• sommarsaga

    Sjukskrivning, hjälp!

    Hej!

    Jag är gravid i vecka 30, och studerar på universitetet och har därmed skyddat min SGI från tidigare inkomst.

    Jag kommer inte kunna börja läsa nästa termin på universitetet och denna termin slutar om 1 vecka. Tanken har varit att jag ska jobba som vikarie på ett äldreboende som uska i 5-6 veckor och sedan gå hem på föräldrapenning innan barnet är fött.

    Dock har ett problem uppstått. Jag har så fruktansvärt ont i kroppen, framför allt i ryggen, men även magen, axlarna och nacken och börjar bli så nervös för hur det ska gå att jobba som uska när jag har så ont.

    Till frågan: kan man få sjukskrivning och sjukpenning från försäkringskassan trots att man inte är inplanerad på jobb (då jag går som vikarie vid behov) eller kommer FK att neka sjukpenning pga av att jag inte har något jobb? Någon som har egna erfarenheter. Tacksam för all hjälp jag kan få!

  • Svar på tråden Sjukskrivning, hjälp!
  • Ebo88

    Om du får/kan bli sjukskriven är helt upp till vilken handläggare du får på f.kassan.

    En läkare kan tycka att du ska bli sjukskriven men du kanske inte får rätt till sjukpenning av handläggare. Vissa är jättestrikta medan andra kan bedöma tvärtom.

    Det kan ju bli så att du inte blir sjukskriven och kan du då inte jobba som uska kan du komma till att få söka jobb på arbetsförmedlingen.

    Som sagt - der är handläggare på f.kassan som bestämmer.

    Prata med din bm eller läkare.

    Skulle du bli sjukskriven så kommer du få sjukpenning som baseras på din årsinkomst.

    Jag tog tjänsteledigt från mitt jobb när jag studerade och jag tog csn för att skydda min SGI.

    När jag blev sjukskriven så baserade dom min sjukpenning på 2016 årsinkomst eftersom jag pluggade 2017-2018.

    Hoppas det var till någon hjälp :)

Svar på tråden Sjukskrivning, hjälp!