• Anonym (Johannes)

    Sorg trots otrohet

    Kan inte sluta känna sorg trots att mitt ex bedrog mig. Hon lurade mig något så fruktansvärt och även om jag kom på henne så nekade hon. Trots att det sen kom fram att de träffades och flyttade ihop. Kort efter vår tid. Men varför känner jag sorg? Varför är det jag som är förloraren när det är jag som glatt ska vandra vidare och vara lycklig över att det kom fram vem hon var? Det är det klassiska som hänt med bekanta också. Vän till henne som tittat bort när vi stött på varandra. Gemensamma vänner som umgås med henne, inte mig. Trots att det var "för jävligt om det var sant". Men det visade ju sig vara sant!! Vända kappan efter vinden har man ju hört...

    Vad rör sig i mitt ex huvud? Ni som bedragit. Ni som blivit bedragna. Någon solskenshistoria där det blivit bra? Där det faktiskt visat sig vara någon rättvisa? Karma liksom.

    Jag antar att jag bara mår så jävla uselt.

  • Svar på tråden Sorg trots otrohet
  • Anonym (Sofia)

    Jag känner igen mig i allt du skriver. Tyvärr har jag inte en solskenshistoria. Jag är fortfarande förloraren. Men visst har de blivit lite bättre. Eller jag mår lite bättre . Jag har accepterat att det är som det är och försöker hela tiden blicka framåt .

    Det går även i perioder. Vissa dagar saknar jag honom och oss nå fruktansvärt . Andra så hatar jag honom och henne och hoppas att karma biter dem ! Gällande vännerna, tja va ska man säga . Så här i efterhand vet jag att de ändå inte va några bra vänner. Men det känns förjävligt när han går runt och mår så himla bra, förverkligat våra drömmar fast med henne, se dem och vännerna umgås . När det ändå va han som va otrogen. Han som betedde sig som ett svin. Och här sitter jag. Själv. Framtidsdrömmarna försvann med honom. Dagarna rullar på och ser likadana ut . Jobba och sova.

    Men det verkar som att det är som alla säger. Det tar tid. Tiden läker. Önskar bara att det gick fortarare.

  • Anonym (...)

    Var glada för att ni inte är som dom. Hur orkar de se sig själva i spegeln..

  • Erik76

    Japp.
    Been there, done that. Got the t-shirt.

    Mitt ex träffade en kollega, blev kär, startade en parallell relation och lämnade mig.
    Det gjorde nåt så jävulskt ont. Under lång tid. Antagligen mer än nödvändigt, eftersom hon under en period faktiskt inte var helt säker på den andra relationen och ville ha ?dörren öppen?.
    Jag ?förlorade? gemensamma vänner.
    Och det tog många år för mig att komma över henne. Vi snackar fem år och lite till.
    Men terapi är en jävligt bra hjälp för att lära sig att ?älta rätt?. Kan varmt rekommendera det.

    Otrohet är krångligt ? på flera sätt. För oss som utsatts för det så är det ju flera delar; att bli bortvald för någon annan, att bli lurad och bli sviken.
    Och för den som utsätter den andra för otrohet finns det oftast en stor portion av ångest; dels för att man vet att man gör fel, dels för att man vet att man kommer såra den andra genom att välja bort denne.

    Så här 15 år senare så är det lugnt faktiskt. Kollegan hon träffade blev hennes man och de skaffade barn och köpte hus. Så någonstans längs vägen insåg jag att hon faktiskt gjort helt rätt val. Hon gjorde inte det på det snyggaste sättet, men det var rätt val.
    På senare år har jag faktiskt också förlåtit henne för otroheten. Jag har insett att känslor i vissa fall inte går att styra. Det snyggaste är så klart att avsluta befintlig relation innan man går in i något nytt. Men att styra över sina känslor går inte, inte om de är så starka som de är i vissa fall.

    Ta hjälp av ett proffs, håll ut. Det blir bättre.

    /E

  • Anonym (...)
    Erik76 skrev 2019-01-08 08:21:16 följande:

    Japp.
    Been there, done that. Got the t-shirt.

    Mitt ex träffade en kollega, blev kär, startade en parallell relation och lämnade mig.
    Det gjorde nåt så jävulskt ont. Under lång tid. Antagligen mer än nödvändigt, eftersom hon under en period faktiskt inte var helt säker på den andra relationen och ville ha ?dörren öppen?.
    Jag ?förlorade? gemensamma vänner.
    Och det tog många år för mig att komma över henne. Vi snackar fem år och lite till.
    Men terapi är en jävligt bra hjälp för att lära sig att ?älta rätt?. Kan varmt rekommendera det.

