• Anonym (Ånges­t)
    Äldre 9 Jan 16:11
    721 visningar
    60 svar
    60
    721

    Svärmorsproblem..

    Jag är SÅ less nu på min svärmor att jag kan kräkas. Min son (hennes enda barnbarn) är nu två år och hon har varit alldeles alldeles för ?på? honom sen han föddes. Hon är sjukt framfusig, tjatar varje dag på att träffas även fast jag och sambon jobbar heltid och har inte alltid ork eller tid. Hon är arbetslös och bor 5 min ifrån oss så hon vill såklart träffas varje dag om hon fick bestämma. Varje gång vi ses har jag börjat få en klump i magen. Jag vill inte ens träffa henne längre, har sån ångest. Hon kör över totalt och ?leker mamma? till sonen. Det är så stelt när vi träffas för hon tittar och pratar BARA med honom men han är inte ett dugg intresserad av henne när vi ses utan mer på vad som finns omkring. Hon tar fram massa gamla böcker från 70-talet och säger ?kom så ska farmor läääääsa för dig? men han är inte ett dugg intresserad. Hon tjatar flera gånger i kanske 5 min innan hon fattar att det är lönlöst. Hon vill gosa, kramas och pussa på hans fötter (?!) jämt, som om att hon har någon fetisch. När han klättrar över henne i soffan ska hon alltid slå honom på rumpan. Det har gått så långt att han inte vill vara hos henne längre, vill absolut inte kramas och drar sig undan så fort hon närmar sig honom. Vi (jag och sambon) har pratat med henne om detta flera gånger men det verkar aldrig gå in.. fattar hon inte att hon skrämmer bort honom? Och mig med! Jag avskyr också när folk är för ?på?, speciellt när jag var liten. Sonen dras jättemycket till sambons mormor och morfar och älskar att vara hos dom då de är så avslappnade och lugna, påskyndar inget utan allt får ske i sonens takt. Har inget att göra med att han träffar dom mer för så är det absolut inte, han träffar farmor betydligt oftare än dem..

    Måste även tillägga att vi letar hus, så vi hittade ett i utkanten av stan. Tar kanske 15 min att åka dit med bil eller 20-30 min med buss. När vi hade lämnat bud på det och berättade det för svärmor blev hon helt förkrossad då det är SÅ långt bort, och undrade varför vi inte kunde leta efter något i området där vi redan bor (mitt i stan). Kan tillägga att hon ej har bil eller körkort heller. Vi har ett barn, ett på väg och vi är så less på stadslivet.. JO, hon har även ringt vår hyresvärd då hon känner några som jobbar där och bett om tillträde till vår port via en tagg. Blir så arg!! Varför inte ringa på porttelefonen som alla andra får göra?! Känner att jag egentligen helst bara vill flytta till andra sidan jorden..

    Sen när vi berättade i höstas att vi väntade ett till barn blev hon inte alls glad för vår skull och ville helst att vi skulle vänta några år så sonen får ?vara liten? längre. Nu när det är tre månader kvar är hon tydligen jättetaggad på syskonet (säger hon) men visar det inte alls.

    Verkar som om att detta svärmorsproblem är rätt vanligt, och det har ingenting att göra med att det är just min svärmor. Hade reagerat lika oavsett vem i släkten det var. Det börjar gå för långt! Vet inte vart jag ville komma med det här inlägget.. vill bara skriva av mig.. tack för att ni läste

  • Svar på tråden Svärmorsproblem..
  • Anonym (Ånges­t) Trådstartaren
    Äldre 9 Jan 19:36
    #8
    Anonym (Lia) skrev 2019-01-09 19:16:43 följande:

    Men ni som tycker att ts ska låta farmor hämta barnbarnet på dagis, hur tänker ni egentligen?! Barnet undviker ju henne för att hon är gränslös mot det! Självklart ska han inte behöva vara ensam med henne. Barn är inget man bara lånar ut för att vara snäll.


