• Mortiscia

    Katt biter mig men inte min man

    Vi har en ungkatt hemma, kastrerad hane som är 7 månader gammal. Han är intelligent och relativt lugn för att vara katt, rusar inte omkring utan vilar mycket om dagarna osv. Han föddes ensam i sin kull med två äldre katter i hemmet och fyra större barn.

    Problemet är som rubriken säger, katten går och biter mig lite då och då, dvs flera gånger om dagen och just att han är bitig frågade jag veterinären om också när han kastrerades, men det har inte bättrats nämnvärt sedan dess. Han biter däremot inte min man alls och jag tycker inte att det är kul att bli småattackerad titt som tätt. Dessutom biter och river han vår lille son också (1,5 år) vilket jag så klart inte heller tycker om men han kan också vara ganska tolerant mot pojken andra stunder.

    Jag har hittat på alla möjliga bortförklaringar som kärleksbett (då man klappar honom), att han är lekfull (när man råkar gå förbi lite nära), att han faktiskt fortfarande är en ungkatt eller att han bara inte vill bli klappad just då. Sedan är det så att min man inte umgås särskilt mycket med katten heller (han jobbar, jag är hemma om dagarna) så jag är den som får ta alla tillsägelser, plus att jag är den som klipper klorna, vilket katten verkligen hatar och blir sjukt aggressiv (första ägarna verkar inte ha gjort ett skit för att vänja honom vid varken bad eller kloklippning). Folk påstår att katten och pojken också kommer att lära sig umgås med varandra så småningom men det har liksom gått flera månader nu utan större bättring.

    Hur ska man tänka här egentligen? Kommer det här bitiga att växa bort, är det något personligt mot mig, kommer han och sonen bli bättre med varandra, eller är det bara så här vissa katter är? Det är inte kul att ha katt när det är på det här sättet, och jag har ändå haft en rad olika katter de senaste 20 åren men aldrig stött på det här beteendet tidigare hos någon av mina.

  • Svar på tråden Katt biter mig men inte min man
  • EmberEyes
    Mortiscia skrev 2019-01-04 06:54:01 följande:

    Vi har en ungkatt hemma, kastrerad hane som är 7 månader gammal. Han är intelligent och relativt lugn för att vara katt, rusar inte omkring utan vilar mycket om dagarna osv. Han föddes ensam i sin kull med två äldre katter i hemmet och fyra större barn.

    Problemet är som rubriken säger, katten går och biter mig lite då och då, dvs flera gånger om dagen och just att han är bitig frågade jag veterinären om också när han kastrerades, men det har inte bättrats nämnvärt sedan dess. Han biter däremot inte min man alls och jag tycker inte att det är kul att bli småattackerad titt som tätt. Dessutom biter och river han vår lille son också (1,5 år) vilket jag så klart inte heller tycker om men han kan också vara ganska tolerant mot pojken andra stunder.

    Jag har hittat på alla möjliga bortförklaringar som kärleksbett (då man klappar honom), att han är lekfull (när man råkar gå förbi lite nära), att han faktiskt fortfarande är en ungkatt eller att han bara inte vill bli klappad just då. Sedan är det så att min man inte umgås särskilt mycket med katten heller (han jobbar, jag är hemma om dagarna) så jag är den som får ta alla tillsägelser, plus att jag är den som klipper klorna, vilket katten verkligen hatar och blir sjukt aggressiv (första ägarna verkar inte ha gjort ett skit för att vänja honom vid varken bad eller kloklippning). Folk påstår att katten och pojken också kommer att lära sig umgås med varandra så småningom men det har liksom gått flera månader nu utan större bättring.

    Hur ska man tänka här egentligen? Kommer det här bitiga att växa bort, är det något personligt mot mig, kommer han och sonen bli bättre med varandra, eller är det bara så här vissa katter är? Det är inte kul att ha katt när det är på det här sättet, och jag har ändå haft en rad olika katter de senaste 20 åren men aldrig stött på det här beteendet tidigare hos någon av mina.


    Det är omöjligt att svara på dina frågor om du inte berättar hur situationen ser ut när han bits. Det kan vara lekfullhet, det kan vara stress, det kan vara överstimulans, det kan vara att du inte kan läsa av hans kroppsspråk och triggar honom, det kan vara kärleksbett, det kan vara en störd katt, det kan vara en katt med smärta, det kan vara hur mycket som helst.
  • Pilsner

    Hade jag en katt som gav sig på småbarn skulle den ryka omedelbart.

  • Mortiscia
    EmberEyes skrev 2019-01-04 10:52:11 följande:
    Det är omöjligt att svara på dina frågor om du inte berättar hur situationen ser ut när han bits. Det kan vara lekfullhet, det kan vara stress, det kan vara överstimulans, det kan vara att du inte kan läsa av hans kroppsspråk och triggar honom, det kan vara kärleksbett, det kan vara en störd katt, det kan vara en katt med smärta, det kan vara hur mycket som helst.
    Vi tar de tillfällen som jag anser inte är ok då. T ex att jag råkar gå förbi honom, då kan han börja attackera mina fötter. Eller som imorse när han låg och spann efter att maken klappat honom och jag skulle klappa honom, och det känns inte som kärleksbett heller, särskilt som han då brukar sluta spinna och gärna försvinner iväg.

    Man kan skylla på att han inte vill bli klappad just då eller att han är lekfull men som sagt, jag har aldrig haft en katt med sådant beteende så för mig känns det inte normalt att småbitas då och då under dagen på det här sättet. Jag skulle säga att även om de flesta av oss inte är experter på kattbeteenden så kan jag åtminstone för det mesta läsa av katter, även de jag inte ens känner. Det är därför jag också försöker bortförklara med de saker som du också nämner, att det kan vara det ena eller det andra, men det förändrar ju inte situationen. Ska vi ha en katt man knappt kan ta i vissa stunder, och dessutom aldrig veta när det är?

