• Anonym (Lisa)

    Detta med att dejta...Och komma vidare...

    Jag träffade en kille via nätet. Visade sig att vi av en slump är uppväxta i samma område och gått på samma gymnasium för 15 år sen. Kände inte till varandra då.

    Efter första helgen vi haft kontakt skulle vi höras av för att bestämma när vi skulle ses (hans initiativ), men gjorde det inte. Så jag skickade ett meddelande under veckan att jag lokaliserat honom i gammal skolkatalog, vilket jag nämnt tidigare att jag skulle kolla upp. Inge svar.

    Efter ett par skrev jag ett meddelande att jag gillade vår tidigare konversation och om han vill ses. Får svar några timmar senare att han gärna ses men att det varit väldigt mycket med jobbet samt att ha tyckte det var lite obehagligt att kunna spåras i skolkatalogen.

    Så vi ses några dagar senare. En fika på 2 1/2 tim. Trevligt. Visar gamla skolkataloger. Vi fortsätter skriva under veckan och jag frågar om han vill hänga med på promenad med min hund i vårt område en vecka senare. Båda har mycket på schemat. Vi fortsätter skriva under vecka väldigt intensivt. Ses på promenad och lär känna denna supertrevliga person.
    Fikaställena är påväg att stänga i vårt område så vi sticker hem till mig och fikar. Han jobbar som åklagare och vi hade pratat rätt mkt om rätt och fel samt att jag visste var han jobbade, så kändes ok att bjuda hem. Vi pratade bara hemma hos mig. Inget händer, men enormt trevligt.

    Några dagar senare frågar han om jag vill komma över på middag nästa helg. Vi fortsätter skriva intensivt under veckan. Vi ses under helgen hemma hos honom. Han visar vad han jobbar med, vi pratar om gamla relationer, vad vi letar efter, han visar bilder på sin familj etc. Allt med mycket respekt. Vi är väldigt attraherade av varandra och slutar med att vi hånglar. Dan efter åker han bort med familj och släkt på julledighet. Vi fortsätter skriva intensivt, skickar bilder och skriva puss till varandra.

    Han kommer tillbaka efter 3 dar trots att han skulle varit borta över nyår. Han blir sjuk och vi kan inte ses över helgen. Han ber om ursäkt och säger att han längtat efter att ses. Vi skriver intensivt, pratar i telefon och ses till slut på nyårsafton. Jag stannar några timmar över dan och får kommentarer om att han är tagen av mig och frågar om jag vill sova över. Vi ligger med varandra och har enorm kontakt. Sen gör jag något dumt. Precis efter berättar jag om en kille jag dejtade, delvis var tillsammans med, som jag försökt bli av med de senaste 8 mån utan framgång. Vi har varit ?kompisar? senaste månaderna och jag berättar att jag för några dar sen berättade att jag ville klippa kontakten helt för att jag dejtar någon. Försökt bli av med honom men blivit hotad att han kommer ta livet av sig, ringer ett på natten etc. Denna gång har jag blivit av med killen och blockerar honom men innan dess hotade han att mörda denna kille jag dejtar. Borde inte ha berättat det eftersom mitt ex mest pratar och var förbannad, men kände att vi kunde prata om det mesta. Får kommentaren att detta är något han måste fundera på. Han vet vem jag är, men inte vem mitt ex är. Lägg till att han är åklagare och känns som jag analyseras som ett fall.

    På kvällen över nyår är jag på en middag. Vi skriver till varandra, allt känns som vanligt och jag kommer över till honom efter nyårsfirande. Vi sover ihop och ligger med varandra. Fortfarande enorm kontakt. Dan efter hade vi bestämt att gå på bio, men slutar med promenad eftersom han börjar känna sig sjuk igen. Under promenaden pratar jag om min familj, som är en rätt komplex historia. Går sen hem.

