• Anonym (My)

    Livet efter ”narcissisten”?

    Söker er som haft en natcisst i ert liv då jag undrat hur ni kom över detta?

    I mitt fall var det en person jag träffade ganska ofta. Han playade mig totalt och jag brukar aldrig gå gå sådant i vanliga fall.

    Denna person är inte snygg eller nåt sådant däremot visade han sig vara enormt karsismatisk. Han verkligen höjde mig som person på ett helt fantastiskt sätt. Vi pratade varje dag dygnet rumt, han fanns alltid där. Oftast på messenger. Han la mycket energi på mig minst sagt.

    Han fick mig att tänja enormt mycket på mina gränser, att prata om saker jag aldrig skulle pratat om i vanliga fall. Han ville veta precis allt och tyvärr- jag behövde verkligen hans uppmärksamhet och hans bekräftelse och blev på något sätt totalt berodde av honom. Dock kunde det aldrig bli något mellan oss och när jag sa att jag bara ville ha honom som vän (ja, jag skötte det otroligt empatisk ändå) så blev han som förbytt. Han började mer och mer försvinna ur mitt liv, påtala att han aldrig känt något för mig... ändå var det han som från start varit den som varit på, påtalat hur lika vi är och hur vi passat ihop och verkligen gett komplimanger dygnet runt.

    Han vände och vred på saker, slutade att hälsa när vi sågs. Jag försökte och ville verkligen vara vän och då vände han allt ?du är kär i mig, därför drar jag mig undan?- men det var ju jag som ?dumpade? honom. Han fortsatte med att han vara lekt med mig för att se om hur långt det kunde gå... men att jag var kär i honom och det ville han inte.

    Efter skrev han att han dragit sig undan för han tyckte jag velade med honom. Jag svarade på hans frågor och vi bollade ett tag. Ena stunden så velade jag med honom och han var lessen, nästa hade han absolut inga känslor men jag var minsann kär i honom hade han slagit fast. Sedan vände han det igen till att jag skulle sluta prata om att han skulle haft känslor för det hade han aldrig haft, men han försökte hela tiden få fram hur kär jag skulle varit i honom. Jag svarade ganska tydligt då jag blev lite irriterad över att han tog sig rätten att bestämma över vad jag kände. Vips försvann han, ignorerade min flera veckor på messenger, vägrade ens hälsa om vi sågs utan låtsades som jag inte existerade. Skrev några gånger till honom men han öppnade inte ens medelandena.

    Väntade nån månad och skrev ett långt och känslosamt inlägg till honom. Att från mig handlade det inte om kärlek utan den vänskapen vi hade som betydde mycket. Hans svar var att han gjort detta för att ge mig en läxa då jag enligt honom inte svarat på hans frågor (jag hade svarat på allt såg jag sedan, men kanske inte ?snäääälla ta mig tillbaka jag är sååå kär? som han önskat). Han ville vara kompis och bara glömma allt, men jag kunde inte, gick in i en depression den månaden han var borta, gick ner i vikt och orkade inget alls. Jag ville veta hur han tänkte, jag behövde svar... han bara skrattade åt mig... och försvann igen.

    Pratade ett par gånger till, försökte bryta mig loss men han gav mig halva svar hur allt var mitt fel... jag var velig tyckte han så han kunde inte prata med mig... ställde några frågor och han skulle svara. Mitt i frågorna kovänder han ?det kommer aldrig att bli nåt mellan oss, DU har sabbat allt? och sedan ?jag vill inte ligga med dig?... men det har aldrig varit på tal. Än en gång vred han på allt, som att han dumpat mig, som att jag ville något med honom. Men jag ville ju bara ha hans vänskap. Däremot hade jag lite känslor men valde ändå att vi inte kunde göra något och stod fast vid det.

    Till sist skrev jag att jag valde att vi inte kunde vara vänner, att man inte behandlar sina vänner så. Att min läxa nu var lärd- dvs vad han var för person och att jag måste bryta.... inget svar från honom.

    Träffat på honom några gånger men han har totaltignorerat mig igen. Men nu senast tvärvände han, och vi var minsann ?bästa vänner?... tills han vips försvann igen.

    Han står aldrig för det han säger, lägger allt på mig, påstår en massa saker och försöker styra vad jag tänker och säger men inget går ihop. Kör med silent treatment men skyller detta på mig att det är mitt val.

    Ändå påverkar han mig så mycket, mina tankar är som besatta. Jag vill vara honom till lags, jag vill bli förlåten. Han styr mitt tänkande och mitt mående. Ignorerar han blir jag som förlamad av smärta, är han trevlig och kastar nån liiiiiten snäll kommentar lever jag på det och blir snudd på euforisk. Han vet exakt vad han skall trycka på och jag tror han älskar att veta detta.

