• JosieP

    Vi som vill plussa 2019

    Hej!

    Jag är 27 år och bor tillsammans med min sambo. Jag slutade med Cerazette i Juni 2018 men mensen kom inte igån förrän i oktober. Nu har vi kört med naturalcykles, ägglossningstester och har regelbundet sex men mensen kommer lik förbannat varje månad ändå.. jag har inte så många vänner som jag kan prata med då de inte förstår. Vissa av mina vänner vill inte ha barn än och vissa har barn men de hade inga problem med att bli gravida... tänkte om vi kunde bli ett gäng här som man kan prata av sig med och rådfråga som är i samma situation.

  • Svar på tråden Vi som vill plussa 2019
  • Värphönan

    Hej! Vi har försökt sedan augusti men ännu igent plus. Började med äl-stickor i oktober och det har hjälpt oss lite på traven med att pricka rätt datum men det blir ändå samma besvikelse varje månad. 


    Det är många som vet att vi försöker och skönt nog så är det inte så många som frågar om hur det går.. Men det känns lite tufft när par efter par berättar att de ska få barn under 2019 och jag känner att vi hade kunnat få samtidigt. Man blir ju jätteglad för deras skull, några vet jag har försökt länge, andra blir man lite bitter på som lyckas på första försöket. 


    Jag har BIM på måndag/tisdag så jag håller tummarna för att det tagit sig nu men om det inte gjort det så blir det RR och bisolvon från och med då. Skadar inte att testa iaf tänker jag. 

  • JosieP

    Värphönan: hej! Ja det är ju jobbigt när man ser fler och fler som ska ha barn och man blir ju såklart glad för deras skull men samtidigt så ledsen för att man själv inte är en av dem.. hoppas mensen håller sig borta så ni får ett plus :)

    Själv så beställde jag hem en fertilitetsmonitor och flera kosttillskott för både mig och sambon. Fick även med två spermatest för att se så hans spermier är okej. Det jobbiga i det hela är ju att man känner sig så maktlös:(

  • Värphönan
    JosieP skrev 2019-01-05 22:41:06 följande:

    Värphönan: hej! Ja det är ju jobbigt när man ser fler och fler som ska ha barn och man blir ju såklart glad för deras skull men samtidigt så ledsen för att man själv inte är en av dem.. hoppas mensen håller sig borta så ni får ett plus :)

    Själv så beställde jag hem en fertilitetsmonitor och flera kosttillskott för både mig och sambon. Fick även med två spermatest för att se så hans spermier är okej. Det jobbiga i det hela är ju att man känner sig så maktlös:(


    Tack :) det hoppas jag med.

    Ja det är bara så mycket man kan göra. Funderare på att skaffa monitorn men förstår inte helt skilllnaden på den å ett vanligt äl-test?

    Såg att det funnits spermatest på apotea men att det va slut i lager. Var hittade du ert? Funderare på att beställa ett sånt jag med. Lite som att om det är nått som är fel så känns det bättre att veta än att gå runt å försöka i en evighet och sen få veta att man inte funkar.
  • viljaa

    Jag vill! Kommer börja försöka nån gång i sommar/höst men hoppas egentligen inte på graviditet förrän till vintern 2019. Hänger gärna på i planeringen. Hur förberedde ni er innan ni började?

  • JosieP
    Värphönan skrev 2019-01-06 00:08:30 följande:

    Tack :) det hoppas jag med.

    Ja det är bara så mycket man kan göra. Funderare på att skaffa monitorn men förstår inte helt skilllnaden på den å ett vanligt äl-test?

    Såg att det funnits spermatest på apotea men att det va slut i lager. Var hittade du ert? Funderare på att beställa ett sånt jag med. Lite som att om det är nått som är fel så känns det bättre att veta än att gå runt å försöka i en evighet och sen få veta att man inte funkar.


    Tror man kunder se bättre på en monitor inte helt hundra men jag tycker personligen det är skitsvårt att tolka ägglossningstest, eller så är det att jag ser dåligt ;) jag köpte på graviditetskollen.nu.
  • JosieP
    viljaa skrev 2019-01-06 00:10:55 följande:

    Jag vill! Kommer börja försöka nån gång i sommar/höst men hoppas egentligen inte på graviditet förrän till vintern 2019. Hänger gärna på i planeringen. Hur förberedde ni er innan ni började?


    Välkommen :) vi tänkte egentligen sluta med minipiller hösten 2018 men vi slutade juni 2018 för att jag läste mycket om att det kunde ta tid innan mensen kom igång.. och mycket riktigt så gjorde det det. Men vi planerade inte så mycket mer än att vi kände att vi var redo och skaffa barn tillsamman, båda har fasta jobb och vi har en stor lägenhet som vi kan växa i :) använder ni något preventivmedel eller ingenting ?
  • viljaa
    JosieP skrev 2019-01-06 19:46:36 följande:

    Välkommen :) vi tänkte egentligen sluta med minipiller hösten 2018 men vi slutade juni 2018 för att jag läste mycket om att det kunde ta tid innan mensen kom igång.. och mycket riktigt så gjorde det det. Men vi planerade inte så mycket mer än att vi kände att vi var redo och skaffa barn tillsamman, båda har fasta jobb och vi har en stor lägenhet som vi kan växa i :) använder ni något preventivmedel eller ingenting ?


