? Dividera ditt värde med 7,14 så får du det i µg/L.) Fick du värdet i µg/l eller pmol/L?

    Pms kan man ?bota? inte helt men det blir bättre av bra kost. Undvik socker och gluten så mkt det går. Samt ät näringsrikt och proteinrikt. Jag tar också mkt vitaminer för tillfället för jag fick det tipsat. Zink, selen, omega 3, d- vitamin (hög dos), B-vitamin. Det är också bra om din kille äter zink, selen och B-vitamin (om han är vego). Allt detta kanske ni redan vet :)
  • Anonym (S)
    Äldre 11 Jan 19:30
    #13
    Jessica22 skrev 2019-01-11 18:47:05 följande:

    Idag fick jag svar på mitt progrsterontest på dag 21 eller 22 i min cykel så hade jag ett värde på 33 men om de är bra eller dåligt stod de inget om?

    Någon som vet?


    Det visar att du hade ÄL. Över 25 är ett bevis på det. Men eftersom den tiden ska va då ditt progesteron är som högst så är det inte mirakulöst bra. El jag hade 34 sist jag tog och min gyn sa det va bra. Men jag tror ändå man ska ha lite mer än så plus att jag inte tror min kropp tar upp och därför behöver jag extra. Fråga om det finns möjlighet att få recept på extra progesteron för att se om spottingsen försvinner.
  • Anonym (S)
    Äldre 11 Jan 22:39
    #15
    Jessica22 skrev 2019-01-11 22:06:48 följande:

    Okej, men påverkar de chanserna till graviditet? Blir inte riktigt klok när jag googlar, måste man få på recept eller finns det att köpa själv?

    Hur behandlar du? Hela cykeln? Lindrar de andra pms symptom?


    Jag har köpt utrogestan på nätet. Docktoronline. Du kan kanske börja med att testa progesteron kräm. Det finns på nätet på lite olika sidor ex här

    www.matstarkt.se/produkt/progesterall/

    Om du inte har tillräckligt med progesteron så förbereder slemhinnan för mens, därav spotting, vilket påverkar chansen till graviditet. Men om du bara får upp nivåerna så har du goda chanser (förutsatt att det inte finns andra bekymmer), men du va nyligen hos gyn va och va allt bra?
  • Anonym (S)
    Äldre 12 Jan 08:55
    #17
    Jessica22 skrev 2019-01-12 06:04:53 följande:

    Det skulle ju kunna förklara min konstanta mensvärk om kroppen alltid förbereder sig på mens

    Kan de även va det här som gör att jag inte har äl flytningar längre?

    Dom ser inget fel men gravid blir jag inte och jag blöder runt äl och nu 6-5 dagar innan mens så har jag mensvärk och lite ljusrosa på pappret igen och haft jätte ömma bröst


    Ja va störigt! Med ÄL flytningar vet jag inte. Jag får aldrig mer än lite halk och det ska räcka har jag hört. Men beställ hem en progesteron kräm och testa 2 dgr efter ÄL. Viktigt är att du vet till 100 att du haft ÄL för börjar du innan så stör du ägglossningen. Så bra om du tar ältest eller ännu bättre om du tempar. Ömma bröst har jag aldrig, så de skulle va ett gravtecken för mig. Förutom vid ÄL och 2 dgr framåt sen ingenting.

    Jag var hos gyn i förrgår och hon kunde se jag ägglossat precis och allt va bra och slemhinnan va perfekt sa hon. Nu håller vi tummarna sa hon. Hmmm... jag känner mig lixom helt uppgiven och tror inte ett dyft på att det tatt sig. Känns som det aldrig kommer bli ngt :(. Jag har oxå väldigt lågt AMH så för mig är det mer el mindre omöjligt. Deppigt! Men men så länge man ägglossar så finns det ju chans. Förlåt för deppigt meddelande :{
  • Anonym (S)
    Äldre 1 Feb 19:22
    #24
    Jessica22 skrev 2019-02-01 16:42:17 följande:

    Det var något med slemhinnan på livmodertappen så dom fick stop på blödningen och nu är de borta men svårigheten att bli gravid kvarstår har molvärk från äl av och till fram till mens så förvirrande


    Men gud va skönt att de fick stopp på blödningarna. Vet du hur de gjorde? Brände? Frös? Knipsa? Sa de varför det bara blödde efter ÄL och inte innan?

