• ALLIEVERDO

    Ett program att göra eget begravningsprogram i?

    Jag tänkte göra ett eget begravningsprogram, med endast en framsida med bild och födelse,dödsdag och baksidan med program över själva begravningen. 
    Psalmernas texter behöver inte stå med då de kan sjungas ur psalmboken.

    Någon som gjort det och har förslag på något gratis program?
    Även förslag på upplägg, papper och annat är tacksamt.

    Försöker hjälpa en släkting, som miste sin man nu i julas och pga att han hann bli nåt år över 65 så får man inget på försäkring och hjälp till begravningskostnader. skandal. är ju svindyrt och där står hon i sorg och ska behöva tänka så. alla har ju tyvärr inte möjligheten att spara till även begravning då man nästan bara ska spara och försäkra hela tiden och knappt ha råd att leva.

  • Svar på tråden Ett program att göra eget begravningsprogram i?
  • sweetandsour

    Det enklaste och billigaste är att göra det själv i ett vanligt ordbehandlingsprogram och stoppa A4-papper i skrivaren som man viker till A5. Det kan bli fint och helt tillräckligt. Det finns fina papper att köpa styckvis eller mindre förpackningar i bokhandeln.

  • ALLIEVERDO
    sweetandsour skrev 2019-01-04 13:28:11 följande:

    Det enklaste och billigaste är att göra det själv i ett vanligt ordbehandlingsprogram och stoppa A4-papper i skrivaren som man viker till A5. Det kan bli fint och helt tillräckligt. Det finns fina papper att köpa styckvis eller mindre förpackningar i bokhandeln.


    Går finare papper i skrivaren tro.

    Det dumma är ju att vanliga orsprogram nu förtid inte ä gratis heller. Vill ju gärna ha text på både fram och baksida.
  • Jemp
    ALLIEVERDO skrev 2019-01-07 19:07:25 följande:

    Går finare papper i skrivaren tro.

    Det dumma är ju att vanliga orsprogram nu förtid inte ä gratis heller. Vill ju gärna ha text på både fram och baksida.


    Finns datorer med ordbehandling på biblioteket. Open office är också gratis.
  • sweetandsour

    Bara inte pappret är för tjockt brukar det gå bra. Man kan stoppa i samma papper i skrivaren två gånger så att den skriver ut på baksidan också. Och Open office är ett jättebra gratisprogram. Lycka till!

  • Kiyah

    Libre Office
    Bättre än både open office och Office-paketet enligt mig. Dessutom helt gratis

  • Scoops

    Kanske Google docs? Gjorde programmet till vårt bröllop där.

    Det brukar stå i specifikationerna hos skrivaren hur tjockt papper de klarar av.

  • ALLIEVERDO
    Kiyah skrev 2019-01-07 22:34:46 följande:

    Libre Office
    Bättre än både open office och Office-paketet enligt mig. Dessutom helt gratis


    Har fixat programmet nu och sitter och testar.
    Du vet möjligen inte om man kan göra så att den delar upp ett a4 i 4 delar? eller på något sätt så jag får det i mindre?
    Sitter eg sjuk här och mår så dåligt av att sitta framför skärmen så all tid jag kan spara är bra :)
  • ALLIEVERDO
    Kiyah skrev 2019-01-07 22:34:46 följande:

    Libre Office
    Bättre än både open office och Office-paketet enligt mig. Dessutom helt gratis


    MIn skrivare krånglar så klart, så behöver skriva ut det på makens jobb. Går det öppna libre dokument på en annan dator som itne har det programmet och få det så som det var?
  • ALLIEVERDO
    Kiyah skrev 2019-01-07 22:34:46 följande:

    Libre Office
    Bättre än både open office och Office-paketet enligt mig. Dessutom helt gratis


    MIn skrivare krånglar så klart, så behöver skriva ut det på makens jobb. Går det öppna libre dokument på en annan dator som itne har det programmet och få det så som det var?
  • sweetandsour

    Det kanske går att spara det som pdf i Libre Office? I så fall kan din man öppna pdf-filen på sitt jobb och skriva ut den.

  • sweetandsour

    Det går väl iofs säkert att öppna en Libre Office-fil i Word, men om du vill vara säker på att alla typsnitt mm ska följa med behöver du spara det som pdf. Då kan han få upp filen på skärmen exakt så som den såg ut hos dig.

  • ALLIEVERDO
    sweetandsour skrev 2019-01-08 17:27:27 följande:

    Det går väl iofs säkert att öppna en Libre Office-fil i Word, men om du vill vara säker på att alla typsnitt mm ska följa med behöver du spara det som pdf. Då kan han få upp filen på skärmen exakt så som den såg ut hos dig.


    sweetandsour skrev 2019-01-08 17:27:27 följande:

    Det går väl iofs säkert att öppna en Libre Office-fil i Word, men om du vill vara säker på att alla typsnitt mm ska följa med behöver du spara det som pdf. Då kan han få upp filen på skärmen exakt så som den såg ut hos dig.


    Han öppnade den i word, men när den skrev ut på skrev den inte ut nån bakgrund eller nåt. hmm.
    Ska testa att byta ut till pdf efter punkten..det rä så man gör va :P
    Synd att min skrivare ska krångal nu annars hade jag ju sådant där att skrivaren väljer att skriva ut i pdf

  • sweetandsour

    Det går inte bara att byta filnamnet till pdf. Du får öppna filen i ordbehandlingsprogrammet och välja Spara som pdf eller Exportera till pdf eller Skriv ut till pdf eller vad det kan finnas för alternativ. Då skapas en ny pdf-fil och din ordbehandlingsfil är också kvar.

Svar på tråden Ett program att göra eget begravningsprogram i?