• Anonym (Otroh­et, sämsta julen ever.)
    Äldre 8 Jan 20:51
    2221 visningar
    33 svar
    33
    2221

    Otrohet, förlåta eller inte.

    Hej,

    Jag vet inte ut eller in just nu. Kom på min fru vara otrogen under julhelgen. Eller vard är otroheten. Är sms och puss tillräckligt för att ge upp ett förhållande. Hur som helst som kom jag på henne med sin mobil och hon erkände. Sen gjorde väl jag fel men kollade hennes sms ett par dagar senare och såg att det fortsatte. Konfronterade och hon flyttade till soffan. Vi pratade vidare och hon nekade att de hade kontakt. Jag gjord väl fel igen men läste hennes email och det visade sig att hade bytt kanal till email istället. Dock väldigt dåliga på att ta bort sina spår och hitta en massa Mail där de visst haft kontakt trots att hon neckade detta. Jag messade mannes fru för att sätta bägge i skiten. Han backade och dumpade min fru och vill satsa på sitt förhållande men hur skall jag gå vidare... älskar henne ????

  • Svar på tråden Otrohet, förlåta eller inte.
  • Anonym (...)
    Äldre 8 Jan 21:16
    #1
    +1

    Så du kom på henne med mobilen 2 gånger och e-post en gång. Det är i min värld 2 gånger för mycket för att förlåta en tredje gång.

    Men du kanske vill köra öppet förhållande, i sådana fall är det väl bara att köra vidare.

  • Anonym (anony­m)
    Äldre 8 Jan 21:45
    #2
    +1

    Du måste ju ta reda på vad som hänt - några sms och mejl i sig är väl inte tillräckligt för att bryta upp ett äktenskap, det viktiga är vad som ligger bakom. Finns det mer - har de träffats - hur seriöst var det? Självklart måste din fru vara med på noterna och ärligt berätta detta, och så måste du ta reda varför hon gjorde så - var det bara en egotripp, förälskelse, eller vantrivs hon i äktenskapet? Det är naturligtvis hennes fel och ansvar men jag tror ofta det kan också vara ett tecken på att något inte stämmer mellan er som ni måste reda ut.
    Det viktigaste i det hela är om hon är beredd att erkänna allt som hänt och verkligen ångrar det. I så fall finns det nog gott hopp att ni kan komma över det. Bra att du har kontakt med den andra mannens fru, jag skulle i din situation prata med henne också för att få klarhet i vad hon vet. Lycka till!

  • Anonym (okej)
    Äldre 8 Jan 21:57
    #3
    Anonym (anonym) skrev 2019-01-08 21:45:54 följande:

    Du måste ju ta reda på vad som hänt - några sms och mejl i sig är väl inte tillräckligt för att bryta upp ett äktenskap, det viktiga är vad som ligger bakom. Finns det mer - har de träffats - hur seriöst var det? Självklart måste din fru vara med på noterna och ärligt berätta detta, och så måste du ta reda varför hon gjorde så - var det bara en egotripp, förälskelse, eller vantrivs hon i äktenskapet? Det är naturligtvis hennes fel och ansvar men jag tror ofta det kan också vara ett tecken på att något inte stämmer mellan er som ni måste reda ut.
    Det viktigaste i det hela är om hon är beredd att erkänna allt som hänt och verkligen ångrar det. I så fall finns det nog gott hopp att ni kan komma över det. Bra att du har kontakt med den andra mannens fru, jag skulle i din situation prata med henne också för att få klarhet i vad hon vet. Lycka till!