    Det kommer gå lättare nu! Se det som nya försök nu utan blödningar. För de med blödningar kan man knappast räkna med känner jag.
  • Anonym (S)
    Äldre 1 Feb 22:19
    #26
    Jessica22 skrev 2019-02-01 19:52:59 följande:

    Tack fina du :)

    Han tog som 2 tändstickor såg de ut som så jag antar brände, han förklarade som att de va en bit av slemhinnan som växt lite utanpå pch att de inte va ovanligt, sen va jag på återbesök och då såg de jätte bra ut och han skulle eg ha kollat igenom min livmoder med hjälp av att fylla den med vätska men jag ville låta kroppen vila nu när de äntligen slutade blöda.

    Hur har det gått för dig?


    Gud va spännande! Ska ta upp det med min gyn oxå, men antar hon borde sett det om jag oxå hade det :/.

    För mig går det verkligen inget vidare. Fick Letrozole utskrivet denna gång. Inte för att jag inte har ÄL själv utan bara för att boosta den. Bara det att denna gång hade jag nya ältest och fick aldrig postivt på dom. Fick en stegring men antingen missade jag toppen eller har jag fortf inte haft ÄL el så funkade inte dessa test på mig. Sjukt irriterande alla delar. Så efter mkt molvärk och sen kom spottings antar jag ÄL är över så har jag nu börjat med progesteron. Så om nu inte ÄL varit än så blir det ingen denna månad eftersom tillsättning av progesteron innan ÄL gör så det ingen blir. Å har jag haft ÄL så har jag redan hunnit blöda och förmodligen blödigt ut allt som blir bebis. Hur som helst. En soppa! Ska på VUL på måndag så då vet jag om det blev ÄL el inte. Vet inte om jag ska ta detta som ett tecken på att inte ta letrozol mer el gå tillbaka till gamla ältest. El kanske helt enkelt bara ligga vid ÄL och sen inte hålla på mer. Man blir så trött på detta kämpande. All min lediga tid går ut på att googla, analysera och fundera på allt som har med fertilitet och bebis att göra. Pjuh! Har du någon erfarenhet av Letrozol?
  • Anonym (S)
    Äldre 2 Feb 06:19
    #28
    Jessica22 skrev 2019-02-01 23:08:45 följande:

    Usch, jag lider verkligen med dig, jag hav mig själv Google förbud denna månad och att verkligen inte läsa massa trådar på FL, börjat träna och gå och prata med en kurator för att det påverkar mitt mående för mycket så mitt tips är att försöka styra bort fokuset lite, jag vet att det är suuuuper svårt jag själv är inne på att ge upp helt jag blir så ledsen varje månad och frustrerad på kroppen glömmer nästan allt jag har som är så fint!

    Tror du att du behöver Letrozol? Varför tyckte dom att du behövde de?

    Har dom tittar hur livmodern ser ut med kamera?


    När det var mitt förslag om Letrozol för jag ville göra allt som går så jag övertalade henne. Vi får se på måndag vad som sägs :/. Kamera? Jag har gjort extremt många ultraljud och allt ser bra ut. Hon säger alltid att slemhinnan är perfekt tjock och innan ÄL så är folliklarna perfekta och efter ÄL ser hon att jag haft det och man stör ihjäl sig på hur använder ordet perfekt till allting för det betyder ju uppenbarligen inget. Jag är ju egentligen klar med utredningen, har spolat och det var inget stopp och gjort alla punkter. Det enda som är kvar är ivf men det känns för dyrt och osäkert eftersom jag har lågt AMH. Hon kommer förmodligen säga på måndag att nu finns det inget mer och göra och då tänker jag att jag ska lägga ned. Fast såklart ligga vid ÄL.