    Får inga meddelanden, men skriver ett till honom. Dan efter får jag ett meddelande på jobbet att han börjat tvivla på oss och att det verkar vara mycket drama i mitt liv. Gillar inte hur jag pratade om min familj eller exet. Sen att vi verkade ha kommunikationssvårigheter under senaste promenaden samt att han behöver fundera. Jag blir väldigt ledsen och vi bestämmer att prata i telefon under kvällen. Frågar om jag är dumpad och han säger att han behöver fundera. Jag lägger mina kort på bordet att jag gillar honom och att han fått mig att känna något jag inte känt på flera år. Att mitt ex kan jag inte ta ansvar för, men att jag borde klippt den tidigare och att han inte kommer göra något. Min familj kan jag tyvärr inte göra så mycket åt. Han säger att vi ska höras dan efter i telefon.

    Så han hör av sig dan efter. Pratar i telefon och han ber genuint om ursäkt för det tuffa meddelandet när jag jobbade. Men säger att det här känns inte helt rätt. Samt att detta varit roligt, men att han inte känner som jag. Säger att man inte borde dra in så mkt känslor som jag gjort så fort och att han också blivit bränd tidigare. Verkar förstående, men fortsätter säga att det inte känns rätt. Inget går ihop i mitt huvud.

    Så nu står jag här. Dumpad. Ledsen. Förstår ju att det är mitt fel, men nånstans känns det ändå som om han verkligen gillade mig, vilket det kändes som, så hade han sett mellan fingrarna med mitt galna ex. Känns som det bara var ett svepskäl. Vad tror ni? Tips på hur man går vidare?

  • Svar på tråden Detta med att dejta...Och komma vidare...
  • Anonym (Kvinna 40 plus)

    Tror du öppnade dig för tidigt.

    Klart man backar ur en relation som verkar bli full av drama om man inte har fastnat helt.

    Lycka till

  • Ascendere

    Alltså han låter väldigt mycket som en typisk jurist, om man nu ska ha fördomar. Granskar, analyserar, litar inte så mycket på känslor, vill ha stabilitet och gillar inte drama etc.

    Tycker ni båda skött det hela väldigt bra och varit ärliga från början med vad ni känner och vill. Sedan kan det göra ont ändå men tycker ändå ni båda varit schyssta och ärliga.

  • Anonym (Luttrad)
    Anonym (Kvinna 40 plus) skrev 2019-01-08 07:12:27 följande:

    Tror du öppnade dig för tidigt.

    Klart man backar ur en relation som verkar bli full av drama om man inte har fastnat helt.

    Lycka till


    Kan nog stämma som ovan skrivet. Jag hade nog också dragit öronen åt mig om någon berättat om problem med ex och familjeproblem så tidigt.
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Luttrad) skrev 2019-01-08 08:30:31 följande:
    Kan nog stämma som ovan skrivet. Jag hade nog också dragit öronen åt mig om någon berättat om problem med ex och familjeproblem så tidigt.
    Ja, så är det nog. Men synd. Var så himla fint och sen bara totalstopp. Känns verkligen som åklagare glasögonen åkte på och det var mer en bedömning av mig som ett fall än baserat på vad han faktiskt kände. Går ju inte att spola tillbaka bandet. Live & learn, antar jag. Har iaf blivit av med mitt halvgalna ex de senaste 2 veckorna så fick ju ut nått av det här...
  • Anonym (Lisa)
    Ascendere skrev 2019-01-08 08:10:14 följande:

    Alltså han låter väldigt mycket som en typisk jurist, om man nu ska ha fördomar. Granskar, analyserar, litar inte så mycket på känslor, vill ha stabilitet och gillar inte drama etc.

    Tycker ni båda skött det hela väldigt bra och varit ärliga från början med vad ni känner och vill. Sedan kan det göra ont ändå men tycker ändå ni båda varit schyssta och ärliga.


    Ja.Vi sa från början att vi skulle vara ärliga. Mindre komplicerat då. Men då blev det ännu mer komplicerat när jag faktiskt var ärlig...