    Frågan för mig är väl mest om vi ens ska behålla honom för jag börjar helt enkelt få nog efter 5 månader. Ska det här aldrig ta slut (isf bort med katt) eller är det något som växer bort med åldern (ge det en chans till)? Och hur blir det när vi skaffar ett barn till, kommer katten att klösa och bita den stackaren också? Vissa dagar har sonen fullt med rivsår över hela fötterna, händerna eller armarna och enstaka gånger bett som ger blodsår, hittills bara små tack och lov men det betyder inte att det inte blir riktigt illa en annan dag.
    Pilsner skrev 2019-01-04 10:57:46 följande:

    Hade jag en katt som gav sig på småbarn skulle den ryka omedelbart.


    Så jag förstår verkligen din poäng också med tanke på det ovanstående.
  • EmberEyes

    Första är typisk lek-aggression. För att få bukt med det måste ni "leka slut" på katten 2-3 ggr/dag. Med leka slut så menar man att leka tills katten ligger i en hög och flåsar, ge den ett par minuter att samla energi, leka tills den flåsar igen, upprepa totalt 3-4 gg per tillfälle. Avsluta med en skål mat. Gör detta morgon, middag, kväll.

    Exempel två låter som om du stör katten, alternativt överstimulans. Swishade svansen fram och tillbaka? Hur låg öronen? Stora eller små pupiller? Runda eller smala ögon?

    Att katten ger sig på ert barn är inte alls OK. Hur ser det ut där hemma, har katten alltid flyktmöjligheter? Har ni sett till att han aldrig kan bli inträngd i ett hörn, och att det finns hyllor eller liknande i hela boendet så katten kan ta sig runt i hela huset/lägenheten utan att sätta en tass på marken? Hur set interaktionen ut mellan katt och barn? Leker barnet någonsin hårdhänt med katten? Hindrar ni att barnet kommer åt katten när katten visar tecken på att det blir för mycket? Hindrar ni katten från att ha åtkomst till barnet när barnet är "spralligt"?

    Jag tycker att du borde gå till vet som första steg och helt utesluta fysiska problem. Därefter kontakta en beteendevetare som kan hjälpa dig. I mina öron låter det som att människor och katt inte kan kommunicera med varandra, inte som en "ondsint" katt, men det är ju lätt att säga utan att ha sett katten live.

  • complicit

    Prova att köpa Feliway, antingen spray eller dosa man sätter i kontakten.

  • Mortiscia
    complicit skrev 2019-01-04 12:40:29 följande:

    Prova att köpa Feliway, antingen spray eller dosa man sätter i kontakten.


    Bra idé! Det kan vara värt att prova.
    EmberEyes skrev 2019-01-04 12:38:03 följande:

    Exempel två låter som om du stör katten, alternativt överstimulans. Swishade svansen fram och tillbaka? Hur låg öronen? Stora eller små pupiller? Runda eller smala ögon?

    Att katten ger sig på ert barn är inte alls OK. Hur ser det ut där hemma, har katten alltid flyktmöjligheter? Har ni sett till att han aldrig kan bli inträngd i ett hörn, och att det finns hyllor eller liknande i hela boendet så katten kan ta sig runt i hela huset/lägenheten utan att sätta en tass på marken? Hur set interaktionen ut mellan katt och barn? Leker barnet någonsin hårdhänt med katten? Hindrar ni att barnet kommer åt katten när katten visar tecken på att det blir för mycket? Hindrar ni katten från att ha åtkomst till barnet när barnet är "spralligt"?

    Jag tycker att du borde gå till vet som första steg och helt utesluta fysiska problem. Därefter kontakta en beteendevetare som kan hjälpa dig. I mina öron låter det som att människor och katt inte kan kommunicera med varandra, inte som en "ondsint" katt, men det är ju lätt att säga utan att ha sett katten live.


    Det är svårt att beskriva men jag antar att du också känner katter väl så om jag säger "snäll", med normal ställning på öronen och lugna ögon, ingen svansviftning.

    Vi har ett stort hus med 3 plan samt inredd vind och katten kan röra sig på samtliga. Dagtid är barnet endast på ett plan, förutom avskärmat till toaletten (där kattlådan står) och till ett annat rum (där kattmat och vatten står). Katten kan naturligtvis ta sig till dessa områden utan problem. I övrigt kan man gå runt i de andra rummen utan att bli fast i ett av dem och samtliga har områden dit katten kommer men inte barnet.

    Interaktionen kan du kanske föreställa dig själv med ett så litet barn som inte förstår mycket, man får hela tiden vara i närheten för att försöka förebygga men även när pojken är väldigt snäll med katten är det inte säkert att det går mer än några sekunder (utan öronsignaler eller svans) innan katten klöser/biter ifrån. Den går inte alltid därifrån själv heller om den får nog utan ligger kvar tills det blir alldeles för mycket.

    Annars har katten perioder under dagen när den inte alls är omkring oss och naturligtvis är det inte bett och klös vid varje interaktion. Jag tycker ändå det är konstigt att han biter mig och sonen isf men inte min man, jag är ändå alfan i hemmet om man säger så. Jag är också den som matar katten och den som mest tar hand om den på alla möjliga sätt. Bit inte den hand som föder dig stämmer inte riktigt här.

    Jag tror inte heller katten är ond som så men det finns uppenbarligen problem hos den. Jag vet ju inte heller vad den är van från sitt förra hem, om man lät den leka med händer och fötter t ex så sätter ju det inga bra förutsättningar.
Svar på tråden Katt biter mig men inte min man