• Äldre 6 Jan 17:52
    774 visningar
    7 svar
    7
    774

    Förlossning & operation av Transposition i Lund

    Hej!

    Gör en chansning och skriver här. Det är en ganska ovanlig grej vi ska gå igenom om några månader men hade behövt lite tips, råd och hjälp.

    Är i vecka 26 med BF den 19/4.

    Vi har fått veta att bebis har ett hjärtfel (Transposition som det heter) och vi ska bo på patienthotellet i Lund från vecka 38-39 ungefär (har inte fått exakt datum än).

    Vi föder där och han opereras där.

    Det kan ju bli så att vi får trampa runt i Lund i några veckor om jag går över tiden och vi ska även stanna kvar efter operationen. Allt som allt kan det handla om 1 - 1 1/2 månads vistelse i Lund (bor för övrigt i Jönköping).

    Så, jag funderar lite på en del saker som jag tänker att nån här kanske kan ha svar på, eller iaf idéer om. Man kan ringa sjukhuset om man har frågor men det är lite lättare här kanske, i alla fall med alla frågor som kan dyka upp.

    Okej:

    1. Vad behöver vi packa ner för en sån här lång vistelse på patienthotell?

    Den vanliga BB-väskan räcker ju inte på långa vägar.

    2. Har någon erfarenhet av att bo på Lunds patienthotell?

    Hur ser rummen ut?

    3. Vad gör man i Lund, får man lämna sjukhusområdet?

    4. Tvätt och så, har man tillgång till tvättmaskin?

    Har någon erfarenhet av operation av Transposition?

    Hur lång är läkningen?

    Hur länge brukar man få stanna efter operationen?

    Nån som vill berätta mer hur det gått till osv.?

    Mvh

    Linnea

  • Svar på tråden Förlossning & operation av Transposition i Lund
  • Äldre 7 Jan 06:56
    #1

    Patienthotellet är helt ok, två sängar i rummet , stora fönster med täckande tjocka gardiner och litet skrivbord.

    Familje bbs psrienthotell gäller detta, kanske skillnad på vanliga hotellet ?

    I Lund finns det mesta - bio museer restauranger , naturområden, shopping. Gångavstånd till centrum, tar bara 10 minuter. Skissernas museum ligger supernärasjukhuset.

    Lycka till!!!!!

  • Äldre 11 Jan 15:48
    #2
    Marie19 skrev 2019-01-07 06:56:33 följande:

    Patienthotellet är helt ok, två sängar i rummet , stora fönster med täckande tjocka gardiner och litet skrivbord.

    Familje bbs psrienthotell gäller detta, kanske skillnad på vanliga hotellet ?

    I Lund finns det mesta - bio museer restauranger , naturområden, shopping. Gångavstånd till centrum, tar bara 10 minuter. Skissernas museum ligger supernärasjukhuset.

    Lycka till!!!!!


    Tack så mycket!

    Tror vi ska bo på vanliga patienthotellet då vi ska vara där i så pass många veckor. Får veta detta i slutet av januari.

    Gissar att det inte skiljer så extremt mycket mellan BBs hotell och det vanliga.

    Livet är lite upp och ner med ett hjärtebarn i magen så alla såna här tips är så välkomna ??
  • Äldre 11 Jan 15:49
    #3
    Marie19 skrev 2019-01-07 06:56:33 följande:

    Patienthotellet är helt ok, två sängar i rummet , stora fönster med täckande tjocka gardiner och litet skrivbord.

    Familje bbs psrienthotell gäller detta, kanske skillnad på vanliga hotellet ?

    I Lund finns det mesta - bio museer restauranger , naturområden, shopping. Gångavstånd till centrum, tar bara 10 minuter. Skissernas museum ligger supernärasjukhuset.

    Lycka till!!!!!


    Tack så mycket!

    Tror vi ska bo på vanliga patienthotellet då vi ska vara där i så pass många veckor. Får veta detta i slutet av januari.

    Gissar att det inte skiljer så extremt mycket mellan BBs hotell och det vanliga.

    Livet är lite upp och ner med ett hjärtebarn i magen så alla såna här tips är så välkomna ??
    Liinneus skrev 2019-01-11 15:48:52 följande:

    Tack så mycket!

