• MrXpert

    Sälja sin bil och privatleasa en bättre?

    Funderar på att sälja min bil. Det är en helt okej bil som jag kan få ca 50 000 för (2011:a och 6000mil). Men jag har ju förstått att jag kan leasa en mycket nyare och bättre bil för ca 3500 i månaden.

    Slipper oroa mig för värdeminskning, reparationer och besiktningaren. Får en bättre bil och under hela första året har jag mer pengar på banken iom jag fick 50k för min egen bil.

    Sen får jag vara mer försiktig för det kan stå mig väkdigt dyrt med extra mil och om jag mot all förmodan skulle få en skada. Kan även tillägga att jag förstår det blir dyrare. Men jag är beredd på att lägga lite extra pengar och få en bil jag trivs mycket bättre med.

    Men vad säger ni som är kunniga? Jag begriper egentligen noll så väder mig lite snabbt till FL först innan jag tar några beslut.

  • Svar på tråden Sälja sin bil och privatleasa en bättre?
  • Bananböjaren

    Leasing är som en försäkring. Du skrev ju själv att du slipper oroa dig, men det blir betydligt dyrare.

  • Kjell2

    Kolla saker  som restvärdesberäkning och hur du kan avsluta avtalet.

    Det kan bli bökigt och dyrt om du vill avsluta avtalet i förtid, t ex pga flytt, sämre ekonomi, ändrade behov.

  • Bejje

    Jag har nu privatleasat i nästan 3år och ska nu lämna tillbaka bilen och ta en ny grymmare bil i 3 år till.

    Jag valde att privatleasa för att jag var less på att mina bilar jag haft ofta fick problem på långresor som koppling som pajjade, generator som la av, startmotor pajja. Ja mycket har hänt genom åren på mina ofta ganska gamla begagnade bilar.

    Jag hade inte jättemycket pengar sparat och ville ändå ha en ny bil, så det blev privatleasing. Har nu betalar 1995 kr per månad i 3år för en liten bil.

    Nu väljer jag istället en prestanda modell, kombi och nästintill fullt utrustad, men får då betala över 4000kr per månad.

    p.g.a arv så hade jag kunnat köpa 2-3st bilar kontant om jag velat, men jag väljer ändå att privatleasa och använda pengarna till något annat som att köpa hus t.ex.

  • Funderar81

    Har privatleasat i 2 år. Funkar skitbra. Haft kortare avtal och då en gnutta dyrare per månad, men ändå inte dyrare än att ha egen bil. Räknade fram att jag lägger ut lika mkt som jag skulle gjort med egen plus att jag slipper böket med att sälja och värdeminskning etc.

  • Bejje
    Funderar81 skrev 2019-01-13 00:16:55 följande:

    Har privatleasat i 2 år. Funkar skitbra. Haft kortare avtal och då en gnutta dyrare per månad, men ändå inte dyrare än att ha egen bil. Räknade fram att jag lägger ut lika mkt som jag skulle gjort med egen plus att jag slipper böket med att sälja och värdeminskning etc.


    Själv har jag kört på 3år för att få ner kostnaden + att jag inte behöver byta bil oftare än så. På vilken tid har du leasat, vilken typ av bil och till vilken kostnad per månad?

    Själv tog jag ut en småbil, en Peugeot 208 i början av 2016 och fick då betala 1995kr per månad inkluderat vinterdäck som annars inte är standard.

    1 år senare erbjöds samma sak för 1599kr per månad.

    Nu byter jag dock till en mycket kraftfullare och större bil. Nästan full utrustad. En Peugeot 308 SW GT med 225 HK, men då får jag också betala strax över 4000kr per månad på 3 år.
  • Anonym (***))
    Bejje skrev 2019-01-15 19:16:19 följande:
    Själv har jag kört på 3år för att få ner kostnaden + att jag inte behöver byta bil oftare än så. På vilken tid har du leasat, vilken typ av bil och till vilken kostnad per månad?

    Själv tog jag ut en småbil, en Peugeot 208 i början av 2016 och fick då betala 1995kr per månad inkluderat vinterdäck som annars inte är standard.

    1 år senare erbjöds samma sak för 1599kr per månad.

    Nu byter jag dock till en mycket kraftfullare och större bil. Nästan full utrustad. En Peugeot 308 SW GT med 225 HK, men då får jag också betala strax över 4000kr per månad på 3 år.
    Samma bil som vi har, dvs den nya du ska byta till. Men vi köpte vår kontant.
  • Bejje
    Anonym (***)) skrev 2019-01-15 19:22:43 följande:
    Samma bil som vi har, dvs den nya du ska byta till. Men vi köpte vår kontant.
    Intressant, är du nöjd, antar att det också är Automat? Tror bara det finns Automat på just den bilen... Verkade riktigt trevlig när jag provkörde den i alla fall, men jag måste vänta tills nästa månad innan den anländer.

    När hämtade du ut din?
  • Anonym (***))
    Bejje skrev 2019-01-15 19:42:45 följande:
    Intressant, är du nöjd, antar att det också är Automat? Tror bara det finns Automat på just den bilen... Verkade riktigt trevlig när jag provkörde den i alla fall, men jag måste vänta tills nästa månad innan den anländer.

    När hämtade du ut din?
    Nej, manuell. Det var min man som valde den, men det är jag som kör den. 2 år har vi haft den. 
  • Bejje
    Anonym (***)) skrev 2019-01-15 21:00:08 följande:
    Nej, manuell. Det var min man som valde den, men det är jag som kör den. 2 år har vi haft den. 
    OK, men då kan det väl inte vara Peugeot 308 SW GT 225HP? Så vitt jag vet görs den bara i Automat.

    Kan det vara en enklare modell, kanske inte GT?
Svar på tråden Sälja sin bil och privatleasa en bättre?