    Instämmer helt. Jag tycker inte att man måste avsluta ett förhållande på grund av otrohet - att det kan förlåtas. Tänker att ni borde prata på allvar om vad som saknas er/din fru. Hur vill ni bägge leva tillsammans. Är monogami något som ni bägge fortfarande tror på och vill? Om inte - kan ni hitta alternativ som passar er båda? För om din fru har intresset riktat mot en annan man är hon nog inne i ngn form av process som rör ert förhållande likaså. Det knepiga är när den ena vill ha exklusiv rätt till sin partners kropp och sexualitet men den andra vill vara öppen.
  • Anonym (anony­m)
    Äldre 9 Jan 11:04
    #4
    +1
    Anonym (okej) skrev 2019-01-08 21:57:08 följande:

    Instämmer helt. Jag tycker inte att man måste avsluta ett förhållande på grund av otrohet - att det kan förlåtas. Tänker att ni borde prata på allvar om vad som saknas er/din fru. Hur vill ni bägge leva tillsammans. Är monogami något som ni bägge fortfarande tror på och vill? Om inte - kan ni hitta alternativ som passar er båda? För om din fru har intresset riktat mot en annan man är hon nog inne i ngn form av process som rör ert förhållande likaså. Det knepiga är när den ena vill ha exklusiv rätt till sin partners kropp och sexualitet men den andra vill vara öppen.


    Jag tror nog att för de flesta inklusive TS är lösningen på otrohet inte ett öppet förhållande utan att den otrogna partnern erkänner allt utan förbehåll och genuint ångrar sig. Det betyder inte nödvändigtvis att dennes känslor för den andra mannen (eller kvinnan) försvinner på en gång utan att man fattar ett beslut att avveckla dessa känslor vilket kan ta tid men går om man verkligen vill och fortfarande har en grundkärlek till sin partner. Och framförallt att man är ärlig och uppriktig - lögnerna är ofta värre än själva otroheten i sig.

    Sedan finns det ju en variant att man låter sin partner leva ut sin affär för att få det ur världen så att säga - se THE secret lives of dentists för en bra film på temat. Det kan nog funka ibland men är ett högt spel som kräver en oerhörd generositet och styrka av den som är bedragen och leder nog oftast till bitterhet. Jag tror inte att det är rätt väg att gå för TS.
  • Anonym (anony­m)
    Äldre 9 Jan 11:04
    #5
    Anonym (okej) skrev 2019-01-08 21:57:08 följande:

    Instämmer helt. Jag tycker inte att man måste avsluta ett förhållande på grund av otrohet - att det kan förlåtas. Tänker att ni borde prata på allvar om vad som saknas er/din fru. Hur vill ni bägge leva tillsammans. Är monogami något som ni bägge fortfarande tror på och vill? Om inte - kan ni hitta alternativ som passar er båda? För om din fru har intresset riktat mot en annan man är hon nog inne i ngn form av process som rör ert förhållande likaså. Det knepiga är när den ena vill ha exklusiv rätt till sin partners kropp och sexualitet men den andra vill vara öppen.


    Jag tror nog att för de flesta inklusive TS är lösningen på otrohet inte ett öppet förhållande utan att den otrogna partnern erkänner allt utan förbehåll och genuint ångrar sig. Det betyder inte nödvändigtvis att dennes känslor för den andra mannen (eller kvinnan) försvinner på en gång utan att man fattar ett beslut att avveckla dessa känslor vilket kan ta tid men går om man verkligen vill och fortfarande har en grundkärlek till sin partner. Och framförallt att man är ärlig och uppriktig - lögnerna är ofta värre än själva otroheten i sig.

    Sedan finns det ju en variant att man låter sin partner leva ut sin affär för att få det ur världen så att säga - se THE secret lives of dentists för en bra film på temat. Det kan nog funka ibland men är ett högt spel som kräver en oerhörd generositet och styrka av den som är bedragen och leder nog oftast till bitterhet. Jag tror inte att det är rätt väg att gå för TS.
  • Anonym (naiv)
    Äldre 9 Jan 11:11
    #6
    Anonym (okej) skrev 2019-01-08 21:57:08 följande:
    Instämmer helt. Jag tycker inte att man måste avsluta ett förhållande på grund av otrohet - att det kan förlåtas. Tänker att ni borde prata på allvar om vad som saknas er/din fru. Hur vill ni bägge leva tillsammans. Är monogami något som ni bägge fortfarande tror på och vill? Om inte - kan ni hitta alternativ som passar er båda? För om din fru har intresset riktat mot en annan man är hon nog inne i ngn form av process som rör ert förhållande likaså. Det knepiga är när den ena vill ha exklusiv rätt till sin partners kropp och sexualitet men den andra vill vara öppen.
    Jag tycker du missar poängen totalt, problemet med en otrohet handlar INTE om sexet. Så det har inte ett skit att göra med om den ene är polly mono eller utomjordling. Det VERKLIGA problemet med en otrohet är lögnerna och missbruket av förtroendet. 