    Fast sen är jag väldigt irriterad när han inte ville lita på mig att mitt liv faktiskt inte har något drama. Jag blir ledsen runt jul, för det är krångel med familjen, men resten av året är strålande. Mitt ex är dramatiker, alltid varit, och jag borde inte ha lyssnat och tagit till mig av hans svammel. Men vet inte om det hade spelat någon roll om jag nämnt ovan eller inte. Kanske främst det jag vill ha svar på. Hade det liksom spelat någon roll? Hade det förändrat något?
  • Anonym (Luttrad)
    Anonym (Lisa) skrev 2019-01-08 12:37:54 följande:

    Ja.Vi sa från början att vi skulle vara ärliga. Mindre komplicerat då. Men då blev det ännu mer komplicerat när jag faktiskt var ärlig...

    Fast sen är jag väldigt irriterad när han inte ville lita på mig att mitt liv faktiskt inte har något drama. Jag blir ledsen runt jul, för det är krångel med familjen, men resten av året är strålande. Mitt ex är dramatiker, alltid varit, och jag borde inte ha lyssnat och tagit till mig av hans svammel. Men vet inte om det hade spelat någon roll om jag nämnt ovan eller inte. Kanske främst det jag vill ha svar på. Hade det liksom spelat någon roll? Hade det förändrat något?


    Nu är jag visserligen inte jurist men jag uppskattar stabilitet och ogillar drama. Dessutom har jag hög integritet och berättar inget privat i första taget. Jag söker det hos en partner och skulle backa om någon började prata om problem med ex bara sådär, eller om någon familjedramatik. Då är det inte en person som jag passar ihop med. Kanske var det så med dig och juristsnubben.
  • Anonym (Galet ex)

    Jag hade själv ett tokigt ex fast iof nästan 20år sedan, men klart det färgar ens liv och det gör att en inte riktigt vågar lita på människor rent känslomässigt. Inget som påverkar mig ngt vidare i dag, mer än att jag har svårt att släppa in nya människor. I ren frustration brukar jag skriva av mig (anonymt) och faktiskt vara riktigt jävla förbannad på hur det kändes för mig rent känslomässigt.

    Men då för ca 15 år sedan, ja då fick jag vara väldigt noga med vilka människor som kom in i mitt liv, för exet hade som mål att förgöra mig rent psykiskt. Ingen skulle vilja vara med mig. (Min upplevelse)

    Tillslut träffade jag en man som jag vågade släppa in och som stod kvar trots den tokighet som pågick runtomkring mig. Han hölls visserligen utanför all drama och det tog många år innan han ens träffade exet. Jag var noga med att låta honom få bilda sin egen bild av mig och inte börja tvivla pga någons hatbild av mig.

    Nu är detta så väldigt många år sedan och jag har hittat mig själv sedan länge, är även (vän) med exet och han stör inte mig alls längre.

    Men att bli utsatt för tokiga människor, kan verkligen vara jobbigt i många år efter. Jag tycker ändå att du gjorde rätt som berättade om ditt tokiga ex, sedan är det klart att du kunde avdramatisera situationen lite. Men främst kanske din nya partner tror att du har känslor kvar eftersom att du nämner ett ex i så tidigt skede.

    Drama är väldigt osexigt och är man inte riktigt fäst vid en person så vill man nog inte dras in i smutskastning och draman. Skulle garanterat själv legat lågt om det var ett galet ex efter mig.

  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Galet ex) skrev 2019-01-08 17:17:07 följande:

    Jag hade själv ett tokigt ex fast iof nästan 20år sedan, men klart det färgar ens liv och det gör att en inte riktigt vågar lita på människor rent känslomässigt. Inget som påverkar mig ngt vidare i dag, mer än att jag har svårt att släppa in nya människor. I ren frustration brukar jag skriva av mig (anonymt) och faktiskt vara riktigt jävla förbannad på hur det kändes för mig rent känslomässigt.

