• Äldre 10 Jan 22:03
    1371 visningar
    20 svar
    20
    1371

    Fel kön? Borde jag skämmas?

    Jag vet att detta är helt sjukt.. Men jag vill så gärna ha en flicka denna gången. Väntar ivrigt på ultraljudet!
    Tänk så blir det en pojke.. Jag kommer bli så ledsen och besviken.. Jag vet att detta låter helt galet men är det verkligen fel att känna såhär?

  • Svar på tråden Fel kön? Borde jag skämmas?
  • Äldre 10 Jan 22:32
    #1

    Fel och fel. Du kan ju alltid önska, bara du vet att chansen är 50% att det blir det andra könet, och är beredd att älska barnet oavsett.

  • Äldre 10 Jan 22:36
    #2

    Såklart jag kommer älska barnet men någonstans inom mig kommer jag ju alltid att vara besviken.

  • Äldre 10 Jan 23:34
    #3
    annabellelee skrev 2019-01-10 22:32:58 följande:

    Fel och fel. Du kan ju alltid önska, bara du vet att chansen är 50% att det blir det andra könet, och är beredd att älska barnet oavsett.


    51,5 % chans för att vara exakt :) (föds 51,5% pojkar och 48,5% flickor i Sverige).

    Själv kan jag tycka att det är hemskt att bry sig så mycket om barnets kön att man skulle bli ?så ledsen och besviken? om det är av ?fel kön?, jag vet att det inte alls är ovanligt att hoppas på ett visst kön men därifrån till att bli ledsen och besviken.... Det viktigaste är ju att få ett friskt barn, eller att kunna få barn överhuvudtaget då det är något många inte kan ta förgivet.
  • Äldre 11 Jan 00:04
    #4
    Feeliciiia skrev 2019-01-10 22:03:19 följande:
    Jag vet att detta är helt sjukt.. Men jag vill så gärna ha en flicka denna gången. Väntar ivrigt på ultraljudet! Tänk så blir det en pojke.. Jag kommer bli så ledsen och besviken.. Jag vet att detta låter helt galet men är det verkligen fel att känna såhär?
    Med facit i hand så föredrar jag en pojke.
    Gud så mycket lugnare det är..

    Har 2 pojkar och 1 flicka och det är som natt och dag fast jag älskar alla lika mycket..
    Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Äldre 11 Jan 00:18
    #5
    -1

    Ja, känner du att du alltid kommer att vara besviken på din pojkes kön så tycker jag absolut att du ska skämmas. Du borde tagit tag i dina känslor och tankar innan du blev gravid.

  • Äldre 11 Jan 13:30
    #6

    Fronline, där känner jag inte alls igen mig. Vår son är ett riktigt energiknippe!
    Men alla barn är ju olika såklart.

  • Äldre 11 Jan 14:40
    #7

    Skämmas ska du absolut inte göra men kanske fundera på vad det är hos dig som gör att du så gärna vill ha en dotter?

    Jag får ofta höra (som också har en son) att nästa gång hoppas de på en flicka, eller nästa gång hoppas ni väl på en flicka. Jag tänker absolut inte så, kul med en flicka då vi har en pojke men va fantastiskt med två små pojkar, bröder, och få se dem växa upp tillsammans. Du verkar inte tvivla på att du ska känna kärlek till ditt barn oavsett, men just att du tom tror att besvikelsen ska bestå efter födelsen, det gör att jag tror att det finns något annat i botten här som gör att få en dotter är så viktigt, försök reda ut det.


    Pojke 9-12-17
  • Äldre 11 Jan 15:03
    #8

    Det är ju inte helt ovanligt att känna så, och inget du behöver skämmas över. Visst kan man väl få känna en liten besvikelse om man aldrig får en dotter, det betyder ju inte att man inte älskar sina pojkar över allt annat. För egen del så förstår jag det inte riktigt, jag har två pojkar och väntar en flicka men hade varit lika glad för tre pojkar. Vad är det du tror att du kommer sakna om det blir en pojke? 

  • Äldre 11 Jan 15:07
    #9
    Jsv17 skrev 2019-01-11 14:40:59 följande:

    Skämmas ska du absolut inte göra men kanske fundera på vad det är hos dig som gör att du så gärna vill ha en dotter?

    Jag får ofta höra (som också har en son) att nästa gång hoppas de på en flicka, eller nästa gång hoppas ni väl på en flicka. Jag tänker absolut inte så, kul med en flicka då vi har en pojke men va fantastiskt med två små pojkar, bröder, och få se dem växa upp tillsammans. Du verkar inte tvivla på att du ska känna kärlek till ditt barn oavsett, men just att du tom tror att besvikelsen ska bestå efter födelsen, det gör att jag tror att det finns något annat i botten här som gör att få en dotter är så viktigt, försök reda ut det.


