• Bluemoon

    Lön+Undersköterska=förväntningar?

    Hej! 
    Jag undrar vad jag kan förvänta mig i lön efter resp innan skatt vid tjänst som undersköterska? Har tidigare erfarenhet som vårdbiträde och bestämde mig för att utbilda mig till usk, ska i framtiden vidareutbilda mig tänkte jag.


    Jag är lite orolig vad gäller de tjänster där det står att tjänsten är på 75-80% då jag alltid jobbat 100% innan inom andra yrkesområden, jag är orolig för vad dessa mindre % gör med min a-kassa att de sänker min dagpenning avsevärt så man får svårt att klara sig utifall att man går arbetslös igen i framtiden. Rynkar på näsan 

    Vad får ni andra undersköterskor i lön innan resp efter skatt och hur många % jobbar ni samt yrkeserfarenhet? 

    Tacksam för all hjälp. Hjärta 


    It's a new world it's a new start It's alive with the beating of young hearts It's a new day it's a new plan
  • Svar på tråden Lön+Undersköterska=förväntningar?
  • Bluemoon
    mammatill6 skrev 2019-01-09 07:59:35 följande:

    Jag har 25700 innan skatt. Får ut runt 20, jobbar 100.


    Tack! Jobbar du på avd eller boende? De tjänster jag sett ute nu är enbart på 75%-85% så då blir det ju inte mer än 15-17 efter skatt. =/ 
    It's a new world it's a new start It's alive with the beating of young hearts It's a new day it's a new plan
  • Paraply

    Jag har 22500 + OB. Brukar då tjäna runt 24-25? och får ut cirka 19-20?. Har ett års erfarenhet som undersköterska men totalt tre år inom vården. Jobbar 100%.

    Tyvärr är det vanligt att arbetsgivare inte erbjuder heltidstjänster inom äldreomsorgen.

  • mammatill6

    [quote=79347822][quote-nick]Bluemoon skrev 2019-01-09 14:03:30 följande:[/quote-nick]Tack! Jobbar du på avd eller boende? De tjänster jag sett ute nu är enbart på 75%-85% så då blir det ju inte mer än 15-17 efter skatt. =/ [/

    Hemtjänst

  • Bluemoon
    Paraply skrev 2019-01-09 14:08:44 följande:

    Jag har 22500 + OB. Brukar då tjäna runt 24-25? och får ut cirka 19-20?. Har ett års erfarenhet som undersköterska men totalt tre år inom vården. Jobbar 100%.

    Tyvärr är det vanligt att arbetsgivare inte erbjuder heltidstjänster inom äldreomsorgen.


    Jag har också hört det, därför söker jag mig till de tjänster som erbjuder 100%.

    Jobbar du på boende, avd eller hemtjänst?
    It's a new world it's a new start It's alive with the beating of young hearts It's a new day it's a new plan
  • Dexter dot com

    Hade 27000kr i grundlön+ OB innan skatt som uska på äldreboende för 2 år sedan då jag bytte jobb. Jobbade deltid men hade alltid möjlighet att jobba extra om jag ville då det konstant fattades personal. Tog mestadels extrapass på helgerna med kval övertid vilket gav bra med pengar.

  • Paraply
    Bluemoon skrev 2019-01-10 01:25:41 följande:

    Jag har också hört det, därför söker jag mig till de tjänster som erbjuder 100%.

    Jobbar du på boende, avd eller hemtjänst?


    Jag jobbar på en vårdavdelning på ett sjukhus.
  • Bluemoon
    Dexter dot com skrev 2019-01-10 08:01:08 följande:

    Hade 27000kr i grundlön+ OB innan skatt som uska på äldreboende för 2 år sedan då jag bytte jobb. Jobbade deltid men hade alltid möjlighet att jobba extra om jag ville då det konstant fattades personal. Tog mestadels extrapass på helgerna med kval övertid vilket gav bra med pengar.


    Så du fick bara deltids tjänst och tog extrapass helger för att få en ok lön? Men hur gjorde dom då med arbetsgivarintyget som skickas in till akassan? Skrevs det 50% på det så du enbart fick 50% ersättning vid ev arbetslöshet? 
    Vad betyder "Kval övertid"? Tack! 
    It's a new world it's a new start It's alive with the beating of young hearts It's a new day it's a new plan
  • Bluemoon
    Dexter dot com skrev 2019-01-10 08:01:08 följande:

    Hade 27000kr i grundlön+ OB innan skatt som uska på äldreboende för 2 år sedan då jag bytte jobb. Jobbade deltid men hade alltid möjlighet att jobba extra om jag ville då det konstant fattades personal. Tog mestadels extrapass på helgerna med kval övertid vilket gav bra med pengar.


    Så du fick bara deltids tjänst och tog extrapass helger för att få en ok lön? Men hur gjorde dom då med arbetsgivarintyget som skickas in till akassan? Skrevs det 50% på det så du enbart fick 50% ersättning vid ev arbetslöshet? 
    Vad betyder "Kval övertid"? Tack! 
    It's a new world it's a new start It's alive with the beating of young hearts It's a new day it's a new plan
  • Tiina87
    Bluemoon skrev 2019-01-10 22:11:59 följande:

    Så du fick bara deltids tjänst och tog extrapass helger för att få en ok lön? Men hur gjorde dom då med arbetsgivarintyget som skickas in till akassan? Skrevs det 50% på det så du enbart fick 50% ersättning vid ev arbetslöshet? 

    Vad betyder "Kval övertid"? Tack! 


    Det är årslöner som a-kassan ska ha och där räknas allt extra jobb in. Samt att de brukar vilja ha antalet timmar per månad man har jobbat.

    Kval.överid är kvalificerad övertid och ger x antal % av månadslönen (eller timlönen).

    Men jobbar man deltid får man först övertidsersättning upp till heltid och därefter övertid (då enkel eller kvalificerad).
Svar på tråden Lön+Undersköterska=förväntningar?