    Otrohet är krångligt ? på flera sätt. För oss som utsatts för det så är det ju flera delar; att bli bortvald för någon annan, att bli lurad och bli sviken.
    Och för den som utsätter den andra för otrohet finns det oftast en stor portion av ångest; dels för att man vet att man gör fel, dels för att man vet att man kommer såra den andra genom att välja bort denne.

    Så här 15 år senare så är det lugnt faktiskt. Kollegan hon träffade blev hennes man och de skaffade barn och köpte hus. Så någonstans längs vägen insåg jag att hon faktiskt gjort helt rätt val. Hon gjorde inte det på det snyggaste sättet, men det var rätt val.
    På senare år har jag faktiskt också förlåtit henne för otroheten. Jag har insett att känslor i vissa fall inte går att styra. Det snyggaste är så klart att avsluta befintlig relation innan man går in i något nytt. Men att styra över sina känslor går inte, inte om de är så starka som de är i vissa fall.

    Ta hjälp av ett proffs, håll ut. Det blir bättre.

    /E


    Menar du att ni aldrig gift er och skaffat barn och hus när du säger att hon gjort "rätt val"?
  • Anonym (bt)
    Anonym (Johannes) skrev 2019-01-07 23:04:25 följande:

    Vad rör sig i mitt ex huvud? Ni som bedragit. Ni som blivit bedragna. Någon solskenshistoria där det blivit bra? Där det faktiskt visat sig vara någon rättvisa? Karma liksom.

    Jag antar att jag bara mår så jävla uselt.


    De flesta bedragna mår precis som du så jävla uselt.

    Och nej, det finns ingen rättvisa. Den bedragne är alltid förlorare, ibland mindre, men oftast mer.
  • Anonym (bt)
    Anonym (Johannes) skrev 2019-01-07 23:04:25 följande:

    Vad rör sig i mitt ex huvud? Ni som bedragit. Ni som blivit bedragna. Någon solskenshistoria där det blivit bra? Där det faktiskt visat sig vara någon rättvisa? Karma liksom.

    Jag antar att jag bara mår så jävla uselt.


    De flesta bedragna mår precis som du så jävla uselt.

    Och nej, det finns ingen rättvisa. Den bedragne är alltid förlorare, ibland mindre, men oftast mer.
  • Anonym (Johannes)
    Anonym (Sofia) skrev 2019-01-07 23:24:08 följande:

    Jag känner igen mig i allt du skriver. Tyvärr har jag inte en solskenshistoria. Jag är fortfarande förloraren. Men visst har de blivit lite bättre. Eller jag mår lite bättre . Jag har accepterat att det är som det är och försöker hela tiden blicka framåt .

    Det går även i perioder. Vissa dagar saknar jag honom och oss nå fruktansvärt . Andra så hatar jag honom och henne och hoppas att karma biter dem ! Gällande vännerna, tja va ska man säga . Så här i efterhand vet jag att de ändå inte va några bra vänner. Men det känns förjävligt när han går runt och mår så himla bra, förverkligat våra drömmar fast med henne, se dem och vännerna umgås . När det ändå va han som va otrogen. Han som betedde sig som ett svin. Och här sitter jag. Själv. Framtidsdrömmarna försvann med honom. Dagarna rullar på och ser likadana ut . Jobba och sova.

    Men det verkar som att det är som alla säger. Det tar tid. Tiden läker. Önskar bara att det gick fortarare.


    Känner också igen mig i det du skriver. Umgås du mycket med vänner? De jag "har kvar" försöker göra så gott de kan men man känner sig som en belastning just för att de inte kan sätta sig in i ens situation. För många är det bara "släpp det och gå vidare, du vill ändå inte vara med en sån människa". Inte så lätt dock.
  • Erik76
    Anonym (...) skrev 2019-01-08 09:00:09 följande:
    Menar du att ni aldrig gift er och skaffat barn och hus när du säger att hon gjort "rätt val"?

    Hon gifte sig med sin kollega. Det var uppenbarligen rätt av henne att fortsätta den relationen eftersom den slutade så väl.

    I efterhand såg jag också de olikheter vi bar med oss, några överkomliga, andra inte.