    TACK!! Du satte ord på det jag precis tänkte när jag läste alla kommentarer. Exakt, jag vågar inte låta henne vara ensam med honom. Särskilt då han verkligen inte vill vara med henne. Han ger henne en snabb kram när de träffas men sen är det bra tycker han & vill leka, gå på upptäcksfärd osv medan hon BARA vill gulla?! Han är ingen bebis längre och vill göra andra saker än att bara sitta i ens famn. Hon förstår inte det och verkar ha hamnat i någon psykos eller något. Vill inte att han tillslut ska bli rädd för hur hon håller på men antagligen kommer han bli det snart och inte vilja träffa henne alls. Och ja vi har som sagt pratat allvar med henne flera gånger om detta men hon fortsätter ändå så istället har det resulterat i att man träffas mer sällan för att hon inte kan hålla sig i skinnet och vara normal
  • Anonym (Ånges­t) Trådstartaren
    Äldre 9 Jan 19:38
    #10
    Anonym (Mormor) skrev 2019-01-09 19:27:28 följande:

    Jag är för att låta farmor träffa barnet mer utan er.

    De kan bygga en relation utan stress.

    Tex var onsdag, du lämnar sonen hos farmor.

    De äter frukost i lugn och ro, går ut en stund, fixar lunch tillsammans.

    Sedan är det dags att sova middag och kanske läsa lite.

    Ni hämtar en lugn pojke som fått kvalitetstid med farmor utan att ni blir konkurrenter.

    Och farmor känner sig behövd.


    Hon är gränslös, litar inte på henne att vara ensam med honom. Han undviker ju henne när de träffas. Och hon är ändå en av dem som han träffar mest (förutom oss föräldrar och de på förskolan då) vill inte att han tillslut ska bli rädd för henne så vi inte kan träffas alls men lär väl bli så om hon ska få vara ensam med honom. Du är säkert som sambons mormor, lugn och bra med dina barnbarn och vet vart gränserna går men mitt barns farmor vet tyvärr inte det
  • Anonym (Ånges­t) Trådstartaren
    Äldre 9 Jan 21:24
    #17
    Anonym ((///_)) skrev 2019-01-09 20:24:17 följande:

    Men barnet kanske känner av din negativa energi som du har mot din svärmor? Kan det vara så att du överreagerar eftersom du är gravid? Vad säger din man?

    Din svärmor kanske känner av din negativa energi också. Tror du att din svärmor skulle vara lika krävande och gåpåig om hon fick, säg hämta barnet från dagis en gång varannan vecka?

    Vill du och din man att barnet ska ha en bra relation med sin farmor?

    Din svärmor kanske beter sig på ett annat sätt om hon får umgås med barnet utan att ni föräldrar är med? Sen inte sagt att hon ska träffa barnet varje dag. Ni måste hitta en medelväg som fungerar för alla parter. Upplever din man/sambo samma sak?


    Tyvärr så gör han det, han har varit nära att säga upp kontakten med henne flera gånger...
  • Anonym (Ånges­t) Trådstartaren
    Äldre 9 Jan 22:11
    #19
    Anonym (Carola) skrev 2019-01-09 19:53:31 följande:

    Men Gud, jag har en liknande svärmor som inte har några gränser what so ever. Hade hon fått bestämma hade hon flyttat in och trängt in en säng i vårt sovrum. Helt sjukt energikrävande och jag har typ utvecklat en fobi mot henne. Vi har ett barn på väg så fucking kill me på den punkten. (Givetvis överlycklig att bara gravid efter en tids kämpande). Min man är sämst på att dra gränser också så antingen får jag stå och se psykiskt störd ut som förstör allt ?det roliga? eller så får hon hållas så att jag istället är mentalt utbränd.

    Tydligen behövde jag också skriva av mig, inte meningen att göra detta problemet om mig haha.

    Jag röstar absolut inte för att hon ska hämta honom ensam! Han behöver snarare skyddas! Vad skulle vara bra med att de umgås obevakat när han tydligt visar att han tycker det är jobbigt till och med när trygga mamma är med. Hell no säger jag!

    Köp ett hus långt som fan därifrån så får hon självständigt ta sig dit och hem när det passar er! Självklart ska hon inte snuvas på sitt barnbarn men hade hon spelat enligt de regler ni satt upp hade detta aldrig varit ett problem. Hon måste lära sig att respektera en familj där hon faktiskt inte har huvudrollen. Heja dig, stå på dig! <3


    Åh nej, fy vad jag tycker synd om dig.. min svärmor var inte alls såhär innan vi fick barn, så antar att det lär bara gå utför för er. :( hoppas dock att det inte gör det, att det blir bättre istället. Klart barnen ska få ha en bra kontakt med sin farmorn men bara om hon kan sköta sig och respektera föräldrarna och barnet, det är så oerhört viktigt! Tack för dina peppande ord <3
  • Anonym (Ånges­t) Trådstartaren
    Äldre 9 Jan 22:22
    #21
    Anonym (Liknande) skrev 2019-01-09 22:12:32 följande:

    Har liknande situation här. Ja man blir alldeles uppe i varv och mentalt slutkörd efter att ha träffat barnets farmor. Vårt barn träffar mormor och farmor lika mycket. Men barnet föredrar mormor. Varför?

