• Joanna­joanna
    Äldre 9 Jan 23:25
    1031 visningar
    7 svar
    7
    1031

    Progesteron, graviditetsillamående och mf

    Hej. vi ska försöka få till ett tredje barn nu. Jag har aldrig haft missfall, inte jättesvårt att bli gravid (tog iof 8-9 månader med yngsta men är ju ändå inom normalspannet)

    Jag tar progesterall för min extrema pms å de fungerar toppen. så ja tar såklart de nu oxå, men så har ja läst på lite å de kan ju hjälpa till så man blir gravid de är ju bra och att ja läste att man ska fortsätta smörja till iaf v8 eller v12 verkar va delade meningar där, men jag har båda mina tidigare graviditeter haft extremt illamående å kräkningar, va sjukskriven hela graviditerna och det ju gulkroppshormonerna=progesteron man blir så illamående av. kommer jag må ännu sämre om ja smörjer med extra progesteron (panik) ?

    och så läser ja att om man slutar med å smörja för tidigt kan de orsaka ett mf istället.? Jag har ju ingen missfallsproblematik men vill ju inte orsaka nått sånt men vill inte heller må ännu sämre än va jag brukar göra.

    nån som vet eller har lite input? ????

  • Svar på tråden Progesteron, graviditetsillamående och mf
  • Anonym (Ä)
    Äldre 9 Jan 23:32
    #1

    Fast nja. De vet inte helt säkert exakt vad det är som orsakar graviditetsillamående, men den största teorin är att det är graviditetshormonet hcg, inte progesteron.

  • Joanna­joanna
    Äldre 10 Jan 00:11
    #2

    "Det är framför allt hormonnivåerna som ligger bakom illamåendet och kräkningarna. Runt den sjätte gravidveckan får man ett kraftigt påslag av det graviditetsbevarande gulkroppshormonet. Ju högre hormonhalterna är, desto större är risken att känna sig spyfärdig. Elisabet Calais, barnmorska på Admira Kvinnohälsa i Lund"

    www.na.se/artikel/ta-makten-over-gravidillamaendet-1

    här tex, har läst de på flera ställen. ????

  • Joanna­joanna
    Äldre 10 Jan 17:28
    #3

    ingen som är lite insatt i progesteron?

  • Anonym (BIM 18/1)
    Äldre 10 Jan 19:19
    #4

    Hej! Jag vet tyvärr inget om detta, utan tänkte istället passa på att fråga om progesterall, om du inte vill svara så förstår jag! Du skrev att du använder det pga extrem pms? Hur hjälper det? Vad är extrem pms för dig? Jag har (enligt mig) ofta väldigt jobbig pms och har nyligen insett att det kan gå att få hjälp med det. Har inte tagit tag i hur än dock..

  • Joanna­joanna
    Äldre 10 Jan 21:50
    #5
    Anonym (BIM 18/1) skrev 2019-01-10 19:19:49 följande:

    Hej! Jag vet tyvärr inget om detta, utan tänkte istället passa på att fråga om progesterall, om du inte vill svara så förstår jag! Du skrev att du använder det pga extrem pms? Hur hjälper det? Vad är extrem pms för dig? Jag har (enligt mig) ofta väldigt jobbig pms och har nyligen insett att det kan gå att få hjälp med det. Har inte tagit tag i hur än dock..


    kul att du frågar. för mig börjar min pms direkt efter äl så ja har pms i 2 veckor. de trappas upp ju närmre ja kommer mens. från att jag känner mig deppig å grinig till att jag sista dagarna bara gråter å har dödsångest både för mig och folk i min omgivning hela tiden. sur och grinig, kan inte koncentrera mig, kan inte komma ihåg nånting, blir fumlig osv osv. acneutbrott oxå kom ja på. så ja smörjer med progesterall när jag haft ägglossning fram mens. nu märker ja av att ja är lite grinig sista dagarna bara :)
  • Äldre 10 Jan 22:09
    #6
    Joannajoanna skrev 2019-01-10 17:28:39 följande:

    ingen som är lite insatt i progesteron?


    Använde det min andra graviditet och mådde illa som en gris. Barnet dog v8.

    Tredje grav struntade jag i det. Mådde mindre illa men ändå illa. Barnet lever ännu v37.
  • Anonym (BIM 18/1)
    Äldre 10 Jan 22:34
    #7
    Joannajoanna skrev 2019-01-10 21:50:07 följande:

    kul att du frågar. för mig börjar min pms direkt efter äl så ja har pms i 2 veckor. de trappas upp ju närmre ja kommer mens. från att jag känner mig deppig å grinig till att jag sista dagarna bara gråter å har dödsångest både för mig och folk i min omgivning hela tiden. sur och grinig, kan inte koncentrera mig, kan inte komma ihåg nånting, blir fumlig osv osv. acneutbrott oxå kom ja på. så ja smörjer med progesterall när jag haft ägglossning fram mens. nu märker ja av att ja är lite grinig sista dagarna bara :)


    Oj, vad skönt att höra att det fungerar!! Jag har inte så illa, har också redan från ÄL. Deppig, grinibg, kort stubin. Bröst som är så ömma att det gör ont om jag råkar sätta ner foten något hårdare, minsta stöt är hemsk, kan bara ligga på sidan. Illamående, trötthet mm. Men värst är nog att jag blir så nere och gråter för minsta grej. Verkligen härligt att höra att du hittat ett sätt att må bättre!! :)
Svar på tråden Progesteron, graviditetsillamående och mf