• Anonym (Trött och vilsen)

    6 månaders sover dåligt

    Någon som har erfarenhet kring detta och kan ge mig tips?

    Min 6 månaders dotter har alltid sovit bra.

    Ammat och sen burits till egen säng och somnat direkt kl 19, vaknat vid 01 och 04, ätit och sen somnat om direkt och sovit till 07. Jätteskönt men jag förstod att det inte skulle hålla i sig längre.

    Senaste månaderna har hon vaknat varannan eller varje timme och kan bara somna om ifall hon ammar sig till sömns.

    Senaste 2 veckorna har det verkligen eskalerat.

    Måste lägga henne i sin säng och stå lutad över henne och amma henne till sömns. Kan i bästa fall smyga ut knäpptyst men hon vaknar ofta till. Sen sitter vi knäpptysta för minsta ljud så vaknar hon.

    Jag lägger mig i sängen bredvid och hon vaknar varje timme och jag måste upprepa proceduren ( luta mig över henne och amma tills sömns och sen smyga mig tillbaka i min säng)

    Senaste veckan har hon bajsat diarré 3-4 ggr på natten och vaknat till just då. Efter blöjbyte är både hon och jag klarvakna.

    Jag har försökt att inte erbjuda bröstet när hon vaknat (kan ha ätit för bara 1 timme sen) men hon hinner skrika upp sig och varva upp sig så det blir ännu svårare att komma till ro. Dessutom väcker hon övriga i huset.

    Nu har jag sömnbrist och känns som jag gör allt fel. Känner ångest inför att nån gång inte längre erbjuda amning. Har provat napp och vatten men då blir hon ännu mer arg.

    På dagen är hon glad och magen funkar bra.

    Ursäkta att det blev så långt, men behöver tips.

    Tack till er som orkat läsa!

  • Svar på tråden 6 månaders sover dåligt
  • Anonym (Trött och vilsen)

    Tack

    Inga tänder än. Kan ju vara det som spökar men på dagen gnäller hon aldrig.

  • Anonym (Samsova)

    Jag har en bebis som aldrig sovit bra och som vid 6 mån började hålla på ungefär så. Amningen är det enda som fungerar och han ligger bredvid mig i sängen och så ammar jag och somnar om rätt fort.

    Jag förstår om man av olika anledningar väljer egen säng till bebisen men att öht gå upp från sängen flera gånger per natt hade jag inte klarat...

  • Tangent

    OM hon har diarré finns det nog behov för tätare amningar.
    Låter väldigt jobbigt att du får gå upp varje gang. Kan du prova samsovning?

  • Anonym (Trött och vilsen)

    Jag är så rädd för samsovning att jag inte kan slappna av. Rädd att lägga mig på henne eller lägga täcket över henne. Jag kan inte somna när jag har henne i samma säng.

    Ska nog prova det trots allt, för att gå upp varje gång gör mig galen

  • Anonym (123)

    Tänker också tänder.. Vår bvc menade på att tandsprickning kunde liknas lite som öroninflammation, alltså att smärtan blir värre när man ligger ner pga tryck. Hade heller aldrig orkat (och gjorde inte heller :P) springa så som du, men det sotar jag för nu istället..

  • annabellelee

    Jag har ingen hjälp men samma problem, så du är inte ensam i alla fall. Vi samsover men det blir bara 1h i taget....

  • Anonym (Samsova)
    Anonym (Trött och vilsen) skrev 2019-01-03 20:35:48 följande:

    Jag är så rädd för samsovning att jag inte kan slappna av. Rädd att lägga mig på henne eller lägga täcket över henne. Jag kan inte somna när jag har henne i samma säng.

    Ska nog prova det trots allt, för att gå upp varje gång gör mig galen


    Men vid 6 mån är hon ju stor (ingen nyfödd) och kommer vakna om hon blir störd av dig? Jag förstår rädslan men det är ingen fara.

    Jag och bebis har hela dubbelsängen till förfogande. Han kan själv leta sig upp och ner i min famn nu vid 10 mån.
  • McIris

    Men hon är 6 mån! Hon kommer ha många perioder i livet som hon kommer sova dåligt. Hon är ju bara en liten bebis och inget är bestående, både bra och dålig sömn. Det är det enda du kan lita på.

  • Undrande Tetris

    Min dotter är snart 5 månader och började hålla på sådär med. Blev så att hon sov brevet mig och jag vet inte hur många gånger hon åt för allt flöt ihop. Jag bestämde mig för att det inte funkar och slutade amma henne på natten, vaggade henne till sömns även om det tog ett bra tag och hon blir sur en stund. Det går bättre än förväntat och hon bajsar inte lika mycket på nätterna då heller och verkar sova längre och längre för varje natt!

  • Anonym (Trött och vilsen)

    Tack för alla svar!

    Vi samsover nu och vi båda sover jättebra. Amningen flyter ihop med sömnen och både hon och jag är numera utvilade.

    Vet att det kommer en dag när jag måste vänja av både nattamning och samsovning men just nu funkar det bra så vi njuter för stunden

  • Anonym (Flower)

    Kommer garanterat få en tand snart. När tänderna börjar växa så ökar salivproduktionen = de sväljer mkt slem och blir lösa i magen, det är tom lite extra frätande så de blir lätt röda i rumpan.


    Behöver inte märkas så mkt på gnället dagtid heller utan gärna på natten. Man kan smörja tandköttet m lite flytande alvedon :)

  • Anonym (Samsova)
    Anonym (Trött och vilsen) skrev 2019-01-14 15:06:25 följande:

    Tack för alla svar!

    Vi samsover nu och vi båda sover jättebra. Amningen flyter ihop med sömnen och både hon och jag är numera utvilade.

    Vet att det kommer en dag när jag måste vänja av både nattamning och samsovning men just nu funkar det bra så vi njuter för stunden


    Härligt! Det viktigaste är att vara utvilad. Barn växer och anpassar sig.
Svar på tråden 6 månaders sover dåligt