• mommadearest

    Era bästa tips på bra och enkla pannkakor??

    Jag vill ha era bästa tips på hur ni får era pannkakor att bli så bra som möjligt!

    Vilket sifferläge har ni på spisen, vad har ni för recept, hur länge steker ni på var sida, ja vad som helst! :) 

  • Svar på tråden Era bästa tips på bra och enkla pannkakor??
  • MeandHim

    Mitt absolut bästa tips är stekpannan!

    Jamie olivers pannkakaspanna är GRYM!

    Flytande milda i pannan före smeten gör frasiga kanter :)

  • nnnnnnnn

    Riktigt smör i riklig mängd, i stekpannan som givetvis ska vara en äkta gjutjärnspanna.
    Tycker att pannkaka blir bra oavsett hur man gör, bara man passar den väl. Ganska hög värme tex 4 av 6 eller motsvarande, mäter inte tiden utan vänder när ovansidan torkat (ingen flytande smet) och sedan får man titta lite om andra sidan är klar.

    Vanliga pannkaksreceptet här:
    Blanda 3 dl vetemjöl med 0,5 tsk salt, rör ner 3-3,5 dl mjölk helst standardmjölk och vispa rejält, använd gärna elvisp! När det börjar bli rejält segt späder man med mer mjölk tills man fått i 6 dl totalt. Vispa ner 3-4 ägg. Låt stå, helst ett par timmar om man har tid tex gör smeten på morgonen eller dagen före. Innan stekning - vispa igen, så det inte ligger ett tjockare lager på botten.

    Har hört att det blir frasigare om man gör på ovispad vispgrädde och vishyvatten istället för mjölk, men ej provat.

    Vi kör oftast med havremjölk och mjölkfritt margarin, blir helt ok och om man vill göra äggfritt så tar man ca 0,5 msk bakpulver i smeten istället för äggen.

    När vi vill ha förrätt eller roliga tapastillbehör så gör vi ärtplättar eller majsplättar, recept finns på ica:

    www.ica.se/recept/art-och-basilikaplattar-med-mozzarella-720566/
    www.ica.se/recept/majsplattar-med-fetaostrora-720349/

  • sysop

    Gjutjärnspanna eller stekbord om man har tillgång till det

    En blandning av smör och olja (smör för smaken och oljan för att det går att grädda vid en högre temperatur)

    Frasigare pannkakor får man om man byter ut en del av mjölken mot vatten.

    För att få jämn smet utan klumpar av mjöl blanda först ihop smeten med lite vätska när den blivit homogen så späd med lite vätska i taget under vispning.

    Låt smeten stå kallt i kylen ett antal timmar innan det är dax att grädda pannkakorna.

    Grädda på en hög temperatur, grädda lite längre på den första sidan vänd sedan och grädda andra sidan en kort stund.

  • klyban

    4ägg, 3mjöl, 7mjölk, 0,5dl rapsolja och salt(sen kan man köra kanel och vanlig om man önskar också).
    Vispa äggen en stund, mjöl,oljan och lite mjölk, vispa en stund tills klumpar borta.
    Vila i minst 10min, blanda i resten och se till klumpar är borta om sådana bildas.

    Värme kör jag hög, mesta dels femman av sex på vredet.


    Men en riktlinje är att ytan ska ha stelnat och färgen vacker på andra sidan, och anpassa värmen efter detta.
    Jag steker enbart i gjutjärn, så vet inte riktigt hur denna smeten beter sig i teflon.


    hur många meter var det?
Svar på tråden Era bästa tips på bra och enkla pannkakor??