• Äldre 4 Jan 14:26
    270 visningar
    4 svar
    4
    270

    Konstiga avgiftsregler fritids

    Hej! Är det någon här som tycker att reglerna för barnomsorg grundskola är tokiga? Det är säkert olika i alla kommuner men i Kungsbacka har dom en regel som gör att när pappan säger upp sin fritidsplats för barnen ( vi är inte sammanboende) så blir jag tvungen att betala dubbelt, trotts att jag har barnen där som innan(varannan vecka). Innan han sa upp platsen så hade vi delad faktura. Detta gör mig vansinnig för när han ville ha delad faktura så krävde han halva barnbidraget. Nu står jag med halva barnbidraget och hela fritidsavgiften. Jag visste att det fanns en baktanke. Hur som helst är det någon som drabbats som jag av kommunens konstiga regler?

  • Svar på tråden Konstiga avgiftsregler fritids
  • LFF
    Äldre 4 Jan 14:34
    #1

    Låter väldigt konstigt att du ska betala för full tid när du har dem där halvtid. Har du pratat med kommunen om att ni inte bor tillsammans samt frågat varför du ska betala för id du inte nyttjar?

  • Äldre 4 Jan 14:58
    #2

    Jag har pratat med kommunen och de säger att det är reglerna. Man betalar inte för tid utanför platsen. Då förstår inte jag hur han kan säga upp halva platsen när hans barn fortfarande behöver den delvis. Jag känner mig väldigt maktlös när de bara säger att reglerna är sådana och att det har politikerna bestämt. Därför vill jag höra om fler har samma problem. Dessutom räknas avgiften ut på hushållets inkomst. Alltså räknas min nuvarande mans lön in på mina barns fritidsavgift trotts att han har eget barn att betala för. Orimligt!

  • Äldre 4 Jan 15:05
    #3
    Mrsmartha skrev 2019-01-04 14:58:30 följande:

    Jag har pratat med kommunen och de säger att det är reglerna. Man betalar inte för tid utanför platsen. Då förstår inte jag hur han kan säga upp halva platsen när hans barn fortfarande behöver den delvis. Jag känner mig väldigt maktlös när de bara säger att reglerna är sådana och att det har politikerna bestämt. Därför vill jag höra om fler har samma problem. Dessutom räknas avgiften ut på hushållets inkomst. Alltså räknas min nuvarande mans lön in på mina barns fritidsavgift trotts att han har eget barn att betala för. Orimligt!


    Kolla reglerna på hemsidan, om era inkomster sammanräknas och han också har barn att betala för så bör även barnen sammanräknas!!
  • Äldre 5 Jan 00:06
    #4

    Ja, man betalar ju en viss procent utifrån barnets plats i syskonskaran. Våra två yngsta går på förskolan, så mitt äldsta barn räknas som det tredje barnet. På ett vis har jag en billigare avgift för henne än om hon vore enda barnet. Innan betalade ni ju andel utifrån era både hushåll gissar jag. Men om han nyttjar en uppsagd plats måste han ju ansöka om den på nytt ... 

    Är det en vanlig fritidsplats går den ju inte säga upp och nyttja igen och slippa betala mellanmånaderna om det inte skiljer minst tre-fyra månader i vår kommun.

Svar på tråden Konstiga avgiftsregler fritids