• Livel

    Nytt barn till familj med funktionsnedsatt barn

    Hej Är det nån som har erfarenhet av, eller vet var man kan få info/stöd/råd ang situationen när det är påväg in ett barn in till en familj med ett redan ganska gravt funktionsnedsatt barn? Detta skapar mycket oro/tankar.

    Jag är inte mamma till barnet med funktionsnedsättningen men är gravid med pappan till det. Han spenderar en stor del av sin tid med henne och bor 50% av tiden med henne. Hon är 9 år och är ganska extrem, klarar inte att vara själv eller kan vara tyst/lugn länge och är alltid i fullt ös (utvecklingsstörning, autism, adhd, epilepsi, talstörning mm). Tycker själv det är utmanande att spendera tid med henne då hon kräver 110% uppmärksamhet ständig passning och pappan och jag inte kan ha ens en normal konversation när hon är med. Pappan önskar dock att vi alla ska bli en enhet, men jag vet inte om jag orkar eller om det ens är möjligt? (Kan man ha ett spädbarn med henne i en sån situation?) Nu är jag orolig för situationen då jag väntar barn in i denna dynamik. Nån som har nån liknande erfarenhet eller tankar/tips/råd eller var kan jag vända mig?

  • Svar på tråden Nytt barn till familj med funktionsnedsatt barn
  • Långbenopluto

    Nu blir nog många stött av din tråd. 

    Lär känna barnet ordentligt och låt henne bli en naturlig del av familjen så kommer det lösa sig med nya barnet. Gör det inte värre än vad det behöver vara.

    Dock oansvarigt av er att bli gravid innan ni hade löst denna viktiga del av er familj.

  • Anonym (Tufft)

    Det kommer bli tufft. Det kommer bli jobbigt. Mer ansvar kommer hamna på dig då du kommer få ta större ansvar för erat kommande gemensamma barn.

    Du måste ha förståelse för att pappan kommer spendera mer tid att lägga ner på sitt andra barn. Du måste ha förståelse för att din partner kommer ha dagar som går upp och ner i humör. Att han kommer vara glad men ledsen, trött och orolig.

    Men det kan vara bra, det kan vara fantastiskt. Allt beror på hur du och han tacklar allt och hur pass bra/dåligt ni samarbetar tillsammans.

    Klarar du av att komma i andra hand och eventuellt erat kommande gemensamma också? Kommer du ha förståelsen varför det blir så?

    Menar inget illa när jag skriver, låter kanske så dock men menar inget illa som sagt

  • Marie89

    Har själv ett barn med liknande diagnoser, dock är nog min flicka lugnare låter det som. Men min direkta tanke är att du skulle kolla med habiliteringen hon tillhör om de har några utbildningar i autism och liknande som du kan gå. Det har vi på våran habilitering som även andra anhöriga än bara mamma och pappa går gå. Då blir det kanske lättare för dig att förstå henne och att även stötta pappan. Hon kommer ju givetvis ändå vara krävande men kunskap kanske gör det lite bättre ?

  • Anonym (Yo)

    ...alltså seriöst? Det är ju inget monster du ska hanteras med. Du får det ju låta som världens hemskaste "situation". Min son har utvecklingstörning, autism,tics etc.. Visst hög nivå ibland men det är så det är,sen finns det saker man kan göra för bra stimulans så barn med Autism kan lugna sig i vissa situationer. Antar att pappan gått kurserna som man blir erbjuden att delta i för information och struktur osv för familje vardagen. Men ett barn med funktionshinder är inte någon fara för ett annat barn! Brukar vara tvärsom helt ärligt. Mer kärlek, helt hundra på att hon kommer älska sitt nya halvsyskon.hoppas ju bara att du kan stötta och älska henne för den hon är också.. Inte för vara så men säg om ditt barn födds med snarlika, ska du ta dig en funderare då också? För att du inte orkar med? Det är barn! Barn kräver mycket uppmärksamhet med eller utan autism.... Kontakta rehablitering center om du behöver stöd eller gå kurs för att lära dig vad det kan betyda annars. Tack för mig.

Svar på tråden Nytt barn till familj med funktionsnedsatt barn