    Så faktiskt, börjar man ljuga och gå bakom ryggen på varandra så ÄR förhållandet dött för man har då effektivt slagit sönder den absolut viktigaste stöttepelaren i ALLA slags förhållanden mellan människor, förtroende och tillit. För vem vill leva med en lögnare? Vem vill ens umgås med en människa som man inte kan lita på? Inte ens i polly förhållanden är det ok att ljuga för varandra.

    Det går däremot att bygga ett NYTT förhållande, men det är något jag personligen inte skulle rekommendera eftersom det är extremt svårt och blir sällan helt bra. Visst man kan säkert förlåta men glömmer gör man aldrig och otroheten kommer alltid ligga kvar och förpesta förhållande i många många år framåt och blir sällan helt bra.

    Kort sagt det kostar mer än det smakar och ingen partner i världen är värd det. De allra flesta som gör det, gör det pga av att de inte vill mista halva tiden med sina barn. Det är egentligen den enda anledningen då det är ens värt att överväga att fortsätta tillsammans efter en otrohet. Det är att avvägande mellan att leva i ett trasigt förhållande och mista eller behålla tid med sina barn. 
  • Anonym (Förlå­ta?)
    Äldre 9 Jan 11:11
    #7

    Vad menar du med "förlåta"? Är det så enkelt att förlåta otrohet? Jag blev bedragen av min fru, vi kämpade vidare och är fortfarande gifta (och har det hyfsat). Men förlåtit har jag inte, jag kommer nog aldrig komma över det.

  • Anonym (okej)
    Äldre 9 Jan 11:16
    #8
    Anonym (anonym) skrev 2019-01-09 11:04:33 följande:
    Jag tror nog att för de flesta inklusive TS är lösningen på otrohet inte ett öppet förhållande utan att den otrogna partnern erkänner allt utan förbehåll och genuint ångrar sig. Det betyder inte nödvändigtvis att dennes känslor för den andra mannen (eller kvinnan) försvinner på en gång utan att man fattar ett beslut att avveckla dessa känslor vilket kan ta tid men går om man verkligen vill och fortfarande har en grundkärlek till sin partner. Och framförallt att man är ärlig och uppriktig - lögnerna är ofta värre än själva otroheten i sig.

    Sedan finns det ju en variant att man låter sin partner leva ut sin affär för att få det ur världen så att säga - se THE secret lives of dentists för en bra film på temat. Det kan nog funka ibland men är ett högt spel som kräver en oerhörd generositet och styrka av den som är bedragen och leder nog oftast till bitterhet. Jag tror inte att det är rätt väg att gå för TS.
    Jag tänker att otrohet kan vara en katalysator att öppna upp för en diskussion. Lever själv i ett mycket långt och troget äktenskap men inser att en överenskommelse man bestämde när man var 20 kanske inte är densamma som man skulle göra i 50-årsåldern. Livet händer och man är inte längre samma person. Jag menar inte att ett öppet förhållande är ett universalmedel vid otrohet men onekligen saknar den parten som är otrogen något. Om allt var frid och fröjd i den monogama relationen så är man förmodligen inte intresserad av andra. Men om man är intresserad av andra kanske inte monogami är ens melodi, längre. Och då infinner sig det allra svåraste - kan man hitta ett sätt att leva ihop som fungerar för bägge?
  • Anonym (anony­m)
    Äldre 9 Jan 11:32
    #9
    Anonym (naiv) skrev 2019-01-09 11:11:19 följande:

    Jag tycker du missar poängen totalt, problemet med en otrohet handlar INTE om sexet. Så det har inte ett skit att göra med om den ene är polly mono eller utomjordling. Det VERKLIGA problemet med en otrohet är lögnerna och missbruket av förtroendet. 