    Ni som haft en narcissist i ert liv, hur gick ni vidare? Och vad hjälpte er? Denna person vet exakt vad han gör tror jag. Och jag blir styrd... totalt styrd av honom. Orkar inte ha det såhär mer

  • Svar på tråden Livet efter ”narcissisten”?
  • Anonym (sårad-av-narcissist)

    Hej, 
    Har själv levt med en narcissist som fick mig och må extremt dåligt.
    Min räddning var förlåt dig själv till att börja med. Förlåt dig själv för att du inte insåg att läget var som det är.
    Sen slår du ihop den boken sätter den i hyllan och tar med dig läxan att du nu har lärt dig att alla människor är inte som dig. Nu vet du att du attraherar den typen av människor. 
    Sen så påbörjar du no-contact. Finns massor av tips på youtube. Sök efter no-contact narcissist eller liknande. 

  • Anonym (My)
    Anonym (sårad-av-narcissist) skrev 2019-01-09 21:37:45 följande:

    Hej, 

    Har själv levt med en narcissist som fick mig och må extremt dåligt.

    Min räddning var förlåt dig själv till att börja med. Förlåt dig själv för att du inte insåg att läget var som det är.

    Sen slår du ihop den boken sätter den i hyllan och tar med dig läxan att du nu har lärt dig att alla människor är inte som dig. Nu vet du att du attraherar den typen av människor. 

    Sen så påbörjar du no-contact. Finns massor av tips på youtube. Sök efter no-contact narcissist eller liknande. 


    Tack för ditt svar.

    Jag vet ju vad jag borde, jag vet att han är elak både mot mig och mot andra. Jag är så överbevisad så det är löjligt. Ändå dras jag som en magnet till honom, analyserar sönder allt och mår som han tycker jag förtjänar den dagen. Dessutom är jag så enormt ensam i detta. Vad är det som gör att man blir så påverkad och snudd på besatt? Som en kompis sagt ?du tar aldrig skit, du hade inte tagit ens en procent av det han gör mot dig av ens din bästa vän?. Jag förstår mig inte på mig själv här.
  • Thereisthat
    Anonym (My) skrev 2019-01-09 22:14:14 följande:

    Tack för ditt svar.

    Jag vet ju vad jag borde, jag vet att han är elak både mot mig och mot andra. Jag är så överbevisad så det är löjligt. Ändå dras jag som en magnet till honom, analyserar sönder allt och mår som han tycker jag förtjänar den dagen. Dessutom är jag så enormt ensam i detta. Vad är det som gör att man blir så påverkad och snudd på besatt? Som en kompis sagt ?du tar aldrig skit, du hade inte tagit ens en procent av det han gör mot dig av ens din bästa vän?. Jag förstår mig inte på mig själv här.


    Är det en narcissist är det väldigt lätt att bli manipulerad av dem. De vet exakt hur de ska bete sig i rätt situation för att få dig dit de vill ha dig. De kan få andra människor att göra saker de i efterhand aldrig kan fatta varför de gjorde, men det är för att narcissisten fångar upp människor på ett otroligt skickligt sätt. De är fantastiska på att charma omgivningen och få folk att falla för dem.

    Du är långt ifrån ensam om att ha blivit bedragen av en narcissist. Det farliga med dem är att om man har oturen att komma en sån för nära så klamrar de sig fast vid en på ett sätt ingen annan kan göra. Det är tyvärr väldigt vanligt att man blir bedragen av dem och det beror på att de ser människor som resurser som kan få dem dit de vill.

    Jag tycker att du ska läsa på lite om narcissism. Förstå att personen är den det är fel på, inte dig. Jag tycker också att du ska använda det här som ett skräckexempel på hur illa det kan gå om man inte läser av signalerna i rätt tid.
  • Anonym (My)
    Thereisthat skrev 2019-01-10 00:10:43 följande:

    Är det en narcissist är det väldigt lätt att bli manipulerad av dem. De vet exakt hur de ska bete sig i rätt situation för att få dig dit de vill ha dig. De kan få andra människor att göra saker de i efterhand aldrig kan fatta varför de gjorde, men det är för att narcissisten fångar upp människor på ett otroligt skickligt sätt. De är fantastiska på att charma omgivningen och få folk att falla för dem.