    Det har jag också fått höra till leda då jag har två pojkar, blev så irriterad! Skönt att vi gjorde nipt och då även kollade kön nu med trean så vi slapp en del av tjatet haha 
  • Äldre 11 Jan 15:07
    #10
    Feeliciiia skrev 2019-01-10 22:36:40 följande:

    Såklart jag kommer älska barnet men någonstans inom mig kommer jag ju alltid att vara besviken.


    Om du känner så så skulle jag nog rekomendera att du pratar med någon om dina känslor.

    Jag har två pojkar, hoppades varje gång på en flicka, men nu skulle jag aldrig kunna tänka mig ett liv utan mina små gossar. Väntar nu en flicka, och är självklart överlycklig.
    M 2010 | B 2017 | A 2019
  • Äldre 11 Jan 17:26
    #11
    annabellelee skrev 2019-01-10 22:32:58 följande:

    Fel och fel. Du kan ju alltid önska, bara du vet att chansen är 50% att det blir det andra könet, och är beredd att älska barnet oavsett.


    50/50 Är det inte då kön är genetiskt betingat från mannens sida.
  • Äldre 11 Jan 18:36
    #12
    Jeahla skrev 2019-01-11 17:26:21 följande:
    50/50 Är det inte då kön är genetiskt betingat från mannens sida.

    Genetiskt betingat my ass. I partners familj får alla pojkar, alltid. Han (vi) har två flickor. 


    Det har med både spermiernas och livmoderns kvalitet att göra. 

  • Äldre 11 Jan 18:44
    #13
    Jeahla skrev 2019-01-11 17:26:21 följande:

    50/50 Är det inte då kön är genetiskt betingat från mannens sida.


    tjockobbe skrev 2019-01-11 18:36:16 följande:

    Genetiskt betingat my ass. I partners familj får alla pojkar, alltid. Han (vi) har två flickor. 

    Det har med både spermiernas och livmoderns kvalitet att göra. 


    Ni ät fel ute båda två: könet avgörs av om spermien bär en X-eller Y-kromosom. I Sverige föds ca 48,5% flickor och 51,5% pojkar, chansen är alltså marginellt större att få en pojke. Studier har visat att tidigare barns kön inte påverkar sannolikheten att få ett visst kön på nästa barn, dvs. även om man har ex. 2 pojkar tidigare är chansen lika stor som om man har 2 flickor att nästa blir en flicka.
  • Äldre 11 Jan 18:52
    #14
    MrsAJ88 skrev 2019-01-11 18:44:01 följande:

    Ni ät fel ute båda två: könet avgörs av om spermien bär en X-eller Y-kromosom. I Sverige föds ca 48,5% flickor och 51,5% pojkar, chansen är alltså marginellt större att få en pojke. Studier har visat att tidigare barns kön inte påverkar sannolikheten att få ett visst kön på nästa barn, dvs. även om man har ex. 2 pojkar tidigare är chansen lika stor som om man har 2 flickor att nästa blir en flicka.


    Ja och det ör genetiskt huruvida mannen bär på många x eller y spermier
  • Äldre 11 Jan 21:52
    #15
    MrsAJ88 skrev 2019-01-11 18:44:01 följande:

    Ni ät fel ute båda två: könet avgörs av om spermien bär en X-eller Y-kromosom. I Sverige föds ca 48,5% flickor och 51,5% pojkar, chansen är alltså marginellt större att få en pojke. Studier har visat att tidigare barns kön inte påverkar sannolikheten att få ett visst kön på nästa barn, dvs. även om man har ex. 2 pojkar tidigare är chansen lika stor som om man har 2 flickor att nästa blir en flicka.


    Förhållandena i livmodern spelar in på huruvida spermie X eller Y rör sig bäst också.
  • Äldre 11 Jan 23:56
    #16

    Tack för alla era svar!
    Nej jag tvivlar absolut inte på kärleken för barnet om det nu skulle bli en pojke. Med största sannolikhet blir han ju minst lika perfekt som vår första!
    Det är mest det att jag är en riktig flicka ut i fingerspetsarna och har aldrig kunnat se mig själv med en pojke och alla pojksaker (om man får generalisera i dagens samhälle).
    Jag har alltid sett mig med en flicka, rosa, lila, rosetter, klänningar, ballerinakjolar och allt vad som tillkommer.
    Visst, vill min son använda ovan saker så får han absolut göra det men det blir ju ingen självklarhet att gå att handla det till en pojke om han inte ber om det. Till en flicka faller det sig lite mer självklart.

