• Äldre 7 Jan 15:02
    913 visningar
    7 svar
    7
    913

    Enklare bli gravid igen om man (efter år av försök) till slut en gång blivit det men fått missfall?

    Vi är diagnosticerade med oförklarlig barnlöshet och har försökt få barn i 4 år. Först naturligt och sen med IVF/ICSI. Jag är 38 nu. I somras blev vi gravida för allra första gången efter 3:e återföringen (första FET) och fick se hjärtat slå vecka 8, tyvärr fick vi MA vecka 12 (fostret dött vecka 8).

    Jag undrar nu om fler varit med om liknande och sen lyckats? Vi har precis påbörjat vårt tredje hela försök (långt protokoll) och jag behöver lite hopp.
    Det tog oss 3 1/2 år att lyckas bli gravida första gången, finns det något som säger att kroppen nu "kommit igång" och att det nu kan vara lättare att bli gravid igen efter missfallet? Eller är det bara önsketänkande och myter?

    Blir väldigt tacksam för solskenshistorier från er som först inte lyckats bli gravida alls på flera år men sen efter ett missfall lyckats bli gravida relativt snabbt igen.
    Stort tack för om ni vill dela med er!

  • Svar på tråden Enklare bli gravid igen om man (efter år av försök) till slut en gång blivit det men fått missfall?
  • Äldre 8 Jan 10:02
    #2
    Trippelmamma76 skrev 2019-01-07 15:58:15 följande:

    Inte varit med om detta själv, men har hört att det ska vara lättare att bli gravid igen nära efter missfall, abort etc (pga hormoner). Har även en vän som blev gravid först efter många års försök, och sedan inom ett par år blev gravid igen (i din ålder) och därefter fick börja med preventivmedel...


    Tack för ditt svar! Ja det kan ju gå till slut och det är ju intressant att det sen gick betydligt lättare för din vän när hon väl varit gravid.

    Jo jag har också läst på många ställen att det ska vara lättare att bli gravid direkt efter ett missfall, men vet inte hur sant det är. Mitt missfall var ju 5 månader sen nu och våra naturliga försök har i alla fall inte gett något resultat.

    Däremot känns min kropp helt klart annorlunda efter missfallet, min mens är rikligare och jag har mer flytningar och livmodertappen känns "rörligare", på något vis, mer "levande". Det kanske låter knäppt men om det är någon som känner igen sig får ni väldigt gärna berätta! Det är väl detta som på något sätt får mig att tänka att något "lossnat". Det påminner mer om hur det kändes när jag var runt 25 än vad det gjort de senaste 5-10 åren.

    Inga fler som känner igen sig i min bakgrund och sen lyckats? *puffar
  • Äldre 8 Jan 11:36
    #4
    Ellencassandra skrev 2019-01-08 11:14:32 följande:

    Hej! Beklagar verkligen ditt missfall. Det är hemskt.

    Jag blev i våras gravid efter FET. Fick MA. Gjorde en ny insättning efter sommaren och är nu gravid i v20.

    Så vi har liknande historia. Försökt i 4 år, blev gravid efter tredje insättning å sen lyckades vår fjärde ivf omgång :) så visst finns det hopp! Du KAN bli gravid. Och jag hoppas verkligen du lyckas denna gång hela vägen :)


    TACK!! Får gåshud av din historia som verkligen ger mig hopp. Stort tack och stort grattis till dig!
  • Äldre 13 Jan 18:26
    #7
    InaLo skrev 2019-01-08 11:43:31 följande:

    Det tog 14 månader att bli gravid ( 38år när vi började) sedan fick jag tidigt MF blev gravid igen 1 månad senare men tidigt MF igen och sedan yttligare 2 månader gravid igen som resulterade i vår nu 5 månaders gamla flicka.

    Jag har väldigt högt fsh och lågt amh. Tror det är som du skriver att kroppen kommit i gång och fattar vad som skal göras. Lycka till.


    Tack för ditt svar! Ja det låter verkligen som om din kropp "kom igång" ju. Stort grattis till er flicka :) Gjorde ni också IVF eller var det naturligt?
    Vi har inte tagit om FSH eller AMH sedan innan vi gjorde första IVF försöket för 2 år sedan men då var dom ok, AMH hamnade i den övre referenshalvan av "satisfactory fertility" och FSH var fullt normalt och visade ingen indikation på att jag var i förklimakteriet eller liknande. Men ändå har det ju inte gått.. ännu...
Svar på tråden Enklare bli gravid igen om man (efter år av försök) till slut en gång blivit det men fått missfall?