• Bejje

    Parkera på familjeparkering utan familj

    Detta är ett hett ämne som upprör många från olika sidor. Jag ska ge min syn på det.

    2014 hade jag en begagnad bil som var 9 år gammal. Jag parkerade den på Ica maxi i deras smala parkeringsfickor och och ut för att se att min lack var förstörd för att någon idiot smällt upp dörren i min sida. Jag hade ingen aning om vem det kunde vara så jag kunde inte göra något åt det.

    2016 köpte jag en helt ny bil. 2 månader senare när jag parkerade på Ica Maxi så hände samma sak igen. Förstörd lack, men denna gång på men 2 månader gammal bil. Självklart blir man förbannad. Jag fick lackera om sidan på bilen och ett år senare, 2017 hände samma jävla sak igen. Omlackering av bilen igen. Trots försäkring så kostar sånt här pengar och tid.

    Sedan dess har jag börjat ställa mig på familjeparkeringarna. Varför? Jo för detta kan inte hända på en familjeparkering för att det är så god marginal till nästa bil att man kan smälla upp dörrarna fullt ut utan att nudda nästa bil.

    Detta är det folk som blir upprörda som fan över för att jag och andra som gör det inte har familj med oss och hotar med att repa bilar om de ser något sådant. Låt mig ta det igen. De är villiga att bli kriminella och bryta mot lagen för att folk som inte har familj med sig ställer sig på familjeparkering, något som det inte finns någon lag mot och är alltså fullt tillåtet. Jag som gör det bryter inte mot någon lag, men den som repar en bil p.g.a. det är kriminell och bryter mot lagen.

    Jag kan för mitt liv inte förstå det. Jag har fått min bil förstörd 3 ggr på kort tid av idioter som inte kan hantera att öppna en dörr försiktigt och tar färför till den enda åtgärd jag kan komma på för att försvara mig, d.v.s  att ställa mig i en parkeringruta som är bred nog att inte kunna  orsaka dessa skador och då kommer idioter och säger att de ska förstöra min bil??? Man blir ju helt paff.

    Om du håller med mig, BRA! Om du inte gör det, säg vad jag borde göra för att undvika detta istället för att parkera i familjeparkeringar? Och snälla, tala om varför du tycker att det ä vettigt att vara kriminell och repa andras bilar för att någon parkerar på ett sätt som Du inte gillar?

  • Svar på tråden Parkera på familjeparkering utan familj
  • Griseknoen35

    Gör som alla andra som är rädd om bilen och ställ den längst bort på parkeringen där knappt någon annan vill stå. Där får man sällan bilen förstörd. 

  • Bejje
    Griseknoen35 skrev 2019-01-08 21:00:40 följande:

    Gör som alla andra som är rädd om bilen och ställ den längst bort på parkeringen där knappt någon annan vill stå. Där får man sällan bilen förstörd. 


    Jag jag brukar göra det när det finns plats på ett "favorit ställe" där detta sällan inträffar, men tyvärr behöver jag oftast handla när alla andra handlar så parkeringen brukar vara knökfull, så då blir det antingen att riskera bilen till "dörruppsmällare" eller arga förvirrade personer som tycker jag parkerar fel på familjeparkeringen (ja om det nu är ledigt där. Det är ofta det inte är det och jag får chansa bland "dörruppsmällarna")
  • Anonym (Nädu)

    Nä du bryter inte mot någon lag. Men familjeparkering finns av en anledning. Jag tycker faktiskt att mina och andras barns liv är viktigare än din lack. Så, så länge idioter utan barn ställer sig där kommer jag fortsätta bli upprörd.

  • Anonym (Längre bort)

    Parkera längre ifrån ingången och låt familjeparkeringarna vara till just familjerna med yngre barn. Oftast är vagnarna nära och man kan lassa över små barn direkt i shoppingvagnen istället för att de ska springa omkring. (Barn är ju lite såna, de hör vad man säger men bryr sig föga.)

    Det är bara på dagar innan storhelger som parkeringen brukar vara full så längst bort är det normalt helt fritt från uppslagna dörrar och andra irriterande saker.

    En gång har det hänt mig att vinden slet tag i min bildörr och smällde upp ett rejält jack i bilen bredvid. Det var ingen kriminell handling. Jag stannade snällt kvar vid min bil, ringde försäkringsbolaget, inväntade ägaren och betalade självrisken med faktura. Ingen blev arg eller fick någon hjärtinfarkt eller nåt annat hemskt. Det var en olycka, inget jag gjorde av elakhet. Ägaren blev väl inte överlycklig men han skakade hand med mig och det blev ju bra till slut.

    Själv har jag blivit drabbad tre gånger. Två rejäla dörruppslag och en gång backade en kvinna på min bil med en släpvagn. Hon smet dessutom snabbt från platsen och vittnena hann inte ta regnummer. Surt för mig som fick betala självrisken själv.