    Mormor: Lugn. Låter barnet komma till henne. Sätter sig en liten bit ifrån och visar intresse för barnets lek. Låter barnet styra. Läser barnets signaler, vill hen inte längre? Då backar mormor direkt.

    Farmor: Alltid uppe i varv. Pratar mycket högt. Vill styra vad barnet ska göra och leka med, fast barnet mycket tydligt visar att den inte vill. "Titta på farmor! Titta på farmor! Farmor har en häst! Titta på hästen! Hallå, titta på hästen! Kom till farmor! Lägg ner kritorna och titta på hästen!" Farmor vill kramas hela tiden, gärna på direkten fast hon vet att barnet är blygt i början, särskilt om de inte setts på ett tag: Hoho farmor är här! Kom och krama farmor! Krama farmor! Kom och krama farmor! Nej gå inte, krama farmor!

    Farmor vill även gärna att barnet ska krama andra, för det är så gulligt tycker hon. För nån dag sen var en vän till min man här samtidigt som farmor. Farmor: Men titta här kommer Kalle! Krama Kalle! Krama Kalle! Kom och krama Kalle! Var är du, kom och krama Kalle!

    Ja vi har många gånger sagt ifrån och försökt tala med farmor, till ingen framgång. Ska vi då låta de vara ensamma för att det kaaaanske blir bättre då? Nej.


    Kunde inte ha skrivit det bättre själv!! EXAKT sådär är det!!
  • Anonym (Ånges­t) Trådstartaren
    Äldre 9 Jan 22:32
    #23
    Lilyje skrev 2019-01-09 22:23:04 följande:

    Men ryt ifrån då?

    Bli arg? be kärringen fara åt helvete om hon inte kan uppföra sig?

    Varför utsätta barnet för sånt betéende?


    Tror du inte jag gjort det? Både jag och maken.. en gång var hon själv med mig och sonen. När vi skulle gå ville hon ha en kram men sonen ville inte. Hon frågade igen och gick fram ett steg. Frågade. Tog ett steg fram mot honom. Och ett till. Och ett till. Han sträckte sig mot mig för att han inte ville. Farmor tog tag i honom och tänkte krama honom ändå. Jag ryckte undan honom och höll på att förlora förståndet ?men ser du inte att han inte vill kramas just nu?? Blev så arg att jag kokade.. trodde hon skulle fatta vinken tillslut när han ryggade undan, men nej då.. vet att hon bara vill väl men hon verkar absolut inte ha den där gränsen påkopplad, ni vet den som säger åt en att lägga av när någon visar att den inte vill.

    Usch nej, vill inte vara ensam med henne igen tillsammans med sonen.. hon är iaf lite mer försiktig när maken är med.
  • Anonym (Ånges­t) Trådstartaren
    Äldre 9 Jan 22:32
    #24
    Lilyje skrev 2019-01-09 22:23:04 följande:

    Men ryt ifrån då?

    Bli arg? be kärringen fara åt helvete om hon inte kan uppföra sig?

    Varför utsätta barnet för sånt betéende?


    Tror du inte jag gjort det? Både jag och maken.. en gång var hon själv med mig och sonen. När vi skulle gå ville hon ha en kram men sonen ville inte. Hon frågade igen och gick fram ett steg. Frågade. Tog ett steg fram mot honom. Och ett till. Och ett till. Han sträckte sig mot mig för att han inte ville. Farmor tog tag i honom och tänkte krama honom ändå. Jag ryckte undan honom och höll på att förlora förståndet ?men ser du inte att han inte vill kramas just nu?? Blev så arg att jag kokade.. trodde hon skulle fatta vinken tillslut när han ryggade undan, men nej då.. vet att hon bara vill väl men hon verkar absolut inte ha den där gränsen påkopplad, ni vet den som säger åt en att lägga av när någon visar att den inte vill.

    Usch nej, vill inte vara ensam med henne igen tillsammans med sonen.. hon är iaf lite mer försiktig när maken är med.
  • Anonym (Ånges­t) Trådstartaren
    Äldre 9 Jan 22:32
    #24
    Lilyje skrev 2019-01-09 22:23:04 följande:

    Men ryt ifrån då?

    Bli arg? be kärringen fara åt helvete om hon inte kan uppföra sig?