    Smart!! Låter ju jättebra med fasta jobb och stor lgh :) jag slutade med p-piller sommaren 2017 och sen dess har vi kört med säkra perioder och kondom. Jag har fast anställning och min sambo pluggar till ett yrke som skriker efter folk samt att vi har en stor lägenhet också där den större familjen skulle få plats
  • Hola666

    Blir antagligen att börja försöka till sommaren här. Velat lite fram och tillbaka, Har ingen större barn längtan men vill inte vara 30 + när man får första barnet heller... Har allt man kan tänka sig behöva, fast jobb, hus och bil och spar buffert. Maken är väldigt barnkär. Jag däremot tycker andras barn är skit störande. Har ingen närstående med barn så känns lite främmande för mig.

  • JosieP
    viljaa skrev 2019-01-06 22:33:49 följande:

    Smart!! Låter ju jättebra med fasta jobb och stor lgh :) jag slutade med p-piller sommaren 2017 och sen dess har vi kört med säkra perioder och kondom. Jag har fast anställning och min sambo pluggar till ett yrke som skriker efter folk samt att vi har en stor lägenhet också där den större familjen skulle få plats


    Ja men då är det ju bara att köra på?? Själv har jag alltid älskat barn och ville ha barn tidigt. Varit gravid en gång med mitt ex för 6 år sedan men fick tidigt missfall..

    Hur gamla är ni? ??
  • JosieP
    Hola666 skrev 2019-01-06 23:06:59 följande:

    Blir antagligen att börja försöka till sommaren här. Velat lite fram och tillbaka, Har ingen större barn längtan men vill inte vara 30 + när man får första barnet heller... Har allt man kan tänka sig behöva, fast jobb, hus och bil och spar buffert. Maken är väldigt barnkär. Jag däremot tycker andras barn är skit störande. Har ingen närstående med barn så känns lite främmande för mig.


    Hur gamla är ni? Det är ju många som väntar med att skaffa barn till de är över 30 men jag känner att jag är redo nu och varför vänta då:) känner du dig redo för att skaffa barn?

    Oftast känner man väl så om andra barn men när man får egn så blir det annat :)
  • Hola666

    26 båda två så inte jätte bråttom kanske.. är nyfiken och kollar mycket på saker som handlar om barn. Så nånstans har man ju ett intresse men kan inte påstå att jag fått den där barnlängtan men den infinner sig väl inte hos alla heller så de är svårt.. :) men blir antagligen i slutet av året vi börjar försöka.

  • Värphönan

    Vi är över 30 båda två så jag börjar känna mig rätt stressad :( kan inte säga att jag känner någon superstor barnlängtan men jag ser fram emot att testa att vara gravid. Sen tänker jag att man har 9 månader att vänja sig och att jag nog kommer bli rätt förtjust i ungen när den kommer hehe. Hoppas det iaf!

  • CH90

    Vill med :) Slutade med p-piller januari 2018. Fick ett plus, men blev MA. Sedan dess har jag inte haft mens alls.. snart ett år alltså.. Men i år hoppas vi att det går bra :D 

  • lisohl

    Vi är inte helt säkra på att vi ska ha fler barn (har ett som är född 2015 och ett 2017), men jag kan verkligen inte förlika mig med tanken på att aldrig mer vara gravid eller föda barn. OM det blir så att vi bestämmer oss för att försöka få ett tredje så kommer vi nog börja försöka efter sommaren, så förhoppningsvis blir det en 2020-bebis.

  • viljaa
    JosieP skrev 2019-01-07 21:42:22 följande:

    Ja men då är det ju bara att köra på?? Själv har jag alltid älskat barn och ville ha barn tidigt. Varit gravid en gång med mitt ex för 6 år sedan men fick tidigt missfall..

    Hur gamla är ni? ??


    Jaa egentligen är det väl så att vi skulle kunna köra nu men jag är också sugen på lite karriär innan så vi får se :) vill eventuellt flytta till en annan stad också så det är en del att tänka på. Men vi har sagt att vi börjar försöka framåt sommaren/vintern och att vi lever på som vanligt under tiden, inkl flyttplaner osv!

    Åh, vad tråkigt :( beklagar missfallet!

    Vi fyller 25 i år :) nidå?
  • Ccavell

    Hej tjejer!

    Jag är snart 26 och min sambo är 30. Vi har precis börjat då jag tog ut min spiral i oktober-18, så vi är inne på tredje försöket nu.

    Har tidigare alltid sagt att min biologiska klocka snarare tickar för att skaffa hund, men nu senaste halvåret så börjar jag nästan gråta varje gång jag ser en bebis.

  • Annaalexandra95

    Jag hoppar in här!

    Jag är 23 och min sambo 25. Vi bestämde oss för att börja försöka i november 2017 men då jag har extremt oregelbunden cykel med ofta utebliven äl så här vi lyckats pricka i äl 3 gånger under den här perioden. Fick ett väldigt tidigt missfall i maj, fick positiva gravtest i 3 dagar men som blev svagare och svagare och sen kom mensen.

    Idag har jag ringt gyn för kolla upp vad som är fel. Jag misstänker pco-s..

  • JosieP
    viljaa skrev 2019-01-09 18:35:32 följande:

    Jaa egentligen är det väl så att vi skulle kunna köra nu men jag är också sugen på lite karriär innan så vi får se :) vill eventuellt flytta till en annan stad också så det är en del att tänka på. Men vi har sagt att vi börjar försöka framåt sommaren/vintern och att vi lever på som vanligt under tiden, inkl flyttplaner osv!

    Åh, vad tråkigt :( beklagar missfallet!

    Vi fyller 25 i år :) nidå?


    Okej men det låter bra :) jag fyller 28 och min sambo 27 i år så man börjar närma sig 30 nu..
Svar på tråden Vi som vill plussa 2019