• TLilj

    Sladdis

    Skaffa en liten sladdis eller inte?

    Tankarna är många men längtan är ändå stor.

    - Kommer barnen man har bli drabbade negativt? Vågar man börja om? Vågar man bli gravid och allt vad det innebär? -

    Förstår att man aldrig ångrar ett barn, men ni som skaffat sladdis? För och nackdelar?

    Vi är en familj som består av mig 31år, min man 36år, våran son 10 år och vår dotter 7 år. Både jag och min man är sugna på en liten men båda vagglar fram och tillbaka pga det praktiska. Men frågan är om man inte ångrar mer i framtiden att man inte tog chansen?

    Någon med samma funderingar och längtan?

  • Svar på tråden Sladdis
  • Anotherone

    Vi har en sladdis, strax över 11 år mellan äldsta och yngsta. Och som du skriver så tror jag inte att man ångrar de barn man får. Eller att man inte ens prövade att bli gravid.

    Jag var 35 när vi började försöka. Det gick fort precis som med första barnet och som tur var visade det sig att bebisen var fullt frisk.

    Jag hade längtat länge efter syskon och tyckte att jag var väl förberedd. Men det blev ändå en chock att gå från att ha ett stort barn som i princip klarade sig själv, åt allt, sov ordentligt, hade egna sociala sammanhang och aktiviteter, kommunicerade mm till att börja från noll igen.

    Många gånger önskar jag att jag kunde klona mig själv för i 99% av fallen behöver jag prioritera lillebror och det svider att min stora kille vet det. Han frågar ibland inte ens om saker för han vet att svaret är nej. Nej vi kan inte gå på bio ikväll, nej jag kan inte följa med på din fotbollsträning, nej det går inte att du har hem en kompis just nu för jag ska lägga lillebror och sen måste det vara tyst inne. Eftersom han var "endabarn" länge så var han ju van vid att vi gjorde saker och levde på ett visst sätt. Han var bortskämd med TID.

    Jag ångrar inte vår lilla men det har krävts större förändringar av vår vardag än jag hade räknat med. Vi har också kommit ifrån en del av vårt tidigare umgänge eftersom de flesta av dem he barn jämnåriga med vår stora son och lever liksom ett annat liv nu känns det som. Och vill göra saker som inte funkar med en ettåring. Vilket ju är fullt rimligt , jag hade kanske känt likadant.

  • Cillisen

    Hej. Jag har en kille som är 14 år, och en som är 9 år samt 2 bonusar på 14 år och 15 är. Denna barnaskara fick en gemensam lillebror som idag är 2 år. Alla har tagit det bra förutom min 14 åring som har haft svårt att acceptera sin bror samt mått sämre än de andra av att jag inte haft samma tid som förut. Hur man än gör så måste den lilles behov komma först å det dåliga samvetet har varit enormt. Det tar tid att få ihop familjen igen med en liten med nya rutiner och allt vad det innebär. Men det är fantastiskt med barn enligt mig. Storasyskonen har nog dock inte alltid tyckt det.

Svar på tråden Sladdis