    Varför utsätta barnet för sånt betéende?


    Tror du inte jag gjort det? Både jag och maken.. en gång var hon själv med mig och sonen. När vi skulle gå ville hon ha en kram men sonen ville inte. Hon frågade igen och gick fram ett steg. Frågade. Tog ett steg fram mot honom. Och ett till. Och ett till. Han sträckte sig mot mig för att han inte ville. Farmor tog tag i honom och tänkte krama honom ändå. Jag ryckte undan honom och höll på att förlora förståndet ?men ser du inte att han inte vill kramas just nu?? Blev så arg att jag kokade.. trodde hon skulle fatta vinken tillslut när han ryggade undan, men nej då.. vet att hon bara vill väl men hon verkar absolut inte ha den där gränsen påkopplad, ni vet den som säger åt en att lägga av när någon visar att den inte vill.

    Usch nej, vill inte vara ensam med henne igen tillsammans med sonen.. hon är iaf lite mer försiktig när maken är med.
  • Anonym (Ånges­t) Trådstartaren
    Äldre 10 Jan 06:35
    #30
    nernu skrev 2019-01-10 00:07:32 följande:

    Med tanke på att du skriver att hon fått en psykos för att hon vill gulla med en tvååring så får man ju känslan av att det finns en annan sida av det hela... Sluta tävla med farmor. Du är mamma och det spelar ingen vad hon gör så det behöver du inte ens tänka på. Låt mannen ta diskussioner om nycklar och boende och släpp det.


    Läser du allt eller bara två ord åt gången? Hon vill gulla med honom MOT HANS VILJA.. hon skrämmer bort honom! Han är två år, han vill inte sitta hos farmor under hela besöket med henne. Han vill leka och göra sin grej medan hon konstant sitter bredvid och försöker få honom att sätta sig i knät. Och gör han inte det hämtar hon dit honom och går han därifrån (som han brukar) försöker hon igen. Vi säger till och hon gör något annat i 10 min. Sen provar hon igen.. börjar bli riktigt tröttsamt faktiskt och det skulle förvåna mig om inte du också skulle tycka det i den här situationen.
  • Anonym (Ånges­t) Trådstartaren
    Äldre 10 Jan 06:37
    #31
    plättarmedsylt skrev 2019-01-10 00:21:32 följande:

    Vad har ni sagt till henne när ni har pratat med henne om problemet och vad har hon svarat?


    När jag exempelvis sa att man inte kan krama någon mot sin vilja (dvs man kan inte tvinga någon att kramas om den inte vill) så sa hon ?men jag tvingar ju inte?? Och samma när sambon tog upp att hon nästan är obehagligt påstriden mot sonen hävdade hon att hon inte alls var det. Förnekelse alltså.
  • Anonym (Ånges­t) Trådstartaren
    Äldre 10 Jan 19:33
    #46
    Anonym (Farmor till 2) skrev 2019-01-10 19:02:41 följande:

    Du verkar tyvärr vara en riktig hysterika, sliter bort barnet från farmor. Han måste ju tro att hon är farlig när du hela tiden vakar över dom.

    Många mammor är rädda för att deras barn ska tycka mer om farmor/mormor, ni förstår inte att barnet alltid kommer att vara ert men att när dom är med farmor/mormor är hon rolig och ger mycket uppmärksamhet.

    Tur att min svärdotter uppskattar avlastning så hon kan vila, och middagar jag lagar så hon slipper. Vi är nöjda båda två, och barnen stortrivs här om dom vill ha lite egentid även över natten, barnbarnen är 1 repektive 3 år och har varit hos oss sedan dom var små och vant sig.

    Vi bor nära men springer inte ner dörrarna, ibland träffas vi heldagar ibland några timmar när det passar.

    Win win för alla.


    Men åh så bra att ni verkar ha det så bra! Tyvärr så är det ju inte så för oss! Antar att du inte kramar barnbarnen fast de inte vill? Slår dem på rumpan och pussar deras fötter när de visar tydligt att de inte tycker det är roligt? Drar dem intill dig för att de bara måste gulla med dig fast de kanske hellre vill leka? Nä, skulle inte tro det. Och även om du nu skulle göra så skulle du nog inte erkänna det.

