• Knasenpasen

    Bodelning sambo

    Hej,

    Jag har en fråga om bodelning och sambolagen. Jag köpte ett hus när jag var sambo med mitt ex. Jag betalade allt och stod själv på lånet eftersom han saknade inkomst, köpte också en mängd nya möbler. Försörjde honom i perioder under hela relationen. Vi renoverade delar av huset tillsammans, men jag betalade allting. Vi gick isär för snart 2 år sedan och han flyttade ut. Har sålt huset nu och funderar på rätt till bodelning. I sambolagen står det att bodelning ska begäras inom ett år från separationen. Kan han fortfarande kräva mig på pengar?

    Lånade ut rätt mycket pengar till honom efter att vi gått isär och funderar på att driva skulden till kronofogden nu eftersom han bara betalat en bråkdel av den på 2 år.

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Bodelning sambo
  • Åsa

    Sambo SKA begära ev bodelning inom ett år, därefter försvinner den rätten (inte som med gifta som kan begära det tjugo år efteråt).

    Enda chansen för exet att försöka komma runt det är om ni inte separerade "officiellt", typ bodde kvar under samma tak pga bostadsbrist, han stod kvar skriven hos dig av någon anledning etc så att han kan har stöd om han vill hävda att ni var sambor längre och inte separerat förrän under sista året.

  • Noname00

    Ska å ska, man KAN begära bodelning om man vill, det finns inget måste.
    Ni har varit tillsammans en kort tid och det finns begränsningsregler, sedan ska man ta hänsyn till kostnader för skatt försöljning m.m.
    Så det kanske inte finns så mycket för din sambo att hämta hem.

  • Åsa
    Noname00 skrev 2019-01-21 22:05:06 följande:

    Ska å ska, man KAN begära bodelning om man vill, det finns inget måste.


    Jag förtydligar, man SKA begära bodelning inom ett år OM man alls vill ha en sambodelning, sedan försvinner rätten att få det. I TS fall har alltså exet försuttit sin chans att få en sambodelning.
Svar på tråden Bodelning sambo