  • Äldre 11 Jan 23:59
    #17

    Nej då du bör inte skämmas, helt normalt att reagera så om man nu vill ta reda på könet i förväg. Bästa är ju att låta bli att ta reda på könet och låta det bli en överraskning vid förlossningen istället. Då är man oftast så lycklig och glad över att man fått ett BARN och jag lovar, då kommer du inte bry dig det minsta om vad ditt barn har mellan benen.

    Tar man reda på det i förväg när man inte riktigt känner barnet än är det större risk för besvikelse.

  • Äldre 12 Jan 01:05
    #18

    Tycker det är synd att vissa verkar tro att du kommer vara besviken på det barn som föds ifall det inte är det kön du önskar. Jag tror mer det handlar om sorg över flickan du inte får snarare än besvikelsen på pojken i sig. Har diskuterat detta ämne med en vän som önskade sig en flicka starkt. Hon fick en pojke och kände inledningsvis besvikelse. Drabbades senare av en förlossningsdepression som även berodde på traumatisk förlossning, men även delvis sorg över flicka som inte kom. Sonen var närmare året innan hon mådde bra igen. Hon önskade att hon fått veta könet i förväg så att hon hade kunnat hantera den informationen då och inte samtidigt som allt annat omtumlande i samband med födseln. Idag vill hon inte byta bort sin son mot alla flickor i världen så det handlar självklart inte om att hon älskar honom mindre pga hans kön. Vissa av oss har helt enkelt en starkare bild/föreställning av det som komma skall och vad vi skulle kunna tänka oss och det är helt normalt. Man är ju van vid att kunna välja vilken hund man ska köpa, vilket jobb man tackar ja till, vem man gifter sig med, föreställer sig vilket väder det kommer va på semestern och hur det kommer va att bo i nya huset osv. Det är inte så himla lätt då att just i barnfrågan stänga av hjärnan så att den inte föreställer sig hur ens framtida barn kommer bli, kön, hårfärg, personlighet osv. Sen har många kvinnor nog lättare för att spegla sig i andra kvinnliga individer, man föreställer sig det starka mor-dotter-bandet som man kanske själv upplevt, eller att man ska bli en bättre mamma än man själv haft. På samma sätt tror jag merparten av män nog skulle önska sig en son om de fick välja, som de kan gå och fiska med, mecka bil med osv. Allt detta går så klart att göra med andra könet också men, handen på hjärtat, när vi växt upp har vi ju mest gjort dessa saker med andra av samma kön som oss själva, och då är det det vi fortsatt föreställer oss.

    Acceptera dina känslor, googla runt lite om andra i samma situation. Jag tror det finns många insikter att hämta där. Bara att inse att man inte är unik eller ensam i sina tankar kan hjälpa. Får du ett annat besked än det du hoppats på så tillåt dig själv att sörja. Det är en dröm du haft som inte går i uppfyllelse, denna gången iaf, och det är ok att vara ledsen över det. Det betyder som sagt inte att du kommer älska pojken mindre.

  • GGN
    Äldre 12 Jan 09:55
    #19
    Feeliciiia skrev 2019-01-11 23:56:09 följande:

    Tack för alla era svar!

    Nej jag tvivlar absolut inte på kärleken för barnet om det nu skulle bli en pojke. Med största sannolikhet blir han ju minst lika perfekt som vår första!

    Det är mest det att jag är en riktig flicka ut i fingerspetsarna och har aldrig kunnat se mig själv med en pojke och alla pojksaker (om man får generalisera i dagens samhälle).

    Jag har alltid sett mig med en flicka, rosa, lila, rosetter, klänningar, ballerinakjolar och allt vad som tillkommer.

    Visst, vill min son använda ovan saker så får han absolut göra det men det blir ju ingen självklarhet att gå att handla det till en pojke om han inte ber om det. Till en flicka faller det sig lite mer självklart.


    Trist om man då får en flicka som min lillsyrra. Där blev det inget rosa glitter, snarare blåkläder.
  • Äldre 12 Jan 16:14
    #20
    tjockobbe skrev 2019-01-11 21:52:30 följande:

    Förhållandena i livmodern spelar in på huruvida spermie X eller Y rör sig bäst också.


    Ok intressant, det var nytt. På viket vis spelar förhållanden i livmodern roll?
Svar på tråden Fel kön? Borde jag skämmas?