    Ja jag tränar mkt oxå. Alltid älskat det! Har dock träffat en fertilitetsexpert som ändrat mkt i mitt schema. Får till exempel inte springa längre el träna högintensiv träning för det sätter kroppen i stress. Vilket jag alltid älskat! Inte dricka koffein what so ever (jag har alltid druckit grönt te), inte alkohol såklart (aldrig druckit mkt av), tar jättemkt kosttillskott så man blir ruinerad! Hon tkr jag ska äta mer kött (jag är vegetarian) men äter kyckling och skaldjur. Inte äta gluten och socker, vilket jag aldrig direkt gör men ibland vill man ju ha lite choklad på helgen och gluten finns ju gömt i så mkt. Jag har lixom följt alla hennes rekommendationer i över 6 månader nu men ändå händer inget och då blir jag ändå mer frustrerad för allt jag vill är att leva normalt och inte tänka så mkt. Bestämmer lixom alltid det sen vet jag att jag under dagen kanske tar en långpromenad och lyssnar på podden Jag vill ha barn etc ;), sen är man tillbaks. Lyssnar du på den föresten? Ganska bra! Trevlig helg på dej! Hoppas du kan släppa på det lite, jag ska verkligen försöka!
  • Anonym (S)
    Äldre 3 Feb 15:35
    #30
    Jessica22 skrev 2019-02-03 14:48:11 följande:

    Okej men så länge du har ägglossning så finns hopp och kroppen är bra lurig...

    Ja de va någon som sa att man kan gå in i livmodern med en kamera för att se hur det ser ut, jag har bara gjort den undersökningen när man fyller livmodern med vätska och sedan tittar med vanligt vaginalt ul

    Det låter som du verkligen gör allt för att de ska fungera och de kommer de säkert att göra men jag förstår din frustration till 100.

    Nej jag slutade lyssna på piffar jag kämpar med att byta fokus jag blir lixom fixerad och gärna med negativa tankar, en fråga tog du ditt AMH värde på någon specifik dag i cykeln?


    Det låter jättebra att byta fokus. Jag ska verkligen försöka med det oxå! Hmm...ja den där vätskgrejen har jag gjort. Men ingen kamera! Det är inget som verkar ingå i min utredning, hon har iaf aldrig nämnt det. Näe jag tog inte AMH på ngn speciell dag. Vilket jag löst man borde men min gyn sa inget om det. Tog prolaktin för ett tag sen oxå och även den sa hon inte hade ngn betydelse vilken dag. Oxå har jag läst att brist på D-vitamin kan sänka AMH värdet. Och på min werlabs test jag gjorde i höstas hade jag brist. Nu borde jag fått upp det, men blir ju inte gravid ändå. Vad är nästa steg för er? Kmr ni göra ivf?
  • Anonym (S)
    Äldre 3 Feb 15:37
    #31
    Jessica22 skrev 2019-02-03 14:48:11 följande:

    Okej men så länge du har ägglossning så finns hopp och kroppen är bra lurig...

    Ja de va någon som sa att man kan gå in i livmodern med en kamera för att se hur det ser ut, jag har bara gjort den undersökningen när man fyller livmodern med vätska och sedan tittar med vanligt vaginalt ul

    Det låter som du verkligen gör allt för att de ska fungera och de kommer de säkert att göra men jag förstår din frustration till 100.

    Nej jag slutade lyssna på piffar jag kämpar med att byta fokus jag blir lixom fixerad och gärna med negativa tankar, en fråga tog du ditt AMH värde på någon specifik dag i cykeln?


    Det låter jättebra att byta fokus. Jag ska verkligen försöka med det oxå! Hmm...ja den där vätskgrejen har jag gjort. Men ingen kamera! Det är inget som verkar ingå i min utredning, hon har iaf aldrig nämnt det. Näe jag tog inte AMH på ngn speciell dag. Vilket jag löst man borde men min gyn sa inget om det. Tog prolaktin för ett tag sen oxå och även den sa hon inte hade ngn betydelse vilken dag. Oxå har jag läst att brist på D-vitamin kan sänka AMH värdet. Och på min werlabs test jag gjorde i höstas hade jag brist. Nu borde jag fått upp det, men blir ju inte gravid ändå. Vad är nästa steg för er? Kmr ni göra ivf?
  • Anonym (S)
    Äldre 6 Feb 19:59
    #34
    Jessica22 skrev 2019-02-06 17:51:10 följande:

    [quote=79415155][quote-nick]Anonym (S) skrev 2019-02-03 15:37:43 följande:[/quote-nick]Det låter jättebra att byta fokus. Jag ska verkligen försöka med det oxå! Hmm...ja den där vätskgrejen har jag gjort. Men ingen kamera! Det är inget som verkar ingå i min utredning, hon har iaf aldrig nämnt det. Näe jag tog inte AMH på ngn speciell dag. Vilket jag löst man borde men min gyn sa inget om det. Tog prolaktin för ett tag sen oxå och även den sa hon inte hade ngn betydelse vilken dag. Oxå har jag läst att brist på D-vitamin kan sänka AMH värdet. Och på min werlabs test jag gjorde i höstas hade jag brist. Nu borde jag fått upp det, men blir ju inte gravid ändå. Vad är nästa steg för er? Kmr ni göra ivf?[/

    Okej, vi va ju på en fertilitetsklinik så man hoppas ju att dom vet om man behöver ta testerna på någon spec dag :)

    Jag vet inte hur vi kommer göra, kag hoppas ju att det ska rätta till sig nu när blödningarna är över vet inte om det hänger ihop men jag har inte alls pms symptom nu som jag hade när dom konstiga blödningarna höll på, jag vill helst slippa ivf, hur tänker ni? Hur länge har ni försökt?


    Guuud va skönt att du slipper pms. Jag tror absolut du snart kommer plussa nu när du blivit fri blödningarna. När har du BIM? Vi har försökt cirka 1 år. Men va redan efter 5 månader på fertilitetsklinik och ville få hjälp med blödningarna och ljög faktiskt ihop att vi försökt 1 år, annars hade vi inte fått hjälp! Vi kommer inte göra ivf. Jag har lixom efter många års övertalning lyckats få ok på ett 3e barn av min kille, så då får de ske naturligt.

    Jag hade föresten haft ägglossning (trots ej positiva test), var på VUL i måndags och fick det bekräftat. Så alltid ngt. Är inte speciellt hoppfull men lite mer hopp ger det än ju än om jag inte haft ÄL alls denna månad, hehe :S
  • Anonym (S)
    Äldre 11 Feb 20:18
    #37
    Jessica22 skrev 2019-02-11 18:16:32 följande:

    Är de inte de ens så är det de andra först har jag massa blödningar och nu får jag inte min mens istället? Och gravtesten skriker inte gravid, vad är de som händer?


    Men guuud va irriterande! Kan ÄL varit senare än du trott? Jag fick inte positivt med min andra tjej förrän BIM +7 typ. Så du kan va låghormonare. Hoppas hoppas! När hade du BIM? Jag har på torsdag. Men känner redan mensvärk och svag pms, exakt som varje månad :(. Alla hjärtans dag och allt! Ledsamt! Håller tummarna för dig, sålänge mensen är borta finns det hopp! Har du några andra symtom på bebis el mens?
  • Anonym (S)
    Äldre 12 Feb 21:30
    #39
    Jessica22 skrev 2019-02-11 21:29:46 följande:

    [quote=79436900][quote-nick]Anonym (S) skrev 2019-02-11 20:18:54 följande:[/quote-nick]Men guuud va irriterande! Kan ÄL varit senare än du trott? Jag fick inte positivt med min andra tjej förrän BIM +7 typ. Så du kan va låghormonare. Hoppas hoppas! När hade du BIM? Jag har på torsdag. Men känner redan mensvärk och svag pms, exakt som varje månad :(. Alla hjärtans dag och allt! Ledsamt! Håller tummarna för dig, sålänge mensen är borta finns det hopp! Har du några andra symtom på bebis el mens?[/

    Tidigare har jag alltid kunnat testa innan bim lr på bim dagen...

    jag hade bim i lördags, fick en tid på gyn imorgon så får vi se vad dom säger hmm

    Nä inga symptom ömma bröst men de har jag haft varje månad brukar få tidigt illamående och de har jag inget men har mensvärk men ingen mens blir så frustrerad och har gråtit hela kvällen och vill ge upp allt de här känner så starkt att de inte kommer bli ett till barn efter alla dessa försök

    Ge inte upp än även om jag förstår din känsla ????


    Förstår dig till fullo! Har megamkt mensvärk nu och vet att mensen kommer komma :(. Vill oxå bara ligga och gråta!

