• Miss Maria

    Hjälp med att sluta nattamma..

    Är det någon som på egen hand slutat nattamma sitt barn som inte varken kan sova eller slappna av utan bröstet?

    Min son är snart 17 månader.

    Hur gjorde ni?

  • Svar på tråden Hjälp med att sluta nattamma..
  • Trollet345

    Hade också vissa svårigheter.. även om jag slutade amningen tidigare men började ge välling i nappflaska och då gick det bra. Sedan är det viktigt de äter ordentlig mat på dagen. Ju äldre de blir ju svårare kan det bli med avvänjning (måste inte bli det) det blir en mysig vana med närhet osv. Men barn här uppe i Nord behöver ju inte ammas ur näringssynpunkt när de är över året. Sedan får man trappa ned successivt och övergå till vatten om barnet verkar vara törstigt. Handlar också om att stå ut "gnäll" det handlar om en mindre period.

  • Miss Maria
    Trollet345 skrev 2019-01-10 17:52:10 följande:

    Hade också vissa svårigheter.. även om jag slutade amningen tidigare men började ge välling i nappflaska och då gick det bra. Sedan är det viktigt de äter ordentlig mat på dagen. Ju äldre de blir ju svårare kan det bli med avvänjning (måste inte bli det) det blir en mysig vana med närhet osv. Men barn här uppe i Nord behöver ju inte ammas ur näringssynpunkt när de är över året. Sedan får man trappa ned successivt och övergå till vatten om barnet verkar vara törstigt. Handlar också om att stå ut "gnäll" det handlar om en mindre period.


    Ja du har rätt, det är ju det där med att orka stå ut. Bröstet är ju så lättillgängligt på natten när orken tryter.
  • Alexi

    Jag tog på mig en polotröja och tog kampen. Helt enkelt tröstade på alla andra sätt än med bröstet.

  • Miss Maria
    Alexi skrev 2019-01-16 13:10:40 följande:

    Jag tog på mig en polotröja och tog kampen. Helt enkelt tröstade på alla andra sätt än med bröstet.


    Hur lång tid tog det?
  • Pajama

    Du kan ju "resa bort" (sova i annat rum) ett par nätter och låta pappan ta hand om barnet på natten. Det kan hjälpa. Och vänja honom vid välling, så att han är mätt vid läggdags, de är mätta mycket längre på välling än på bröstmjölk.

  • Alexi
    Miss Maria skrev 2019-01-23 17:17:04 följande:
    Hur lång tid tog det?
    2-3 nätter varav bara den första var riktigt jobbig, sen fick han börja sova med pappan på nätterna för att få närhet men helt glömma bort bröstet.
  • Miss Maria
    Pajama skrev 2019-01-24 00:18:06 följande:

    Du kan ju "resa bort" (sova i annat rum) ett par nätter och låta pappan ta hand om barnet på natten. Det kan hjälpa. Och vänja honom vid välling, så att han är mätt vid läggdags, de är mätta mycket längre på välling än på bröstmjölk.


    Han får en portion gröt precis innan sängen. Så han är mätt o go. Han vaknar ändå var 5 minut hela nätterna :(
  • Alexi
    Miss Maria skrev 2019-01-24 19:27:42 följande:

    Han får en portion gröt precis innan sängen. Så han är mätt o go. Han vaknar ändå var 5 minut hela nätterna :(


    Men vad hindrar dig från att bara bestämma dig, idag? Kan nätterna ens bli jobbigare?
  • MoaWallKubilius

    Vi hade supertufft att sluta nattamma. Första försöket vid strax över ett års ålder så gav vi upp efter två veckor nästan utan sömn. Andra försöket var sonen nästan 2 år. Då slutade vi helt amma i sovrummet och ammade bara i soffan. Jag sov i gästrummet första veckorna och bebis med pappan. När jag kom tillbaka till sängen så sov jag med sport-bh och t-shirt på, och erbjöd vatten vid uppvak. Jag saknade mycket att kunna visa ett amningsavslut i en bilderbok, hittade inga sådana böcker trots att det finns massor om att sluta med napp. Därför skrev jag en barnbok om att sluta amma tillsammans med illustratören Mia Fernau. Nu är boken nästan klar, och vi kör en kickstarter-kampanj för att få råd med tryckkostnaden. Följ gärna länken och stötta vårt bokprojekt! www.kickstarter.com/projects/2133506023/barnbok-om-att-sluta-amma

Svar på tråden Hjälp med att sluta nattamma..