    Min sambo känner sig tvungen att träffa sin mamma då det är just hans mamma men helst hade han hellre låtit bli, har han sagt - senast IGÅR. Och vadå övervakar dem? Klart jag kollar ibland vad hon gör när vi träffas allihopa, herregud vi befinner oss i samma rum när vi väl umgås. I julas var vi hos henne och firade, då var det en hel del andra släktingar där med som inte träffat sonen på ett tag och de kunde bete sig som vanligt men ändå var hon som besatt och på honom hela tiden (varje gång jag såg henne) som en jobbig igel. Sliter bort honom från farmor? Jag skyddar bara honom när han visar tydligt att han inte vill. Han kan inte prata än utan visar med kroppsspråk när han inte vill något och då måste jag tyvärr säga ifrån för hans skull. Vill han krama henne, som han ville göra mer förut - blev jag bara glad för jag älskar att se min son lycklig och göra saker för att han vill det SJÄLVMANT, INTE för att någon tvingar honom till sig. Hade en man kramat dig mot din vilja tex hade det varit sexuella trakasserier. Förstår inte varför det ska vara sån skillnad bara pga att det är en farmor och barnbarn det gäller? Inte ens jag kramar mitt eget barn om han visar att han inte vill, tex när han är sur på mig för att han inte fått som han vill. Min sambo kramar inte mig eller sonen heller mot vår vilja. Det handlar om att respektera någons integritet, hört talas om ?stopp min kropp??

    Och sen tillbaka till julen då.. ville sonen vara hos mig eller sambon så var hon som klistrad efter mig eller honom som ett häftplåster. Antar att du inte gör så? Isåfall kan det förklara din och din svärdotters fina relation. För jag lovar, kunde min svärmor bete sig som folk skulle hon också gärna få vara barnvakt och avlasta oss osv, men jag vågar helt enkelt inte lita på henne. Inte ens hennes egen son gör det. Det säger väl en hel del ellerhur?
  • Anonym (Ånges­t) Trådstartaren
    Äldre 10 Jan 22:33
    #48
    Solarn skrev 2019-01-10 19:52:33 följande:

    Du gör helt rätt, stå på dig. Väldigt tråkigt att läsa att så många här inte tycker att barn har rätt till personlig integritet.


    Ja det verkar vara FL i ett nötskal.. förstår egentligen inte ens varför jag skrev detta här, men finns inte så många ställen man kan vara anonym på :/
  • Anonym (Ånges­t) Trådstartaren
    Äldre 13 Jan 22:56
    #60
    Anonym (Aminne) skrev 2019-01-12 21:45:24 följande:

    Jag som arbetar med barn som utsatts för övergrepp blir lite mörkrädd av den här tråden "en kram dör man inte av" "om hon inte trycker ner barnet med våld och tvångskramar det är det inget övergrepp" "lösningen på problemet är att du lämnar barnet ännu mer ensam med den det känner obehag inför och som inte respekterar barnets fysiska gränser"

    Ni kan inte mena allvar? Är det så här ni säger till vuxna med? Eller är det bara barns fysiska gränser som inte ska respekteras? De är ju ändå så små och... vaddå..?

    Kan ä då inte säga ifrån/värja sig. Då är det.. inte så farligt?

    Tur att du TS är en mer klok och ansvarstagande förälder än så! Ditt barn har tur.

    En vuxen får vara hur gränslös och jobbig som helst. Men ett barn har rätt att känna sig tryggt och bli respekterad i sina gränser.


    Tack!! Exakt. Om han inte lär sig nu vid två års ålder att ett nej är ett nej, hur blir det då om tjugo år? Om det är okej att krama och ta på andra emot ens vilja? Nä, han har väl inte direkt dött av att få en tvångskram från farmor. Men det kan bli förödande konsekvenser..

    Nästan alla tjejer/kvinnor har någon gång i sitt liv blivit sexuellt trakasserad av killar/män. Och hur tror ni allt börjar? Barn får ej lära sig att nej är ett nej! Flickor lär sig krama släktingar fast de kanske inte vill.. i framtiden har de möjligen svårt att säga nej när en man tjatar om sex. Jag har själv varit den tjejen som gått med på sex ett antal gånger under tonåren för att jag inte orkade lyssna på tjatet.

    Det är SÅ viktigt att lära barn, redan när de är bebisar egentligen - att man INTE måste kramas om man inte vill!! Och så länge de inte kan prata är det mammans eller pappans ansvar att säga nej åt dem, de märker ju ganska tydligt på barnets kroppsspråk! Min son ska lära sig respektera andra människors önskemål och viljor. Men innan han gör det måste han själv också kunna bli respekterad.
Svar på tråden Svärmorsproblem..