• EcoMalin11

    längtan efter bebis förstör?

    Hej!

    Längtan efter en bebis är så stor, vi har inte försökt länge men undrar om det stämmer att stor längtan ev. Stress för att få barn påverkar så det blir svårare? Eller är det bara en myt?

  • Svar på tråden längtan efter bebis förstör?
  • Jag är bara jag

    Myt!! Tänk efter lite- hur skulle din längtan och dina tankar kunna påverka det som avgör om det blir ett barn? Äggets kvalitet, slemhinnan, äggledarpassagen och icke att förglömma spermiernas antal och kvalitet? 80% av alla som längtar. planerar och försöker blir gravida inom ett år- skulle verkligen så många bli det om längtan förstörde?
    Fysisk stress är däremot nåt helt annat, men då märks det för man får ingen äl och därmed oftast ingen mens.

  • Meriall

    Långtidsstress/Det man brukar kalla utbrändhet har en stor påverkan på fertiliteten. Lite småstressigt ibland är ingen fara.

  • nernu

    Det är väl mer som när man var liten och inte blev av med sin hicka och förldrarna sa åt en att springa iväg och leka. Rätt som det var var hockan borta. Så är det väl med allt. Om man är upptagen och håller på med något upplever man att tiden går fortare.

  • Anonym (Kanske)

    En släkting försökte i 6 år med att bli gravid, först när dom ?gav upp? och skaffade en hund istället såblev det plus på stickan.

    Är varken första eller sista gången jag hört såna historier, men eftersom jag följt med och stöttat under deras resa så vet jag att åtminstone den är sann.

  • Jag är bara jag
    Anonym (Kanske) skrev 2019-01-03 21:44:33 följande:
    En släkting försökte i 6 år med att bli gravid, först när dom gav upp och skaffade en hund istället såblev det plus på stickan.
    Är varken första eller sista gången jag hört såna historier, men eftersom jag följt med och stöttat under deras resa så vet jag att åtminstone den är sann.
    Men snälla gode värld! Förklara hur hundanskaffandet skulle kunna ha löst infertiliteten! Har du en aning ens vad infertilitet beror på? Vanligaste orsakerna är ingen ägglossning eller få och dåliga spermier. Ibland stopp i äggledarna, ibland usel äggkvalitet, ibland upprepade missfall. Endometrios, myom, fragmenterade ägg. Och en del andra orsaker.  Vad av detta kan en hund hjälpa mot?!

    Det vimlar av såna där historier om folk som gjort det ena med det andra och lyckats bli gravid efter si och så många år. Men allt är ju bara slump! Skaffa hus, hund, nytt jobb, åka bort och guvetvad- det kan ju helt enkelt inte hjälpa!  Såvida man inte är steril kan man rent teoretiskt bli gravid till slut oavsett hur många år det än gått. Och då kan den graviditeten självfallet råka sammanfalla med vad som helst som sen folk naivt tror hjälpte.
  • Anonym (Fast)
    Jag är bara jag skrev 2019-01-03 21:53:59 följande:

    Men snälla gode värld! Förklara hur hundanskaffandet skulle kunna ha löst infertiliteten! Har du en aning ens vad infertilitet beror på? Vanligaste orsakerna är ingen ägglossning eller få och dåliga spermier. Ibland stopp i äggledarna, ibland usel äggkvalitet, ibland upprepade missfall. Endometrios, myom, fragmenterade ägg. Och en del andra orsaker.  Vad av detta kan en hund hjälpa mot?!

    Det vimlar av såna där historier om folk som gjort det ena med det andra och lyckats bli gravid efter si och så många år. Men allt är ju bara slump! Skaffa hus, hund, nytt jobb, åka bort och guvetvad- det kan ju helt enkelt inte hjälpa!  Såvida man inte är steril kan man rent teoretiskt bli gravid till slut oavsett hur många år det än gått. Och då kan den graviditeten självfallet råka sammanfalla med vad som helst som sen folk naivt tror hjälpte.


    Stress kan påverka mensen hormonellt och då kan din fertilitet påverkas.

    Men det är inte värre än att det går att få hjälp med det hormonella men så är det iaf.
  • BuoBä

    Den vanligaste påverkan är troligen att "göra-barn-sexet" blir så kravfyllt att det låser sig och man inte får till det så ofta som man borde. I övrigt ska det till rejält mycket stress för att hormonerna ska påverkas.

Svar på tråden längtan efter bebis förstör?