    Så faktiskt, börjar man ljuga och gå bakom ryggen på varandra så ÄR förhållandet dött för man har då effektivt slagit sönder den absolut viktigaste stöttepelaren i ALLA slags förhållanden mellan människor, förtroende och tillit. För vem vill leva med en lögnare? Vem vill ens umgås med en människa som man inte kan lita på? Inte ens i polly förhållanden är det ok att ljuga för varandra.

    Det går däremot att bygga ett NYTT förhållande, men det är något jag personligen inte skulle rekommendera eftersom det är extremt svårt och blir sällan helt bra. Visst man kan säkert förlåta men glömmer gör man aldrig och otroheten kommer alltid ligga kvar och förpesta förhållande i många många år framåt och blir sällan helt bra.

    Kort sagt det kostar mer än det smakar och ingen partner i världen är värd det. De allra flesta som gör det, gör det pga av att de inte vill mista halva tiden med sina barn. Det är egentligen den enda anledningen då det är ens värt att överväga att fortsätta tillsammans efter en otrohet. Det är att avvägande mellan att leva i ett trasigt förhållande och mista eller behålla tid med sina barn. 


    Det beror väl en hel del på omfattningen av otroheten. Om det bara rör sig om en kort smsflört så är ju i och för sig förtroendet och tilliten skadade men det är väl rätt drastiskt att skilja sig för något så litet. Allt hänger ju på omständigheterna. Sedan tror jag tyvärr att den sortens otrohet om man nu kan kalla det så är extremt vanligt förekommande säkert i minst vart fjärde äktenskap.
  • Anonym (okej)
    Äldre 9 Jan 11:36
    #10
    Anonym (naiv) skrev 2019-01-09 11:11:19 följande:
    Jag tycker du missar poängen totalt, problemet med en otrohet handlar INTE om sexet. Så det har inte ett skit att göra med om den ene är polly mono eller utomjordling. Det VERKLIGA problemet med en otrohet är lögnerna och missbruket av förtroendet. 

    Så faktiskt, börjar man ljuga och gå bakom ryggen på varandra så ÄR förhållandet dött för man har då effektivt slagit sönder den absolut viktigaste stöttepelaren i ALLA slags förhållanden mellan människor, förtroende och tillit. För vem vill leva med en lögnare? Vem vill ens umgås med en människa som man inte kan lita på? Inte ens i polly förhållanden är det ok att ljuga för varandra.

    Det går däremot att bygga ett NYTT förhållande, men det är något jag personligen inte skulle rekommendera eftersom det är extremt svårt och blir sällan helt bra. Visst man kan säkert förlåta men glömmer gör man aldrig och otroheten kommer alltid ligga kvar och förpesta förhållande i många många år framåt och blir sällan helt bra.

    Kort sagt det kostar mer än det smakar och ingen partner i världen är värd det. De allra flesta som gör det, gör det pga av att de inte vill mista halva tiden med sina barn. Det är egentligen den enda anledningen då det är ens värt att överväga att fortsätta tillsammans efter en otrohet. Det är att avvägande mellan att leva i ett trasigt förhållande och mista eller behålla tid med sina barn. 
    Jag håller med dig om att lögner och bedrägeri är förfärligt, vare sig om det handlar om sex eller annat. Det jag funderar på är samhällsnormen att en person ska täcka alla ens behov och omfattas av en exklusivitet där allt annat är otrohet mot den personen. Ett missbruk av förtroende. Men att det i många fall är en överenskommelse som är mer eller mindre outtalad för att man är gift och till giftermålet kom denna bit som en del av det normativa paketet. Jag lever själv på detta sätt men har nu i mogen ålder börjat inse att livet inte är så svartvitt för mig - att jag behöver rannsaka mig själv och mina val ibland.

    Här på FL verkar en stor majoritet vara överens om att en otrogen person är ett svin som ska sparkas ut, äktenskapet är över - punkt slut. Det går inte att hitta en annan väg. Inte heller fundera över varför det har gått snett och ordet förlåtelse provocerar. 
Svar på tråden Otrohet, förlåta eller inte.