• sina86

    Byta förskola eller inte

    Har två barn, en 3,5 åring och en 1,5 åring. Minsta började förskolan i september 2018 och stora när han var ca 1,5. Till sommaren kommer deras förskola rivas och sen byggas upp igen. Det beräknas ta drygt 1 år. Under tiden kommer alla barn och pedagoger flytta till en tillfällig förskola. När den nya förskolan är klar kommer det att finnas totalt 4 avdelningar, finns endast två idag. Totalt ca 35 barn, det var därför vi valde den, för att den är så liten.

    3,5 åringen har tagit tid på sig. Han är en känslig kille, stor integritet, släpper inte in vem som helst osv. Året jag var hemma med lillasyster var tufft för honom. Med facit i hand skulle storebror fått vara hemma det året också. Han slutade prata på förskolan, han ville inte sa han. Ledsen/arg vid lämning/hämtning osv. När lillasyster började släppte det, han blev trygg. Han pratar massor där nu och tar för sig mer och mer trots att han är ganska avvaktande och har svårt att säga stopp till andra barn som gör nåt han inte gillar. Han trivs med pedagogerna (när det är dom ordinarie) och han utvecklas hela tiden säger dom. Lillasyster är framåt, social och accepterar lätt olika pedagoger till skillnad från storebror. Dom är väldigt olika.

    Nu är ju frågan, låta dom gå kvar, få flytta med barn och pedagoger som dom känner och är trygga med men till nytt ställe ett år för att sen flytta tillbaka till en förskola som blir som ny för dom, det kommer komma nya barn och pedagoger och gamla såklart men vi vet ju inte vilka dom kommer få när allt blir nytt och det blir fler avdelningar. 3,5 åringen kommer då att ha fyllt 5 och har ett år kvar sen blir det nytt igen med förskoleklass.

    Eller byta förskola. Riskera att det tar ett år igen för sonen att bygga upp en trygghet och tillit. Särskilt om dom hamnar på olika avdelningar (det kan dom förstås göra på den "nygamla" också) så tryggheten han får från lillasyster försvinner. Men isåfall blir det bara ett byte där han får gå två år innan skolan börjar.

    Blev en lång text men är så väldigt kluven. Hur hade ni tänkt?

  • Svar på tråden Byta förskola eller inte
  • As86

    Hej.

    Vill bara lägga in en tanke om att byggandet mycket väl kan komma att ta längre tid också så att din son hinner gå klart innan flytten tillbaka.

    Hade det varit mina barn och de liksom jag trivs med förskolans personal och pedagogiska grunder så skulle jag inte byta förskola. Pedagogerna kommer göra sitt yttersta för att göra det bra för barnen och då blir inte lokalflytt i sig någon stor grej tror jag. Relationer är jobbigare att bygga än vänja sig vid lokaler.

    Bara min tanke. Lycka till

  • Anonym (K)

    När min äldsta var 3 år flyttade hans förskola till tillfälliga lokaler eftersom förskolan skulle rivas och byggas upp. De hade fyra avdelningar och ska också bli fler när bygget är klart. I de tillfälliga lokalerna fick dock inte alla plats så förskolan hade intagsstopp (förutom syskon) under en period. Rivningen och bygget beräknades ta 2,5 år vilket skulle innebära att stora skulle gå sin sista termin på nya förskolan och lilla (som var nyfödd när de bytte lokaler) skulle gå lite mer än halva förskoletiden på nya förskolan. Till saken hör också att de nya lokalerna inte hade någon gård och vi valde förskolan mycket pga den stora gården de hade. Vi valde ändå att stanna eftersom sonen trivdes så otroligt bra med sina kompisar och pedagogerna är fantastiska. Nu har det gått 2,5 år och det enda som har hänt på byggplatsen är att förskolan har rivits. Det har kommit in överklagan om olika saker och de insåg att de behövde spränga bort mer berg. Så det står helt still. Vår lilla är nu 2,5 år och nu beräknas bygget vara klart om ytterligare 2,5 år så att han får gå sitt sista år på nya förskolan. Men vi räknar med att det kommer ta längre tid än så. Nu väntar vi dessutom nummer 3 som kommer få gå på samma förskola. Vi får se om hen får gå klart i nya förskolan...

    Men det viktigaste i allt det här, det har blivit sååå bra i de tillfälliga lokalerna! De utforskar närområdena och åker till olika parker och skogsområden varje förmiddag. De är ute mer än tidigare. De jobbar även mer ihop över avdelningarna som numera är tre stycken. Alla barnen känner varandra på ett annat sätt än tidigare och de är även trygga med alla pedagoger på förskolan. De har fortfarande pedagoger som är knutna till de olika avdelningarna men de äter t ex tillsammans och då roterar pedagogerna veckovis mellan barnens bord. De gör även så mycket tillsammans i tvärgrupper, både inne och ute, så barnen är med alla pedagogerna.

    När vi diskuterade om vi skulle byta förskola eller inte inför flytten var det som fick oss att bestämma oss för att vara kvar pedagogerna. De är helt fantastiska och vi var övertygade om att de, med sin kompetens, skulle lösa ev pedagogiska problem som skulle uppstå. Vår son var så trygg med dem och vi ville inte ta bort den tryggheten från honom! Och som sagt, räkna med att bygget tar längre tid än vad som sagts.

Svar på tråden Byta förskola eller inte