    Hur gick det hos gyn idag?
  • Anonym (S)
    Äldre 13 Feb 07:36
    #41
    Jessica22 skrev 2019-02-12 21:45:19 följande:

    Han misstänkte ev itomkvrdshavandeskap men nu har de börjat småblöda så antar att kroppen kom igång

    Han pratade om någon medicin för att boozta äl men jag börjat känna att vi behöver mer hjälp nu, det är samma visa varje månad trots bra värden

    Va tråkigt när har du din bim?


    Å men nej :(, varför trodde han det föresten, har man inte väldigt ont då? Kunde han se att ngt satt sig fel? Håller tummarna att mensen kommer och/el kroppen sköter sig själv så du slipper operera och allt vad det innebär. Känns som man har nog med bekymmer ändå :/.

    Jag tog gravtest imorse, TOK negativt! Har aldrig ens fått ett spökstreck på ett helt år. Har BIM imorgon.

    Det var säkert Letrozol han tänkte på. Det är det jag testar med ju. De brukar vilja köra någon/några omgångar av det innan ivf. Fast ni har väl tänkt bekosta det själva så då får ni säkert ta ivf direkt om ni vill. Är det lång kö och så? Ni kan ju alltid ställa er i kö, så köra Letrozol medans ni väntar.
  • Anonym (S)
    Äldre 13 Feb 15:29
    #43
    Jessica22 skrev 2019-02-13 12:56:49 följande:

    [quote=79440214][quote-nick]Anonym (S) skrev 2019-02-13 07:36:35 följande:[/quote-nick]Å men nej :(, varför trodde han det föresten, har man inte väldigt ont då? Kunde han se att ngt satt sig fel? Håller tummarna att mensen kommer och/el kroppen sköter sig själv så du slipper operera och allt vad det innebär. Känns som man har nog med bekymmer ändå :/.

    Jag tog gravtest imorse, TOK negativt! Har aldrig ens fått ett spökstreck på ett helt år. Har BIM imorgon.

    Det var säkert Letrozol han tänkte på. Det är det jag testar med ju. De brukar vilja köra någon/några omgångar av det innan ivf. Fast ni har väl tänkt bekosta det själva så då får ni säkert ta ivf direkt om ni vill. Är det lång kö och så? Ni kan ju alltid ställa er i kö, så köra Letrozol medans ni väntar.[/

    Jag har börjat blöda nu så det känns skönt iaf att det förmodligen inte va något då som satt sig fel...

    Såg nu att det var letrozol han har skrivit ut, har du behövt följa upp med ul för att se så du inte ägglossar mer än 1 ägg?

    Nej va tråkigt jag som hoppades så för din skull


    Ja fast förra månaden ägglossade jag innan VUL, trots att jag sa till henne att tiden hon gav mig var för sent, snark! Men då ägglossade jag bara ett ägg. Nästa gång har jag en tidigare tid. Tycker det är lite skönt att komma in och få lite koll så man ser att allt är som det ska.

    Skönt att du blöder! Vi får hålla tummarna stenhårt på nästa gång!
  • Anonym (S)
    Äldre 9 Mar 08:20
    #46
    Jessica22 skrev 2019-03-09 07:09:45 följande:

    Hur har det gått för dig?

    Här lyser + med sin frånvaro så nu har vi ny tid till fertilitetskliniken men jag har noll hopp kvar, börjar känna att jag måste inse att mitt tåg har gått och tårarna och ilskan går hand i hand


    Hej! Å det är exakt likadant här. Förstår helt hur du känner :(. Jag var hos min gyn förra veckan och hon kunde se att jag haft ÄL och allt såg bra ut som vanligt. Vi bestämde dock att jag köra utan Letrozol framöver. Den ger mig bara biverkningar och jag har ju ÄL ändå. Har BIM på tis men har vanliga pms symtom och mensvärk. Har oxå denna månad haft lite spotting från och till trots progesteron. Galet irriterande!

