• Anonym (Kan inte sova)

    Kan inte sova

    Är det bara jag som inte kan somna? Hatar när det blir så ????

  • Svar på tråden Kan inte sova
  • Anonym (morgon)

    Jag kan inte sova. Vaknade nyss av mobilen som sade åt mig att det är dags att gå upp och gå till jobbet. :(

  • Sharper

    Ibland har jag såna nätter. Har bestämt mig för att om jag märker att jag inte kan sova ska jag ta fram min tärningsmatta och köra lite yoga när klockan närmar sig 04 tex. Istället för att vara ligga i sängen och vända och vrida sig.

  • Anonym (hemlisen)

    Igår natt vaknade jag 3. Hade ångest. Gick till soffan efter lång tid. Somnade aldrig om. Långt senare somnade jag om och var då helt död på morgonen och på jobbet.

    När sådant händer brukar jag sova ok natten efter. Men inatt vaknade jag kl 2 med stress och ångest och somnade inte om.

    Vet inte what's eating me... Stressad över nåt.

    Men vad?

  • Anonym (hemlisen)
    Anonym (Kan inte sova) skrev 2019-01-09 04:37:02 följande:

    Är det bara jag som inte kan somna? Hatar när det blir så ????


    Dvs du är inte ensam. Hatar det oxå
  • Anonym (Absolut)

    Det är en av de vanligaste följdsjukdomarna i Sverige. Sömnen är det som först blir lidande när vi mår dåligt.

    Men kroppen är en fantastisk maskin. Den återhämtar sig själv när du sover nästa gång. Har du däremot en längre period utan sömn så kan kroppen ta stryk.

    -Man ska aldrig lägga sig i sängen o kolla på tv, platta eller mobil. Sängen är enbart för sömn. Många gör misstaget att se på tv i sängen. Största misstaget man kan göra!

    - Kan man inte somna så gå upp och ät nått litet så insulinproduktionen sätter igång. Då blir man trött.

    - Tänd inga lampor

    - Gör avslappningsövningar

    -Vädra ut sovrummet o lägg dig i en kall säng.

    - Vänd inte på dygnet. Håll dig sysselsatt på dagtid så du inte somnar i soffan på dan

    Är besvären till följd av någon händelse så kan det vara värt att reda ut det.

  • Anonym (Kan inte sova)

    Jag lyckades till sist, men det blev inte mer än 2 timmar cirka ???? men det ska förhoppningsvis bli bättre i natt ???? Jag jobbar med att renovera automatlådor till bilar, och där är lite att hålla reda på så det är ju mycket bättre när man har sovit som man ska. Vill ju inte att det blir dåligt gjort för att jag är trött ???? men det går ju riktigt bra just nu ????

  • Anonym (Absolut)

    Jag jobbar 3-skift. Ställer om mig från dag till natt o tillbaka till dag igen på samma vecka. Ibland två ggr på samma vecka. Alltså jag kan jobba ex:

    6:30-1530

    Natt

    Natt

    Ledig

    6:30-15:30

    Jag ligger ofta sömnlös pga detta. I snitt sover jag 2-4h per dygn om jag jobbar mycket natt. Ingen orkar detta en längre period i livet.

    Ibland får man ta sömntabletter, men oftast får man acceptera o göra så gott man kan. Jobba måste man ju. Och hela sjukhuset och kommunen där jag jobbar har samma sorts schema (3-skift) så det kvittar vilken avd jag söker till.

    1natt då o då som jag uppfattar att du råkat ut för, är inte farligt alls. Det gäller att du inte somnar på soffan efter jobb bara, utan lägger dig samma tid ikväll som du brukar. Är du trött innan läggdags så får du aktivera dig, eller stå upp i perioder när du ser på tv. Annars är det kört nästa natt igen. Kroppen går in i djupsömn efter 3h, det är timmarna efter det som behövs för att reparera. Att sova 10-15 min där, 1h här osv gör att hjärnan vilar men kroppen går forf på som vanligt.

Svar på tråden Kan inte sova