• Äldre 3 Jan 21:54
    175 visningar
    2 svar
    2
    175

    2.5 åring som inte vill sova

    Hej jag har en liten tjej på 2.5 år som inte vill sova. Ibland lyckas jag lägga henne i sängen och hon somnar men sover max 1 timme sen är hon vaken till allt mellan 23 och 01. Och hon sover enbart om hon sover på min arm i våran säng. Jag får absolut ingen tid för mig själv inte ens gå på toaletten. Till saken hör att jag har en sjukdom som gör att jag behöver vila mkt och nu håller jag på att bli tokig!

    Har ni några tips på hur jag ska få henne att sova? Jag vill bara kunna få en liten stund för mig på kvällen utan att hon ligger på mig eller följer mig vårt jag än är

    Alla säger att det bara är en fas men det har varit så sen hon var 4 månader, känner mig som världens sämsta föräldrar så inga påhopp tack

  • Svar på tråden 2.5 åring som inte vill sova
  • Äldre 3 Jan 22:21
    #1

    Vi har en dotter i samma ålder. Vi hade inte samma problem, men nattningarna drog ut mer och mer på tiden och hon terroriserade den som nattade genom att peta i ansiktet, dra i håret mm mm och när man blev arg så grät hon att hon "bara ville gosa". Till slut fick jag nog, sa att nu är det först saga, sen godnatt och då får man göra vad man vill men man stannar i sängen medan vi föräldrar grejar i huset. De första kvällarna hoppade hon givetvis upp, ropade 1000 gånger, hittade på 14 000 anledningar till att hålla sig själv vaken (potta, törstig, otäck skugga, konstigt ljud etc etc) men efter bara en vecka somnade hon själv på rekordtid. Vissa kvällar strular hon fortfarande, men i stort har det funkat i flera månader nu. Jag är förvånad själv. Det kan vara värt att prova en liknande rutin som passar er. En ny kudde eller en "sovorm" istället för din arm kanske? Även om ditt barn är vaket ett par timmar så kanske det inte gör så mycket ifall hon stannar i sängen.

    Om ni inte redan tagit bort sömn på dagen kan det vara dags. Vår dotter kan vila en stund, men somnar hon i så mycket som 5 minuter är det kört på kvällen och hon är vaken till 22-23.

  • Elin P
    Äldre 4 Jan 11:11
    #2
    BuoBä skrev 2019-01-03 22:21:06 följande:

    Vi har en dotter i samma ålder. Vi hade inte samma problem, men nattningarna drog ut mer och mer på tiden och hon terroriserade den som nattade genom att peta i ansiktet, dra i håret mm mm och när man blev arg så grät hon att hon "bara ville gosa". Till slut fick jag nog, sa att nu är det först saga, sen godnatt och då får man göra vad man vill men man stannar i sängen medan vi föräldrar grejar i huset. De första kvällarna hoppade hon givetvis upp, ropade 1000 gånger, hittade på 14 000 anledningar till att hålla sig själv vaken (potta, törstig, otäck skugga, konstigt ljud etc etc) men efter bara en vecka somnade hon själv på rekordtid. Vissa kvällar strular hon fortfarande, men i stort har det funkat i flera månader nu. Jag är förvånad själv. Det kan vara värt att prova en liknande rutin som passar er. En ny kudde eller en "sovorm" istället för din arm kanske? Även om ditt barn är vaket ett par timmar så kanske det inte gör så mycket ifall hon stannar i sängen.

    Om ni inte redan tagit bort sömn på dagen kan det vara dags. Vår dotter kan vila en stund, men somnar hon i så mycket som 5 minuter är det kört på kvällen och hon är vaken till 22-23.


    Bra råd. Ni kanske kan ge henne ett mjukisdjur eller en snuttefilt också och hänvisa till dessa istället för att hon ska vara på dig. Sen gäller det ju att vara konsekvent. Har en snart 2-årig son som också är väldigt närhetstörstande och bara sover bra om vi har kroppskontakt. Det är inget fel i det men orkar man inte själv är det dags att ta tag i det.
Svar på tråden 2.5 åring som inte vill sova