    Har du börjat med Letrozol? Skönt att fått tid till utredning, ska du få spola och sånt? El har du gjort det och börjar med ivf direkt? Du har helt blivit av med dina spotting va?
  • Anonym (S)
    Äldre 9 Mar 17:12
    #48
    Jessica22 skrev 2019-03-09 08:40:59 följande:

    [quote=79492796][quote-nick]Anonym (S) skrev 2019-03-09 08:20:11 följande:[/quote-nick]Hej! Å det är exakt likadant här. Förstår helt hur du känner :(. Jag var hos min gyn förra veckan och hon kunde se att jag haft ÄL och allt såg bra ut som vanligt. Vi bestämde dock att jag köra utan Letrozol framöver. Den ger mig bara biverkningar och jag har ju ÄL ändå. Har BIM på tis men har vanliga pms symtom och mensvärk. Har oxå denna månad haft lite spotting från och till trots progesteron. Galet irriterande!

    Har du börjat med Letrozol? Skönt att fått tid till utredning, ska du få spola och sånt? El har du gjort det och börjar med ivf direkt? Du har helt blivit av med dina spotting va?[/

    Man undrar ju så vad det är som inte fungerar, blir så ledsen :(

    Jag åt ju letrozol, sen åkte vi 2 veckor till Thailand och där kände jag att jag orkar inte fundera nu så de va inte en månad med aktivt försök men ändå haft sex runt äl och ska ha min mens på måndag och fick neg test i torsdags så jag har inget hopp....

    Ja då ska dom spola äggledarna och prata inför ivf men jag har inget hopp om de heller...

    Kan du något om sköldkörteln, dom tog ett prov på mig som va 2.0 som dom sa va normalt men när jag kollar gamla tester på mig har jag haft 1.5 vilket då är en ökning på 25%

    Ja mina blödningar är borta men min mens är kortare och mkt mer sparsam än den varit tidigare

    Säger din gyn nått om vad de kan bero på?


    Skönt att få spola rent, det ska ju ge 30% större chans i 3 månader. Inte för att de hjälpte mig men har hört om jättemånga som plussa efter det. Vilket sköldkörtel prov tänker du på? Jag gjorde på werlabs i höstas och fick detta svar...

    P-Trijodtyronin, fri

    3.8 pmol/L

    (3,3-6,0 pmol/L)

    P-Tyroxin, fritt

    13 pmol/L

    (10-22 pmol/L)

    P-Tyreotropin (TSH)

    0.54 mlE/L

    (0,4-4,0 mlE/L)

    P-TPO-ak

    <28 kIE/L

    (< 60 kIE/L)

    S-TRAK

    <1.0 IE/L

    (0-1,8 IE/L)

    Jag har lågt T3 (P-Trijodtyronin, fri). Borde vara minst 4,5. Misstänker jag har sekundär hypotyreos! Men får ju ingen hjälp av sjukvården efter som jag ligger inom referensramen. Äter kosttillskott med jod och lodine. Försöker äta mer räkor och musslor och hoppas det ger ngt. Ska göra nytt test snart tänkte jag. Menar du TSH? För det är bra om det ligger under 2,5 har jag hört.

    Gyn vet verkligen inte mkt när det gäller blödningar. Det var ju jag själv som självmedicinerade mig med progesteron och när hon märkte det hjälpte skrev hon ut till mig. Men innan dess trodde hon inte ens det berodde på hormoner eftersom mina värden va bra. Ja herregud!
  • Anonym (S)
    Tue 23 Apr 2019 20:37
    #50
    Jessica22 skrev 2019-04-23 19:28:42 följande:

    [quote=79493724][quote-nick]Anonym (S) skrev 2019-03-09 17:12:24 följande:[/quote-nick]

    Hej,

    Hur har det gått för dig?

    Jag fick veta att jag hade förhöjda värden på sköldkörteln och började med levaxin sen 5 v tillbaka.

    Men jag vet inte om jag orkar försöka längre det tär för mkt psykiskt på mig


    Hej! Å är de sant? Men va skönt att du har fått en förklaring på varför det inte gått! Då kommer det gå nu! Skönt att få hjälp!

    Här är det ingen större skillnad! Ska ha mens på måndag och har redan nu fått en begynnande mensvärk! Känns som den kommer tidigare å tidigare, alltså mensvärken. Drygt! Vi försökte knappt denna månad. På själva äl dagen var vi båda trötta och det kändes otroligt befriande att strunta i det. Har inte hänt på över ett år, då har det legats mot alla odds. En månad hade vi t.o.m influensa men kämpade ändå ;p.

    När har du BIM?
Svar på tråden Plötsligt svårt att bli gravid