    Hade vi fortsatt vår relation hade den ändå gått förlorad så småningom. Efter 1 år? Efter 5 år? Efter 10 år? Omöjligt att svara på.


     

  • Anonym (Johannes)
    Erik76 skrev 2019-01-08 08:21:16 följande:

    Japp.

    Been there, done that. Got the t-shirt.

    Mitt ex träffade en kollega, blev kär, startade en parallell relation och lämnade mig.

    Det gjorde nåt så jävulskt ont. Under lång tid. Antagligen mer än nödvändigt, eftersom hon under en period faktiskt inte var helt säker på den andra relationen och ville ha ?dörren öppen?.

    Jag ?förlorade? gemensamma vänner.

    Och det tog många år för mig att komma över henne. Vi snackar fem år och lite till.

    Men terapi är en jävligt bra hjälp för att lära sig att ?älta rätt?. Kan varmt rekommendera det.

    Otrohet är krångligt ? på flera sätt. För oss som utsatts för det så är det ju flera delar; att bli bortvald för någon annan, att bli lurad och bli sviken.

    Och för den som utsätter den andra för otrohet finns det oftast en stor portion av ångest; dels för att man vet att man gör fel, dels för att man vet att man kommer såra den andra genom att välja bort denne.

    Så här 15 år senare så är det lugnt faktiskt. Kollegan hon träffade blev hennes man och de skaffade barn och köpte hus. Så någonstans längs vägen insåg jag att hon faktiskt gjort helt rätt val. Hon gjorde inte det på det snyggaste sättet, men det var rätt val.

    På senare år har jag faktiskt också förlåtit henne för otroheten. Jag har insett att känslor i vissa fall inte går att styra. Det snyggaste är så klart att avsluta befintlig relation innan man går in i något nytt. Men att styra över sina känslor går inte, inte om de är så starka som de är i vissa fall.

    Ta hjälp av ett proffs, håll ut. Det blir bättre.

    /E


    Skönt att läsa din sida av det. Däremot tänker jag såhär att det inte ska gå så långt men som du skriver, avsluta först. Det känns som många ska testa först. Sen ska de se om det kan hålla så det bara är att byta utan att göra bort sig. Mitt ex köpte ny bostad med den hpn bedrog mig med direkt efter vår försäljning. Betyder det att hon har gjort rätt? Fult men rätt? Allt gick så fort så jag har svårt att köpa det. De lär väl skaffa barn då vi pratade om det. Först ville hon ha barn med mig men om hon skaffar det med honom, ska jag då tänka att hon gjort rätt? Det blir liksom ett rättfärdigande i allt och det känns så jävla uruselt. Jag vet ju vilken skit jag hade fått och vilket svin jag hade varit om det var jag som gjorde detta istället. Men känslan av att hon tryggt vandrar vidare, gräset som tydligen var grönare, beteendet och lögnerna mot mig och mot alla och sen när det kommer fram ändå lugnt kan fortsätta känns inget vidare. Man har verkligen blivit utbytt i alla dess former.
  • Anonym (Sofia)
    Anonym (Johannes) skrev 2019-01-08 09:44:58 följande:

    Känner också igen mig i det du skriver. Umgås du mycket med vänner? De jag "har kvar" försöker göra så gott de kan men man känner sig som en belastning just för att de inte kan sätta sig in i ens situation. För många är det bara "släpp det och gå vidare, du vill ändå inte vara med en sån människa". Inte så lätt dock.


    Jag umgås med några stycken som var mina vänner , inte våra gemensamma. Dem få jag umgås med som var våra gemensamma är väldigt sällan men det händer. Jag känner inte att jag är en belastning för dem men det är väl för att jag utåtsett inte visar att jag mår dåligt över det. Jag har inte sagt nått heller. Ibland kommer en kommentar "bra att de tog slut" "dem förtjänar varandra" typ. De skär i hjärtat men jag visar det inte. Har även några kollegor som medvetet jävlades och kunde fråga "när ska dem ha barn då?" "Vart köpte dem hus?" Och satt vi i firmabilen "va de här dem köpte hus?". Svarade jämt med att jag inte vet och jag bryr mig inte. Men fy så jobbigt det va. Varje gång! Men jag lägger på ett smile och försöker fatta mig kort och nu tillslut är det ingen som frågat nå mer...

    Många gånger har jag tänkt att jag ska flytta. Börja om på nytt längre ifrån. Men jag är rädd att förlora de få jag har kvar här och inte hitta nya vänner.
Svar på tråden Sorg trots otrohet