    Du är långt ifrån ensam om att ha blivit bedragen av en narcissist. Det farliga med dem är att om man har oturen att komma en sån för nära så klamrar de sig fast vid en på ett sätt ingen annan kan göra. Det är tyvärr väldigt vanligt att man blir bedragen av dem och det beror på att de ser människor som resurser som kan få dem dit de vill.

    Jag tycker att du ska läsa på lite om narcissism. Förstå att personen är den det är fel på, inte dig. Jag tycker också att du ska använda det här som ett skräckexempel på hur illa det kan gå om man inte läser av signalerna i rätt tid.


    Tack, jag har läst på och kommit till insikt vem han egentligen är. Signalerna fanns där från början typ ?spring åt andra hållet?, ändå lät jag mig charmas totalt och ville ge honom en chans. Han var ju ?så himla trevlig?. Dessutom, ju mer jag försökte stöta bort honom, ju mer klamrade han sig fast. När han (även om jag ju ?dumpade?) gav en hint att detta just var för att jag fått känslor jag inte ville ha så var jag värd mindre än kattskit.

    Han förföljer mig inte genom att höra av sig men tycks ha full koll ändå. Det är mer mina känslor som skrämmer mig, jag har alla fakta, jag är så överbevisad på vilken störd individ han är. ÄNDÅ fyller han min hjärna från morgon till kväll, ändå skulle jag vilja prata med honom och höra honom säga att alt kommer att bli bra osv osv jag dras som en magnet till honom (även om han aldrig får veta det)... just det är så jobbigt. Jag har alla fakta, ändå känner jag såhär...och att JAG är den som skall be om ursäkt osv... men det finns inget att be om ursäkt för. En funtad människa reder ut saker, han väljer att ?straffa? istället :/
  • Anonym (S)

    Usch vilken vidrig situation. Känner så väl igen den och mycket av det du skriver. Hur han styr ditt humör och hur ditt intellekt kan ha kommit till en slutsats men i känslolivet lyckas du inte följa samma spår. Jag försöker själv i detta nu bli av med en narcissist utan att förlora mig själv i samma veva. Blev manipulerad senast i förrgår till något som jag inte vill. Att ses. På något sätt lyckades denna man åter vända situationen från att jag hade övertag över både mig själv o honom till att han nu har mig i ett järngrepp inbäddad i ett tjockt lager ångest där bollen ligger hos honom men han öppnar inte ens meddelandet.

  • Anonym (My)
    Anonym (S) skrev 2019-01-10 02:35:49 följande:

    Usch vilken vidrig situation. Känner så väl igen den och mycket av det du skriver. Hur han styr ditt humör och hur ditt intellekt kan ha kommit till en slutsats men i känslolivet lyckas du inte följa samma spår. Jag försöker själv i detta nu bli av med en narcissist utan att förlora mig själv i samma veva. Blev manipulerad senast i förrgår till något som jag inte vill. Att ses. På något sätt lyckades denna man åter vända situationen från att jag hade övertag över både mig själv o honom till att han nu har mig i ett järngrepp inbäddad i ett tjockt lager ångest där bollen ligger hos honom men han öppnar inte ens meddelandet.


    Åh vad skönt att höra att jag inte är ensam. Det är skrämmande hur såna personer kan styra ens hjärna att göra och säga exakt tvärtemot vad man vill.

    I början av relationen med denne person sa han att ?jag har min charm, jag är medveten om att folk faller för mig, blir kära osv och jag får alltid det jag vill ha och tar alltid det jag vill ha?..., jag trodde han skojade jag...för så säger man ju inte.

    Idag vet jag ju att han verkligen inte skojade.
  • Anonym (sårad-av-narcissist)

    Som jag skrev, ignorera vänd ryggen mot.

    Du slänger bara bensin i hans eld. Du får inget tillbaka förutom dåligt mående.

  • Anonym (My)
    Anonym (sårad-av-narcissist) skrev 2019-01-10 11:26:17 följande:

    Som jag skrev, ignorera vänd ryggen mot.

    Du slänger bara bensin i hans eld. Du får inget tillbaka förutom dåligt mående.


    Det är ju just det som är så otroligt svårt
  • Thereisthat
    Anonym (My) skrev 2019-01-10 11:31:42 följande:

    Det är ju just det som är så otroligt svårt


    Låt det vara svårt. Kom ihåg att skilja dina känslor från det rationella. Du är en smart person! Du vet att det enda rätta är att inte ha någon kontakt med killen. Kom ihåg det så fort han börjar kontakta dig så ignorerar du, trots att du vill svara. Låt det bara vara och gå därifrån. Han kommer att tröttna efter ett tag och tyvärr hitta ett nytt offer.
Svar på tråden Livet efter ”narcissisten”?