• Cartellino Rosso

    Bör jag gå vidare med fostervattensprov?

    Vi var på KUB igår, resultatet vi fick var hög sannolikhet på tristomi 13, 18 och 21

    1 av 101. Bör jag gå vidare med fostervattensprov?

    Jag väntar enäggstvillingar.

  • Svar på tråden Bör jag gå vidare med fostervattensprov?
  • Anonym (N)

    Kan du inte göra nipt istället? Med tanke på missfallsrisken... <3

  • Anonym (Vet ej)

    Jag hade gått vidare. Speciellt om det är tvillingar -två sjuka barn är svårt. Men det är jag.

    Men hur viktigt är det för dig att veta? Vad händer om de är sjuka? Är abort ett alternativ så ja, jag hade gått vidare.

  • Anonym (K)

    Jag gjorde kub för 1,5 vecka sedan och fick 1:267 på trisomi 13 och 18 och 1:2 på trisomi 21. Vi blev erbjudna moderkaksprov eftersom fostervattenprov inte ska göras förrän efter 16 fulla veckor. Vilken vecka är du i? Hon som gjorde kub sa även att de brukar erbjuda nipt om man får ett resultat mellan 1:50-1:200 och där hamnar ju du så jag hade frågat om det i första hand. Då kanske du får veta vilken trisomi det handlar om, om det nu är så att de har en trisomi. Risken för mf efter både moderkaksprov och fostervattenprov är 0,5-1%, vilket är typ samma risk som att dina barn har en kromosomavvikelse. Vi har valt att göra moderkaksprov för vi vill veta säkert så vi kan ställa in oss på vad som väntar, oavsett vad det blir. För oss är ju dessutom risken för ds högre än risken för mf om vi gör provet. Tyvärr låg min moderkaka i bakvägg så det gick inte att ta provet så vi måste vänta i 2,5 veckor till innan vi kan göra fostervattenprov. Jag har läst på mycket om trisomierna och vi har kommit fram till hur vi kommer göra beroende på resultatet av testet. För mig är ovissheten absolut jobbigast. Så mitt råd är att först be om nipt och sen söka info. Var bor du?

  • cosinus

    Jag har utan problem gjort det. Har gjort två st FVP själv och det är inte så läskigt som man tror.

    Det stämmer att 1 % får missfall efter att ha gjort ett FVP men i den siffran är alla som ändå fått missfall medräknat och eftersom man ofta gör FVP vid hög ålder eller där man redan misstänker skador på barnet så är det så att missfallsrisken inte är försumbar utan FVP heller.

    Det som tillkommer är risken för infektion p g a sticket, det drabbar någonstans 0.1-0.2 % av alla som gör FVP och ja, då är det dåligt och går oftast åt helvete. Men som sagt då är vi nere på promille istället för procent.

  • Anonym (K)

    Jag ville bara berätta att jag gjorde fostervattenprov i tisdags. Jag hade som sagt 1:2 för ds och 1:267 för trisomi 13 och 18. Idag fick jag svar att provet var normalt. Vi väntar fortfarande på långa analysen men barnet har inte trisomi 13, 18 eller 21.

  • twinboymom
    Meriall skrev 2019-01-11 13:56:02 följande:

    Man kan inte göra nipt på tvillingar tyvärr.


    Är du säker? En vän fick göra det med enäggs. Är det tvåäggs är det svårare då de har olika gener osv, men enäggs får ju samma diagnos om en har den, därav borde det gå att avläsa på test?
  • Charlieellerså

    Jag fick 1:22 i risk på trisomi 21 och 1:101 på trisomi 13 och 18. Jag bad att få göra nipt istället för fvp då jag tänkte att risken att barnet hade trisomi endast var 5%. Det var en frisk liten kille där inne. Såg ultraljudet bra ut med navkapslar och näsben?

Svar på tråden Bör jag gå vidare med fostervattensprov?