• Anonym (Kaffedraken)

    Hjälp med smeknamn!

    Jag gillar namnet Amadeus, men eftersom det är ett långt namn gissar jag att det kommer bli smeknamn. Därför vill jag ligga steget före och redan innan hitta ett som jag gillar.

    Det jag kan komma på är Adde, Addi, Ama, Deus, Deo.

    Inte jätteroliga tycker jag. Finns det någon kreativ där ute som kan hjälpa mig?

  • Svar på tråden Hjälp med smeknamn!
  • Anonym (Kaffedraken)

    Smeknamn är väl något som brukar komma naturligt? Tycker det är lite märkligt att du försöker "hitta på" ett smeknamn!

    Påminner om när min barndomsvän Cecilia, som alltid blivit kallad Cissi, bestämde att vi skulle kalla henne Cilla för att hon tyckte det lät snyggare! Funkar ju liksom inte så..

  • Anonym (Kaffedraken)

    Tycker också att du inte kan välja innan, du kan ju välja något du själv kallar honom men inte styra andra, det kommer som sagt naturligt.

    Jag antar att Deo är ett skämt för det borde du förstå inte ger mysiga associationer, typ ungen som stinker

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Inte Deo) skrev 2019-01-03 13:48:15 följande:

    Tycker också att du inte kan välja innan, du kan ju välja något du själv kallar honom men inte styra andra, det kommer som sagt naturligt.

    Jag antar att Deo är ett skämt för det borde du förstå inte ger mysiga associationer, typ ungen som stinker


    Det är inte föräldern som väljer smeknamn. Och jag gissar att det blir Deo som barnets kompisar väljer i det här fallet.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Neeka skrev 2019-01-03 13:26:14 följande:

    Jag gillar namnet Amadeus, men eftersom det är ett långt namn gissar jag att det kommer bli smeknamn. Därför vill jag ligga steget före och redan innan hitta ett som jag gillar.

    Det jag kan komma på är Adde, Addi, Ama, Deus, Deo.

    Inte jätteroliga tycker jag. Finns det någon kreativ där ute som kan hjälpa mig?


    Varför döper du inte ditt barn till ett namn du vill kalla det, istället för ett namn som bara ska se fint ut "på pappret"?

    Vad du/familjen kallar barnet kommer inte nödvändigtvis bli det som kompisarna kallar honom. En på min systers skola hette Birgitta och föräldrarna kallade henne Gittan. Klass"kompisarna" kallade henne Gittan-Fittan...
  • Anonym (Kaffedraken)

    Är det ingen som har tips på smeknamn istället för att tycka att jag är konstig som vill ha ett.

    Jag gillar namnet och kommer givetvis att använda det, men inser också att det är ett långt namn som garanterat kommer få smeknamn. Därför vill jag hitta ett jag gillar innan jag ger namnet till ett barn och för att jag tror att chansen är större att förhindra smeknamn jag inte gillar om han redan har ett hemifrån. Sen blir det såklart det smeknamn som blir och om jag väljer namnet kommer det säkert komma naturligt, men som sagt jag ville bara ha lite tips!

  • Anonym (Kaffedraken)
    Neeka skrev 2019-01-03 13:26:14 följande:

    Jag gillar namnet Amadeus, men eftersom det är ett långt namn gissar jag att det kommer bli smeknamn. Därför vill jag ligga steget före och redan innan hitta ett som jag gillar.

    Det jag kan komma på är Adde, Addi, Ama, Deus, Deo.

    Inte jätteroliga tycker jag. Finns det någon kreativ där ute som kan hjälpa mig?


    Ett barn får ju sitt namn och det är ju det namnet man sen tilltalar.

    Får jag en son som heter Karl så tänker jag ju inte kalla honom för Kalle. Stackars barn blir ju förvirrad!

    Det är ju oftast kompisar och syskon som hittar på smeknamn.

    Jag heter Emelie och min bror kunde inte säga det utan det blev Mille. Därav mitt smeknamn Mille men det var ju inte som att mamma gick runt och skrek Mille utan jag heter ju faktist Emelie.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Neeka skrev 2019-01-03 18:09:12 följande:

    Är det ingen som har tips på smeknamn istället för att tycka att jag är konstig som vill ha ett.