  • sysop
    Griseknoen35 skrev 2019-01-08 21:00:40 följande:

    Gör som alla andra som är rädd om bilen och ställ den längst bort på parkeringen där knappt någon annan vill stå. Där får man sällan bilen förstörd. 


    Så gör även jag när jag inte har barn med mig,

    När det gäller familjeparkeringen så är inte bara bredden det handlar om utan även säkerheten och man kan hoppas på att de som kör förbi dessa platser tänker på att det är en större chans att det finns barn där än på andra delar av parkeringen.
  • Bejje
    Anonym (Längre bort) skrev 2019-01-08 21:31:24 följande:

    Parkera längre ifrån ingången och låt familjeparkeringarna vara till just familjerna med yngre barn. Oftast är vagnarna nära och man kan lassa över små barn direkt i shoppingvagnen istället för att de ska springa omkring. (Barn är ju lite såna, de hör vad man säger men bryr sig föga.)

    Det är bara på dagar innan storhelger som parkeringen brukar vara full så längst bort är det normalt helt fritt från uppslagna dörrar och andra irriterande saker.

    En gång har det hänt mig att vinden slet tag i min bildörr och smällde upp ett rejält jack i bilen bredvid. Det var ingen kriminell handling. Jag stannade snällt kvar vid min bil, ringde försäkringsbolaget, inväntade ägaren och betalade självrisken med faktura. Ingen blev arg eller fick någon hjärtinfarkt eller nåt annat hemskt. Det var en olycka, inget jag gjorde av elakhet. Ägaren blev väl inte överlycklig men han skakade hand med mig och det blev ju bra till slut.

    Själv har jag blivit drabbad tre gånger. Två rejäla dörruppslag och en gång backade en kvinna på min bil med en släpvagn. Hon smet dessutom snabbt från platsen och vittnena hann inte ta regnummer. Surt för mig som fick betala självrisken själv.


    Om vinden slet upp din dörr och du stannade kvar för att lösa det, då har du gjort helt rätt. Jag applåderar dig. Jag skulle inte bli arg på dig om det var just du som orsakade min skada. Alla kan råka vara med om det, men det viktiga då är att man inte smiter från ansvar. 


    De tre gånger detta har hänt mig så har alla tre smitit från platsen utan lapp eller annat. Därav min ilska och därav att jag tar till sånt som att parkera på familjeparkering.

    Min önskan hade ju varit att de som ritar upp parkeringarna tar till lite större ytor, inte som familjeparkeringarna, men lite mer än de pyttepyttesmå ytor som de idag tycker är nog.

  • sysop
    Bejje skrev 2019-01-08 21:08:27 följande:
    Jag jag brukar göra det när det finns plats på ett "favorit ställe" där detta sällan inträffar, men tyvärr behöver jag oftast handla när alla andra handlar så parkeringen brukar vara knökfull, så då blir det antingen att riskera bilen till "dörruppsmällare" eller arga förvirrade personer som tycker jag parkerar fel på familjeparkeringen (ja om det nu är ledigt där. Det är ofta det inte är det och jag får chansa bland "dörruppsmällarna")
    Men varför begränsa dina möjligheter till "vanliga p-platser" och "familje p-platser" det brukar ju även finnas "handikapp p-platser" eller varför ens ställa sig i en p-ruta överhuvudtaget det finns många ställen att släppa bilen på.
  • fjanten

    Det beror på att du tycker att billack är viktigare än barns liv. De allra flesta håller inte med dig och blir arga på att du beter dig som en djävul.

  • Bejje

    Kan tillägga att jag förstår att familjeparkeringarna dels är till för säkerhet då de ligger närmare butiken, men också för att barn inte riktigt vet vad de gör och kan slänga upp dörrar. Hade det varit så att det fanns nog med familjeparkeringar åt alla med barn så är jag övertygad om att vi hade haft mycket mindre skador, men tyvärr har vi inte det och då tvingas familjer parkera i vanliga fickor och barnen smäller då upp dörren i andra bilar.

    Säger inte att det alltid är orsaken. Kan vara vind eller klanteri som orsakar det också, men det viktiga är då att folk antingen stannar kvar och löser problemet eller lämnar en lapp med nummer så att den som skadats inte behöer bli drabbad av kostnader.

  • Bejje
    sysop skrev 2019-01-08 21:44:33 följande:
    Men varför begränsa dina möjligheter till "vanliga p-platser" och "familje p-platser" det brukar ju även finnas "handikapp p-platser" eller varför ens ställa sig i en p-ruta överhuvudtaget det finns många ställen att släppa bilen på.
    För att jag följer lagar och regler. Det är inte olagligt att parkera utan familj på familjeparkering, men det är olagligt att parkera på handikapp utan tillstånd och det är också olagligt att parkera där man inte får parkera. Inte svårare än så.
Svar på tråden Parkera på familjeparkering utan familj