    Tror vi ska bo på vanliga patienthotellet då vi ska vara där i så pass många veckor. Får veta detta i slutet av januari.

    Gissar att det inte skiljer så extremt mycket mellan BBs hotell och det vanliga.

    Livet är lite upp och ner med ett hjärtebarn i magen så alla såna här tips är så välkomna ??


    Skulle visst vara ett hjärta där på slutet...
  • Äldre 11 Jan 21:03
    #4

    Vi väntar också ett hjärtebarn som beräknas komma vilken dag som hellst. Från början trodde man att även vi skulle behöva förlösas i Lund pga behov av snabb korrektion. Infon vi fick från kardiologen i sth då var att man fick bo på Ronald Mc Donald hus som är ett mer hemlikt boende än patienthotellet. Och att förlossningen skulle bli en planerad igångsättning. Några närmare detaljer än så han vi inte gå in på innan de ändrade diagnosen för vår bebis något och att man inte längre tror att hjärtfelet kommer kräva omedelbar operation. För vår del blir det därför nu förlossning i Stockholm som får starta när den vill med övervak och vidare utredning på neo.

    Gissar att man får räkna med ca 2 v på vårdavdelning i Lund efter en translokalisation operation. Iaf var det känslan jag fick efter att ha googlat frågan då när man fortfarande trodde att även vår bebis hade detta fel. Men här får de som gjort denna korrigering och som har egna erfarenheter gärna fylla i.

    I vår förlossningväska har jag packat klart mer kläder till både mig, maken och bebis än när vi fick våra första barn. Har även valt att packa ner 2 bebisfiltar och en bärsjal. När jag har handlat kläder till bebis har jag efter tips valt 2-delade plagg framför bodisar, alt bodisar av omlott typ. Detta för att sladdar mm från tex hjärtövervak ska kunna komma ut lättare under plaggen. Likaså har jag inga byxor/pyjamasar med fötter då vi räknar med många pox-mätningar (syresättningsmätning) som görs runt en hand och en fot.

    Du får gärna PMa mig om du vill disskutera vidare.

  • Äldre 11 Jan 22:47
    #5

    Hej!

    Min dotter föddes den 4/6-18 med transposition. Vi visste dock inte om det innan. Eftersom jag födde i Uppsala så fick vi åka till Göteborg så kan inte svara på alla frågor men ska försöka svara på så mycket jag kan.

    Vi bodde på Ronald så kommer inte kunna svara något kring patienthotell.

    Men under efter du har fött så kommer han förmodligen få göra en första op där dom går in med kateter i naveln och öppnar upp ett hål i hjärtat så blodet kan blanda sig tills den öppna hjärtoperationen.

    Sen kommer det ta ett par dagar innan den stora operationen är.

    Ni får vara hur mycket ni vill i salen med honom. Men det finns 1 vilostund under dagen(iallafall i Göteborg). Du kan ringa dom mitt i natten om du bara undrar hur det är med honom.

    Under själva operationsdagen så kommer han tvättas två gånger samt få vara fastande.

    Jag kommer inte försköna det här.

    Det är vidrigt att lämna över till operation. Men kirurgerna är så otroligt skickliga idag. Efteråt kommer han komma upp till BIVA(barnintensiven) och kommer få ligga där i någon/några dagar.

    Läkningen tar ungefär 8 veckor. Ni får inte bära honom under armarna på 8 veckor efter op eller bada honom, duscha går bra.

    Själva såret brukar läka fort, men man fortsätter tejpa i några månader.

    Vi var i Göteborg från den 5/6 - 15/6 och sen i Uppsala i 4 dagar.

    Bara ställa hur många frågor du vill!

    Vill du att jag skickar mitt instagramnamn så kan vi prata vidare så kan du få se lite bilder och så?

  • Äldre 11 Jan 22:50
    #6

    Såg att jag skrev han. Men 18/20 som föds med transposition är pojkar .

  • Äldre 11 Jan 22:50
    #6

    Såg att jag skrev han. Men 18/20 som föds med transposition är pojkar .

  • Äldre 11 Jan 22:56
    #7

    Gud ser ju nu att det va en han, helt vimsig är jag haha!

Svar på tråden Förlossning & operation av Transposition i Lund