    Jag gillar namnet och kommer givetvis att använda det, men inser också att det är ett långt namn som garanterat kommer få smeknamn. Därför vill jag hitta ett jag gillar innan jag ger namnet till ett barn och för att jag tror att chansen är större att förhindra smeknamn jag inte gillar om han redan har ett hemifrån. Sen blir det såklart det smeknamn som blir och om jag väljer namnet kommer det säkert komma naturligt, men som sagt jag ville bara ha lite tips!


    Oavsett om du hittar på ett smeknamn så kommer ju hans kompisar hitta på andra smeknamn.

    Dom kommer ju försöka säga hans namn så det kommer väl bli Maddes / Maddeus / Amaduss / Maddus.

    Om du är orolig att han ska få ett fult smeknamn så döp honom till någpt annat som barn och kompisar kan uttala.

    Att föräldrar hittar på coola eller söta smeknamn för att lära ut låter konstigt.

    I så fall så kalla honom bara Amadeus och rätta folk som säger fel
  • Anonym (Kaffedraken)
    Neeka skrev 2019-01-03 18:09:12 följande:

    Är det ingen som har tips på smeknamn istället för att tycka att jag är konstig som vill ha ett.

    Jag gillar namnet och kommer givetvis att använda det, men inser också att det är ett långt namn som garanterat kommer få smeknamn. Därför vill jag hitta ett jag gillar innan jag ger namnet till ett barn och för att jag tror att chansen är större att förhindra smeknamn jag inte gillar om han redan har ett hemifrån. Sen blir det såklart det smeknamn som blir och om jag väljer namnet kommer det säkert komma naturligt, men som sagt jag ville bara ha lite tips!


    Du kan självklart se om du hittar något fint smeknamn redan innan om du vill. Folk på familjeliv är dock av någon anledning extremt allergiska mot smeknamn. Heter ungen Alexander ska den kallas Alexander vid alla tillfällen och absolut inte Alex annars kommer ungen bli blå eller något...... Lite oklart vad det stora problemet med smeknamn faktiskt är.

    Dock hittar jag inga fler smeknamn på just Amadeus tyvärr... Kanske Marre eller något men det känns lite avlägset...
  • Anonym (Kaffedraken)

    Tack för alla åsikter, men jag är inte intresserad av vad ni tycker om smeknamn. Jag ville bara ha lite kreativa tips.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Neeka skrev 2019-01-03 18:56:37 följande:

    Tack för alla åsikter, men jag är inte intresserad av vad ni tycker om smeknamn. Jag ville bara ha lite kreativa tips.


    Kreativa tips på vad du ska försöka lära sonens klasskamrater att han heter? De lär inte lyssna på dig ändå...
  • Anonym (Kaffedraken)
    Neeka skrev 2019-01-03 13:26:14 följande:

    Jag gillar namnet Amadeus, men eftersom det är ett långt namn gissar jag att det kommer bli smeknamn. Därför vill jag ligga steget före och redan innan hitta ett som jag gillar.

    Det jag kan komma på är Adde, Addi, Ama, Deus, Deo.

    Inte jätteroliga tycker jag. Finns det någon kreativ där ute som kan hjälpa mig?


    Fast det är inte alls säkert att han får smeknamn.. Åtminstone inte förrän i tonåren. Jag upplever att både förskolan och skolan faktiskt använder barnens namn. Jag har en Alexander som nu vid 10 år fortfarande bara kallas Alexander av både lärare och vänner. Vi i familjen har däremot kallat honom Lex ända sedan han var liten.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Smeknamn har ju inte alltid något samband med tilltalsnamnet. Kan ju bli "fimpen" eller vad som helst.. eller något som har med hans efternamn att göra (vilket är vanligt om det finns fler med samma tilltalsnamn!)

  • Anonym (Kaffedraken)

    Amadeus är ett jättefint namn, jag tror att ni kallar honom det så kommer alla andra också att kalla honom det.
    När han väl börjar skolan så kommer kompisarna komma på smeknamn, men det kan lika gärna bli ett smeknamn baserat på hans efternamn eller hans personlighet. Förstår du hur jag menar?

    En vän till mig har en son som heter Theodor, och hon var väldigt tydlig med att rätta folk som kallade honom "Theo" och påpekade att han hetr Theodor. (Nu är han tonåring och det enda smeknamnet jag hört på honom är att hans flickvän kallar honom Teddy, men det är liksom gulligt.

Svar på tråden Hjälp med smeknamn!