• Äldre 9 Jan 21:32
    629 visningar
    8 svar
    8
    629

    Skoltaxi för sexåring, nån erfarenhet?

    Min sexåring ska börja åka skoltaxi på morgonen, en resa på ca 25 min, någon med erfarenhet?

  • Svar på tråden Skoltaxi för sexåring, nån erfarenhet?
  • Äldre 9 Jan 21:41
    #1

    Har haft barn som åkt. Tyvärr har det fungerat katastrofalt dåligt.

  • Äldre 9 Jan 21:50
    #2
    mammatill6 skrev 2019-01-09 21:41:33 följande:

    Har haft barn som åkt. Tyvärr har det fungerat katastrofalt dåligt.


    Vad tråkigt att höra. Vill du berätta?
  • Äldre 9 Jan 22:32
    #3

    [quote=79349024][quote-nick]JillyJ skrev 2019-01-09 21:50:11 följande:[/quote-nick]Vad tråkigt att höra. Vill du berätta?[/

    Tiderna funkade sällan. Kunde komma sent väldigt ofta. Ibland kunde den komma 30 minuter tidigt. Hem på eftermiddagarna va katastrof. Skulle hämtas 16.00. Det hände aldrig. Oftast närmare 16.30 utan att meddela att de va sena. Flera gånger glömdes de bort helt. Chauffören va flera gånger riktigt otrevlig.

  • Äldre 11 Jan 08:41
    #4

    Alla våra barn åker taxi, funkar utan problem. Någon gång har de missat oss på rutten, då har jag bara ringt till taxibolaget och antingen har taxin vänt, eller så har telefonisten kastat sig ut till oss! ????

  • Äldre 12 Jan 10:35
    #5

    Vår son åkte skolbuss de första åren och bytte til skoltaxi när han bytte skola när han var 8,5 år. Det funkar bra, trots att det var säkert 20 olika chaufförer första terminen. Han får ca 45 min till skolan pga samåkning, så han har fått min gamla telefon utan sim-kort och lyssnar på böcker i Storytel i bilen. Tips dock att göra avbokningar när turen innan är åkt (tex när farmor hämtar efter skolan avbokar vi hemresan efter att morgonhämtningen är gjord=mindre utrymme för mänskliga faktorn)

  • Äldre 12 Jan 11:07
    #6

    Kan man utnyttja skolskjuts efter fritids eller är det skoltider som gäller? Tror ni en mobil behövs till barnet, för både min och barnets trygghet ifall något inträffar längs vägen?

    Barnet själv tycker det känns sådär att börja åka taxi själv.

  • Äldre 12 Jan 11:36
    #7

    [quote=79355493][quote-nick]JillyJ skrev 2019-01-12 11:07:43 följande:[/quote-nick]Kan man utnyttja skolskjuts efter fritids eller är det skoltider som gäller? Tror ni en mobil behövs till barnet, för både min och barnets trygghet ifall något inträffar längs vägen?

    Barnet själv tycker det känns sådär att börja åka taxi själv.[/

    Man kan få efter fritids, dock måste man ialla fall här motivera varför man inte själv kan hämta. Mobil va måste för oss om de blev bortglömda.

  • Äldre 12 Jan 14:22
    #8

    I vår kommun får man bara skolskjuts från skolan. Vår son går kvar på sitt gamla fritids och åker taxi dit efter skolan. Behöver man taxi hem från fritids får man söka färdtjänst.

Svar på tråden Skoltaxi för sexåring, nån erfarenhet?