    Men då för ca 15 år sedan, ja då fick jag vara väldigt noga med vilka människor som kom in i mitt liv, för exet hade som mål att förgöra mig rent psykiskt. Ingen skulle vilja vara med mig. (Min upplevelse)

    Tillslut träffade jag en man som jag vågade släppa in och som stod kvar trots den tokighet som pågick runtomkring mig. Han hölls visserligen utanför all drama och det tog många år innan han ens träffade exet. Jag var noga med att låta honom få bilda sin egen bild av mig och inte börja tvivla pga någons hatbild av mig.

    Nu är detta så väldigt många år sedan och jag har hittat mig själv sedan länge, är även (vän) med exet och han stör inte mig alls längre.

    Men att bli utsatt för tokiga människor, kan verkligen vara jobbigt i många år efter. Jag tycker ändå att du gjorde rätt som berättade om ditt tokiga ex, sedan är det klart att du kunde avdramatisera situationen lite. Men främst kanske din nya partner tror att du har känslor kvar eftersom att du nämner ett ex i så tidigt skede.

    Drama är väldigt osexigt och är man inte riktigt fäst vid en person så vill man nog inte dras in i smutskastning och draman. Skulle garanterat själv legat lågt om det var ett galet ex efter mig.


    Tuff situation du verkar ha gått igenom för många år sen.

    Jag har inga problem att lita på folk, problemet är mer att jag är för öppen. Sen de personerna som jag tidigare varit tillsammans med (var gift i 5 år men det är inte galna exet han kom efter) har alltid funnits där som stöd. Så van med att man pratar om allt och även om det är lite galet, så pratar man om det tillsammans och stötar varandra. Inser nu att jag gick 70 steg i förtid. Ändå helt förvirrad med den här situationen. Maler i huvudet och kan inte riktigt hantera det. Jag försökte avdramatiser det och förklarade allt, men det gick inte fram. Han funderade ju på det i några dar. Känns som någon har dött. Brukar inte reagera på det här sättet utan ta det mesta rätt ytligt, men inte den här gången.
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Luttrad) skrev 2019-01-08 15:16:29 följande:
    Nu är jag visserligen inte jurist men jag uppskattar stabilitet och ogillar drama. Dessutom har jag hög integritet och berättar inget privat i första taget. Jag söker det hos en partner och skulle backa om någon började prata om problem med ex bara sådär, eller om någon familjedramatik. Då är det inte en person som jag passar ihop med. Kanske var det så med dig och juristsnubben.
    Men den här personen har redan från början märkt att jag är väldigt öppen, frågvis, glad och delar med mig av allt och inget. Min personlighet. Var mig själv från dag ett. Så han borde ju ha listat ut den rätt fort...... Problemet är snarare kanske hur jag uttryckte mig när jag pratade om detta med ex och familj. Vilket jag inte kan ta tillbaka nu och har lärt mig läxan. Men känns ändå som ett svepskäl. Hade inte spelat någon roll om jag berättat något sånt här eller inte. Hade inte detta hänt nu, så hade det hänt lite senare för att han hakat upp sig på nått annat.
  • Anonym (Luttrad)
    Anonym (Lisa) skrev 2019-01-08 23:05:40 följande:

    Men den här personen har redan från början märkt att jag är väldigt öppen, frågvis, glad och delar med mig av allt och inget. Min personlighet. Var mig själv från dag ett. Så han borde ju ha listat ut den rätt fort...... Problemet är snarare kanske hur jag uttryckte mig när jag pratade om detta med ex och familj. Vilket jag inte kan ta tillbaka nu och har lärt mig läxan. Men känns ändå som ett svepskäl. Hade inte spelat någon roll om jag berättat något sånt här eller inte. Hade inte detta hänt nu, så hade det hänt lite senare för att han hakat upp sig på nått annat.


    Det låter inte som att du gjort något fel TS. Man måste vara sig själv. Han kanske kände att era personligheter inte passade ihop helt enkelt. Tråkigt, men ändå bättre att det händer tidigt än att det händer sent så att säga.
Svar på tråden Detta med att dejta...Och komma vidare...